Kissar i knät
Nu är det så att min lilla pälskling tycker väldigt mycket om att kissa i knät på mig när han ligger där och myser. Jag tror inte att han gör det p.g.a stress för vi "känner" ju varandra sen föddsel m.m och han ligger och gosar/knastrar och är cool lugn, men så känner man hur byxorna blir verkligen… nerdränkta! En stor rund blöt fläck på byxorn! Om och om igen! Måste jag lära min lilla pöjk att han inte ska kissa på mig eller gör han det bara för att han kanske är för lat för att flytta på sig i sin sköna position?
Hur lär jag honom isåfall att han INTE ska kissa ner mig när han ligger och gosar i mitt knä?
Råttor har en tendens att gärna…lätta på blåsan när de ligger och sover/är väldigt avslappnade. Jag tror att det enda du kan göra är att se till att ha en ihopvikt handduk i knät :)

Som #1 säger, en del råttor kissar gärna där de ligger och myser av någon dum anledning.. Latmaskar.
Men det går faktiskt att toaträna dem så de inte kissar på dig. När en råtta är mellan 3-6 månader så kan man utan problem ha tränat det till att vara toatränade. Före 3 månader är det svårt för dem att vara helt toatränade.
Det du behöver göra är att ta fram entoalåda (råttor har små blåsor och kan inte hålla sig länge, definitivt små ungar kissar ofta)
I början kan du med jämna mellanrum lyfta upp honom och sätta honom i toalådan. När han kissar så beröm honom eller ge lite godis. Samma om han är bajsnödig, beröm om han gör det i lådan.
(lättaste sättat att känna om de är bajsnödiga är att klämma löst under svansen så känner du om det är en knöl på väg)
Qui dormit, non peccat
Tack för dem snabba svaren, ska se om jag kan lyckas pott-träna råttisarna lite mer eller om jag ska bli tvungen att ha en handduk till hands när vi ska gosa. :)