RÅTTORS GRÄVANDE
Som säkert alla vet så har råttor ett stort behov (instinkt) av att få gräva. Det skulle vara intressant att få veta hur ni andra "råttmänniskor" gör för att tillfredställa deras behov.
Själv har jag en barnbadsbalja med sand (tvättad) o puttar ner lite nötter som dom får leta efter. Har sen en liten låda med jord där jag sår gräsfrön i. Mycket poppis. 
Min bur står på en handuk och där tycker främst min egna tjej är jätteroligt att gräva bita o slita :) så ja, de får hon göra när hon är ut xD
Rip handduken dock 
// Stephanie och hårbollarna 
Tidningspapper i en stor låda med nötter eller liknande i, och så är deras botten i buren täckt med typ 2 dm strimlat tidningspapper. Sen ska det odlas kattgräs också ;D
Så gräskorn i jord som de får kämpa med lite låter kul! Det får vi allt prova här hemma och se om dom gillar!
Jag har också en stor plastförvaring som jag ibland häller blomjord i, och petar ner nötter. Är underbart roligt att sitta och titta på när de gräver runt och har sig ^-^

Mina har aldrig varit särskilt intresserad av att gräva, inte deras grej direkt. Utom en, som massakerar mina blomkrukor!
Så det är det som är aktiveringen, han massakerar, jag svär och vi bråkar lite om nyttan av att låta bli mammas blomkrukor
Qui dormit, non peccat

Mitt jättemonster(monstrea) som upp till taket har en kruka tjejerna tycker om
Mia//
Jag har ett tjockt lager med toa-lätt i burbotten som de gillar att gräva i.
Inga av mina är särskilt förtjusta i att gräva, har försökt med sand och blomjord.. Blir bara lite småduttande i toalådan när det är dags att besörja sina behov :P
#5 Ja, alla mina är inte heller intresserade av att gräva, men de som gör det gör det med råge! Har behövt stoppa hönsnät i blomkrukorna för att rädda de stackars växterna xD
Varje "hyllplan" eller våning i våra voljärer är IKEAlådor, däri fylls på med 1 dm lager STL-strö, där kan de sen gräva hur mkt de vill, både för mat o djupa sovhålor. 
Det är egentligen bara en av mina som är riktigt intresserad av att gräva. De andra kan väl göra ett mindre ryck ibland, men inte som Blixten. ..Han gräver för sejsjälv& alla de andra när han väl sätter igång! Liksom #9 har jag fått skydda blomkrukorna, där det går, med nät.
Han har en halvfylld 15 L -back med blomjord+ en blomkruk-skål, till sitt förfogande& vet att dessa är tillåtna, men ibland bara kan man ju inte motstå en nyvattnad "förbjuden"blomkruka. Brukar gömma glaskulor i jorden, eftersom han älskar att samla& gömma dem (Han kan hålla på över en timme, haha) Köper kruksallad ibland& planterar i backen med jord& det är mycket populärt.
1: Blixten ser nöjd ut efter ett pass i garderobsblomman. (Matte är inte lika nöjd)
2: Plastbacken är kul. Här kan man gräva djupt! ..& äta sallad ibland.
3: Den "lilla" skålen. Skoj att leta glaskulor& småstenar.
4: Blixten lär upp unge Nikolai i grävandets ädla konst.