fel på ögon ?
Jag är väldigt intresserad utav råttors ögon då jag själv aldrig sett en råtta med så mkt blått som Lcifer har.
Är det normalt ? =)
Vissa av er kanske tycker det är en knäpp fråga men jag frågar för jag ej vet och faktiskt aldrig sett det tidigare dock visar inte bilden så bra hur blått det igentligen är.. ;O
Ja, det är helt normalt :)
Det är helt normalt ^^ Men jag undrar själv vad det där är

Helt normalt råttöga vad jag kan se..
Om det däremot ser immigt ut eller om du kan se en vit hinna i mitten på ögat så kan den ha en ögonskada eller vara blind av starr tex.
Qui dormit, non peccat
En vit hinna sa du? Låter som den gamla tråd jag postade förra året http://rattor.ifokus.se/discussions/4d992d68c5c6a7793c00000d-blind-pa-ena-ogatbeteende-hjalp#discussions-1
Kan nu vara svaret på varför hon är som hon är och bits när man överraskar henne.. hon har ju dålig syn!

#4 Jo precis, var väl lite det jag skrev då oxå ;)
Därför tyckte jag att du skulle kolla upp det med en veterinär, råttor har inte vita fläckar i ögonen bara sådär ändå utan det kan orsakas av starr, ögoninflammation, skada på ögat mm.
Qui dormit, non peccat
Jag har tyvärr inte råd med veterinär för tillfället och Geisha mår mycket bra annars..

Ja alltså om det var en ögoninflammation då som har gått obehandlad och hon fortfarande har kvar den vita fläcken så är hon ju garanterat blind nu. Ingen större ide att uppsöka veterinär idag för det, de kan inte göra något om de ens kunde göra något från början. Hon kan ju haft en skada som gjort det, kan ju bara gissa liksom.
Ot, men har hon blivit bättre rent hanteringsmässigt? Blinda råttor kan vara krångliga att jobba med.
Qui dormit, non peccat
Hennes fläckar verkar ha gått bort O.o Hon ser helt ypperligt och har inga svårigheter att gå eller se. Hon är dock jobbig att hålla och är rädd och spänd..

#8 Då var det troligtvis en ögoninflammation eller lätt skada som läkt ut av sig själv utan att lämna bestående men.
En del råttor blir aldrig några hanterbara sällskapsråttor, du kanske har fått en sådan helt enkelt. Men fortsätt jobba så kanske hon blir toppen till slut ändå :)
Qui dormit, non peccat
Hon är BRA mycket bättre och tamare än när jag fick henne. Men hon bits fortfarande (har ett bett på pekfingret för tillfället) men hon bits bara när jag råkar skrämma henne.
Och du måste se Geisha och hålla henne IRL för att se hur hon är, kan inte riktigt förklara med text..
Men tänker också på att det KAN vara så att hon har problem med synen. Hon kan inte hoppa från avstånd även fast det bara är en decimeter ner till golvet.. hon bara står och pendlar eller kryper sakta sakta ner (om det inte är nåt hon har redan vart på), hon blir rädd när jag gör ljud som hon inte kan se vart det kommer ifrån..