Tips på Råttuppfödare?
Hej, jag funderar på att köpa råttor. Har tagit reda på fakta och vilken bur jag vill ha men hittar ingen råttuppfödare i Värmland…
Jag har varit inne på en djuraffär nära mig,bara för att kolla, och frågade lite frågor.
De födde upp alla råttor inne i affären :S, sedan sa dom att råttorna hade bra temprament m.m. Tror inte att jag litar på dom så som alla säger om djuraffärer.
Affären säljer alla möjliga djur: stoort utbud i fiskar, olika reptiler, råttor, hamstrar, kaniner(gnagare altså), fåglar.
Affären är `Pets AB-djuren i centrum`
Vad tror ni? går det att lita på den eller har ni andra tips på råttuppfödare;)
Det finns faktiskt djuraffärer som föder upp fina råttor med bra temprament. Har själv varit med om det, men djuraffärer har då oftast andra nackdelar.
För att få en frisk och redan handtam råtta, med dokumenterad bakgrund vad gäller sjukdomar och så i släkten, råder jag dig att söka uppfödare. Finns en lista på uppfödare i den nålade tråden Vanliga frågor uppe till vänster. :)
Sedan att dom bor längre ifrån är sällan ett problem, det finns djurtransport.ifokus som man kan få hjälp genom. :)
Lycka till!
// Lise
When nothing goes right, go left!
att handla från djuraffär är lite som rysk roulette, man kan få friska och fina djur men man kan få en hel del problem också.
tror bästa är att kolla efter en uppfödare nära dig, fråga en massa och känna hur just den personen känns för dig. det finns klart 'bush uppfödare' och dom kan ge precis lika mycket problem som en djuraffär kan, men det bästa är att ta kontakt med nån uppfödare som du vet folk skaffat djur från som dom är nöjda med. Dom från srs Uppfödarlista kan vara en bra början?
Okej tack för era förslag :) Men om det är någon som vet något om råttuppfödare i Värmland, snälla hjälp mig :)
(Det fanns ingen registrerad på srs)
kom ihåg att det finns djurtransporter också ^^
kan tyvärr inte tipsa mer då jag finns norröver
Hur funkar djurtransport? :)
Om vi nu säger att transporten sker via a-b, vilka olika sätt finns det ? O.o
Du kan alltid höra av dig till den uppfödare som bor närmast, även om det egentligen är för långt för dig att åka - kanske känner denne någon som har vägarna förbi dina hemtrakter eller åtminstone inom ett rimligt avstånd? :) Eller så kanske du känner någon som skall åka någonstans inom snar framtid; då kan du ju kolla vad där finns för uppfödare i de trakterna. Lycka till!
så det finns ingen´för lång´sträcka ( bara destå kortare detu bättre) ;)
Nej det mesta går att lösa, om det andra väl klickar.
Oki^^ tack för tipsen :)

Vart i värmland finns du? Vet att det finns folk som tar kullar ibland i bla arvika, karlstad, säffle och jag har alldeles för mig att det finns i grums oxå.
Qui dormit, non peccat
Finns det inte nån i örebro? fast det ligger ju lite utanför dock, men tänkte om du bor nära kristinehamn/karlskoga eller så? Annars löser det sig nog om du då kollar på djurtransport.ifokus :)
// Stephanie och hårbollarna