Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 741 ggr
Bamsesägare
0

Akut hjälp.

Hej! Jag har en råtta på 5 månader som är ensam.

Är sån nybörjare med råttor så visste inte lagen om att man måste ha två.

Och Bamse min råtta har blivit deppig osv för att han är ensam.

Och nu ska jag köpa en ny bur som är större.

Är det OK att köpa en till råtta om min är 5 månader?

saga97
0

ja då olika åldrar brukar också gå ihop

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

hus-musen
0

Ja, och ju fortare desto bättre! Köp en av samma kön, förslagsvis en unge då de är enklare att introducera dem då :)
Sen får du introducera dem försiktigt så att inte din äldre råtta skadar den andra.

Qui dormit, non peccat

saga97
0

en annan sak jag undrar ,,, man är ju väl påläst innan man skaffar djur ….. då kanske du borde vetat det …… men nån djuraffär kanske lurade dig …… vad ger du den för mat då? och kom ihåg att köp INTE din nästa råtta i djuraffär dem säger till och med att man ska ge råttor pellets …. och hjul

mikeiko
0

#3 Det finns bra råttanpassad pellets som passar som Torrfoder, dock finns den inte i Sverige…

Cis-j
0

#4 menar du rat complete? För det finns ju i Sverige.. Fick lite gratisprover på en utställning i gbg och använde det som godis till råttorna.

Men annars TS så finns det ett jättebra recept här på rif, och du hittar en massa bra läsnyttigt i den klistrade tråden "Vanliga frågor" till vänster i spalten :)

hus-musen
0

#5 Nope hon syftar på en annan pellets. Kommer bara inte ihåg vad den heter just nu.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#6 okej, intressant :) visste inte att det fanns något direkt bra köpfoder över huvudtaget.

saga97
0

dem på djuraffär ger bara billig kaninpellets och gnagarblandning och när man frågar varför säger dem bara att det är nyttigt

Lamina
0

Harlan Teklad heter den. Jag prövade den ett tag och tyckte den var bra. Men den var dyr och råttorna mådde precis lika bra när jag gick tillbaka till att blanda eget.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

cosmonita
4

Du bör med fördel köpa en ung råtta, gärna en leveransklar på 5 veckor. Detta för att det kan ibland vara svårt att introducera könsmogna hanar till varandra.

Eller varför inte köpa två unga på en gång, är de tre i flocken så blir ingen ensam den dagen en av dem dör.