Råttor i akvarie?
En kompis till mig har köpt två råttor och har dom i ett akvarie på 100liter. Vet inte måtten på det, men min magkännsla säger att det inte är helt ok…?

Man bör inte ha råttor i ett akvarium alls, det är inte rätt miljö för dem och ammoniak är inget vidare för känsliga nosar. Inte heller ger det dem särskilt bra klättermöjligheter.
Vet inte exakt hur stort ett 100 l akvarium är dock. men det kan inte vara särskilt stort.
Qui dormit, non peccat
100 liter är inte stort direkt, men det kan mycket väl ha lagliga mått. Måtten kan nämligen variera, så det är svårt att säga om det är ok eller inte. Men framför allt kan det vara svårt att inreda tillfredställande, samt kan man få problem med ventilationen.
Tycker inte det låter speciellt bra, nej..
Ett 54 liters är 60,30,30 då lär ju inte 100 liters vara stort nog ändå. Vilket som så ska man inte ha dem i akvarie alls.
100 litere = 100 000 kubikkcentimeter
Sen att räkna om det vet jag inte helt.
#5 Fast kubiken säger inte mycket, i och med att 100 liter kan ha flera olika mått men ändå samma rymd. I synnerhet om det är ett privatgjort/-beställt, då har det inte nödvändigtvis samma mått som fabriksgjorda, men kan ändå rymma lika mycket.
Akvariet kan som sagt mycket väl ha lagliga mått så storleken kanske går bra, men det är som redan nämnts på flera andra vis olämpligt i stället.

Okej, var detta jag misstänkte! Finns det någon bra sida/blogg där allt sånt här står samlat på ett och samma ställe? Så kan jag skicka länken till henne!
Man brukar väl räkna 60 000 kubikcentimeter per råtta? (enlig burrkäknaren på ratpower). I så fall är ju akvariet för litet, oavsett måtten.
#7 Det finns kanske en artikel här på RiF. "Hur ska en råtta bo?", står det väl en del om buren men om just akvarier vet jag inte.

här finns det att läsa lite om burmått. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html

Tack!
Testa att peta in måtten i den här också:
Mer om buren på samma sida:

Minsta yta som råttor skall bo på vid grupphållning är alltid 0,18 kvadratmeter, därefter lägger man till 0,06 kvadratmeter per råtta. Alltså får du ha tre råttor på 0,18 kvadratmeter. Den kortaste sidan på en bur skall vara 30 cm och minsta höjden 30 cm.
Sedan håller jag med de andra om att cirkulationen är inte den bästa i ett akvarium, det är svårare att inreda tillfredsställande gällande klättermöjligheter osv men däremot kan man öka möjligheterna för råttorna att få gräva i djupare underlag än i vanliga burar. Det glöms ofta bort, att råttor gärna gräver och skopar runt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#14 30cm på höjden?? Det låter ju sjukt lite! Men måtten är minsta lagliga mått antar jag. INTE mått som rekomenderas och som är BRA? Jag skickade lite länkar till hennes pappa (känner honom mer än henne) och han blev jätte glad för informationen. Men sa samtidigt att dom blivit rekomenderade spånet, akvarie och hjulet i djuraffären dom köpt av… djurmagazinet :-/ Men han är en fixare och tyckte burarna jag skickade bilder på såg jätte roliga ut så jag håller tummarna för att han svettsar ihop nåt kul till henne och mössen!!!
Sen fattade han inte varför hans andra dotter inte sagt något, hon har tydligen pluggat djurvårdar utbildningen på gymnasiet. Men jag funderar på vad dom lär sig på dom där linjerna egentligen då det verkar vara dåligt med kunnskap hos flera av dom som pluggat det tyvärr!

Ja, det är minsta tillåtna måtten och jag kan nog påstå att de flesta råttägare tycker att 30 cm på höjden är alldeles för lite då råttor klättrar.. runt 80 cm tycker jag är bland det lägsta på höjden för att man ska få ut något på höjden. Jordbruksverket räknar i stort sett bara på bottenytan vilket ter sig märkligt i mina ögon då råttor är så pass rörelserika djur på både höjd och bredd.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#15 Jag tror att måtten är satta så snålt för att inte kompromissa med effektiviteten i till exempel laboratoriesammanhang, tyvärr. Själv har jag en megavoljär till mina två bortskämda kräk, och det är en fröjd att se hur de verkligen utnyttjar hela volymen (95*63*120) :)

#15 Jo de går ju på vad lagen säger, en laglig bur är 30 hög, 60 lång och 30 djup. Och då får du trycka in 3(!) råttor på den ytan.
Medans minimåtten för de flesta råttägare snarare är 60 hög, 60 lång och 40 djup. Och då har man 2 råttor, max 4 råttor om det är ungar typ.
Har en pluttbur hemma nu, den är bara 40 hög, men 80 lång och 50 djup. Enligt lagen får jag ha 6 råttor i den. Jag har 1 och den är nästan för liten åt honom. Nu står ioförsig buren öppen och han kan klättra runt på byrå och bänk och ner på golvet om han vill det så han lider ju inte direkt. Men 20 cm till på höjden skulle han uppskatta plutten.
Qui dormit, non peccat