Råttor iFokus

Råttor

Etikett: pyssel-leksaker
Läst 2483 ggr
[lindavold13]
0

Blomjord-frysa el. ugn?

Hej!

Har hört att råttor älskar att gräva i blomjord så nu har jag köpt lite jord och undrar nu vilket som är det bästa sättet att eliminera ev. ohyra o.dyl. Är det att frysa jorden eller köra den i ugnen? I så fall hur många grader och hur länge?

Tack och ha en trevlig kväll!

Elshira
0

Har hört att man ska köra den i ugnen, men jisses vad det luktade kan jag bara säga o.O Här började de dessutom äta jorden så fick ta ut den… :P Frysa borde ju fungera, vet dock inte hur kallt!

Hakuna matata!

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aj, då ja man vet ju aldrig hur råttorna gillar det heller! Provade om dom ville gräva lite i sand men dom hoppade ur som skjutna ur kanoner. Är därför tveksam på om dom gillar jorden heller!

Frysa kan ju vara bättre då om man vill undvika lukt!

hus-musen
0

Fast frysa tar inte död på allt, det är inte särskilt kallt i en frys och jord isolerar. Bättre att sprida ut lite jord på en plåt, torka i 250 grader och sedan återfukta jorden.

Qui dormit, non peccat

[lindavold13]
0

Okej, men hur länge ska den torka? Glad

hus-musen
0

tills den är torrGlad Näe men jag har väl kört 15-30 minuter, beror på hur tjockt lager och hur mycket tålamod jag har.

Qui dormit, non peccat

[lindavold13]
0

Okej, Tack! Skrattande ska prova i morrn!

_tess_
0

Halloj! Jag väcker liv i denna tråden igen! =) Är ugnen det bästa och smidigaste sättet för blomjord? Verkar väldigt omständigt.. =P Finns det bättre alternativ? (Kanske andra alternativ än just blomjord också?)

Mvh Tess

hus-musen
0

Finns ju rengjord sand du köper på djuraffärer tex.

Ugnen är det bästa och smidigaste, ingen ide att stoppa i frysen eller liknande eftersom allt inte dör där.

Qui dormit, non peccat

_tess_
0

Ja just det! Det tänkte jag inte ens på att det finns! =D Tack för tipset, lär nog testa det i första hand och se om de gillar det =)

Mvh Tess