Blomjord-frysa el. ugn?
Hej!
Har hört att råttor älskar att gräva i blomjord så nu har jag köpt lite jord och undrar nu vilket som är det bästa sättet att eliminera ev. ohyra o.dyl. Är det att frysa jorden eller köra den i ugnen? I så fall hur många grader och hur länge?
Tack och ha en trevlig kväll!
Har hört att man ska köra den i ugnen, men jisses vad det luktade kan jag bara säga o.O Här började de dessutom äta jorden så fick ta ut den… :P Frysa borde ju fungera, vet dock inte hur kallt!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aj, då ja man vet ju aldrig hur råttorna gillar det heller! Provade om dom ville gräva lite i sand men dom hoppade ur som skjutna ur kanoner. Är därför tveksam på om dom gillar jorden heller!
Frysa kan ju vara bättre då om man vill undvika lukt!

Fast frysa tar inte död på allt, det är inte särskilt kallt i en frys och jord isolerar. Bättre att sprida ut lite jord på en plåt, torka i 250 grader och sedan återfukta jorden.
Qui dormit, non peccat
Okej, men hur länge ska den torka? 

tills den är torr
Näe men jag har väl kört 15-30 minuter, beror på hur tjockt lager och hur mycket tålamod jag har.
Qui dormit, non peccat
Okej, Tack!
ska prova i morrn!
Halloj! Jag väcker liv i denna tråden igen! =) Är ugnen det bästa och smidigaste sättet för blomjord? Verkar väldigt omständigt.. =P Finns det bättre alternativ? (Kanske andra alternativ än just blomjord också?)
Mvh Tess

Finns ju rengjord sand du köper på djuraffärer tex.
Ugnen är det bästa och smidigaste, ingen ide att stoppa i frysen eller liknande eftersom allt inte dör där.
Qui dormit, non peccat
Ja just det! Det tänkte jag inte ens på att det finns! =D Tack för tipset, lär nog testa det i första hand och se om de gillar det =)
Mvh Tess