Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1147 ggr
ludden1990
0

Min hanråtta har mykoplasma.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en hanråtta som är över 2 år gammal, och när jag var till veterinären med honom för några månader sen och fick då veta att han har mykoplasma men att han inte mådde dåligt av det än. Men hon sa att han kommer att börja må sämre och sämre och att jag snart skulle få ta ner honom. Men hur vet jag om han mår dåligt av det eller inte?

cosmonita
0

Varför var du till veterinären? Hur ställde vet diagnosen dvs vilka symtom har råttan och gjorde veterinären några undersökningar för att fastställa mycoplasma?

Fin film Glad

ludden1990
0

Han kliade sig och fick sår därför var jag dit, han hade någon parasit under huden. Då passade jag på att säga att han brukar få blod eller något rött ur nosen ibland. Då sa hon att det var mykoplasma som är vanligt för råttor att få och att det alltid blir så att dom blir riktigt dåliga till slut. Det är alltså lungorna det är fel på, fyllda med mykoplasma. Han har börjat fått mer och mer sånt ur nosen nu för tiden och han är tröttare och verkar svag i allmänhet Rynkar på näsan

cosmonita
0

Ok, nu måste vi bena ut det här: råttors sekret från mun, ögon och nos färgas rött i kontakt med luft så att det är rött tyder inte på sjukdom. Dvs valigt snor, tårvätska och saliv kan ibland växlas med blod om man inte vet om detta.

Sen om råttan har mycket sekret från nosen, dvs mer än lite spår ibland, så tyder det på att råttan är förkyld.

Det i sig är inget som tyder på att råttan har mycoplasma och att det är fel på råttans lungor.

Om råttan har fel på lungorna så märks det genom att det låter när den andas, att den har svårt att andas osv. Det brukar inte gå att missa för symtomen är väldigt tydliga.

Det som tyder på att din råtta kan vara sjuk är att du säger att den blivit mer och mer snorig och även blivit tröttare och svag. Dessa tecken tyder på sjukdom, särskilt att råttan blivit allmänpåverkad och svag. Därför tycker jag att du ska ta råttan till veterinär. MEN jag rekommenderar dig att gå till en annan veterinär än den som du varit till förut. Dennes uttalanden säger mig att hen inte vet så mycket om just råttor.

Sen kan din råttas svaghet vara vanliga ålderstecken som man inte kan göra något åt. Den är ju ändå en bit över två år gammal vilket är mycket för en råtta.

ludden1990
0

Hans andetag verkar vara lite kortare nu och ibland så piper/skriker han när jag ska ta upp honom och det brukade han inte göra förut. Veterinären jag går till är även lärare på ett gymnasie i just djurämnen så jag tycker hon borde kunna sitt. Hon lyssnade på hans lungor när hon sa att han hade mykoplasma så det kan hända att hon oxå hörde att det var vätska i lungorna.

darkness
0

Usch då stackars kille :(

jättesöt film och bild  :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

cosmonita
0

Tyvärr så är inte veterinärer som är lärare på djurgymnasium automatiskt särskilt bra på råttors sjukdomar.

Man kan inte diagnosticera mycoplasma genom att lyssna på lungorna. Oavsett om man höra att det finns vätska där. Vätska i lungorna kan tyda på andra åkommor tex hjärtsvikt.

Du skrev i första inlägget att "jag var till veterinären med honom för några månader sen" så det kanske inte är aktuellt för hur han mår idag. Har han mer problem idag, särskilt om han är allmänpåverkad, så bör du ta honom till veterinär igen.

Vilken veterinär du anlitar är helt upp till dig men bara på det lilla som du skrivit så ställer jag mig skeptisk till hennes råttkunskap.

EmelieGustavsson
0

men det är väl inte så konstigt att han snorar när det är spån i buren?

ludden1990
0

Han hade bara spån i början, nu har han papperspellets och tidningspapper bara.