Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2836 ggr
Exoticas
0

Långhårig råtta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är så otroligt fluffig och långhårig? men… Har sökt runt här på iFokus och funnit ut att det typ inte finns några långhåriga råttor?

Behöver nog någon med en bättre kamera för att få det på bild >.<'

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

zickan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Långhåriga är satin långhår och harley. Finns knappt i sverige. Det som funnits nyligen är satin långhår. Harley har var jag vet ännu inte fötts upp i sv och finns inte här? Det du ser ut att ha är en vanlig råtta. Många har lite längre hår, speciellt på arslet.
Satin långhår är väldigt glest i pälsen. Lider mycket av exem problem och därav lade de få som födde upp ned aveln. Även utlandet som lagt ned aveln efter 6 års försök att reparera exem problemen.
Bifogar bild på hanen som bodde här.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Oj vad spännande, har inte sett långhåriga råttor förut och kollade genast upp i våran "Varianter"-tråd. Där fanns minsann Harley som jag verkligen inte kan något om, tack för kunskapen zickan! :D

Exoticas
0

#1 Han har inte gles päls, det här kortet är taget mitt på ryggen när han står på bakbenen i mitt knä. Hans päls är 4 nästan 5 cm på vissa ställen, tänkte att ett mått kunde prata bättre än bilderna min kamera kan ta =) Han känns bara så otroligt långhårig och fluffig jämnfört med alla andra råttor! =)

/Josefin

mikeiko
0

#3 Är pälsen glansigare också? Tänkte om det kan vara en Långhårig Satin eller en Harley?

Exoticas
0

#4 Nope, Eller jag jämnför ju med mina satin möss som är super glansiga och lena. Han känns och ser ut som en vanlig råtta i pälsen, bara det att den är extremt lång o.O

/Josefin

mikeiko
0

Kanske en Harley då? Eller bara ovanligt långhårig vanlig råtta som zickan säger. Bildgoogla lite på Harley rats och kolla om de känns bekanta!

mikeiko
0

Haha googlade lite själv….den här råttan asså…xD

Den är liksom söt och ser helt tokig ut samtidigt!!

zickan
0

Harley kan du räkna ut helt att det inte är. För korthårig på resten av stråna. Ser ut som en helt normal råtta med lite längre strån.

Just nu är jag lite halvt packad. Men kan se om jag inte har nån råtta me det samma att fota. Har många med lite längre päls på arslet som liknar din.

mikeiko
0

#8 Skål zickan! xD

zickan
0

#9 haha tack..  Sitter med en fylle macka, cola och försöker skriva regg papper XD… Inte undra på att folk har svårt att läsa vad jag skriver.

bara kolla hur föräldrarna är. både harley o satin långhår är recensiv gen.

hus-musen
0

Ta en bättre bild, så där ser min pojke ut oxå i rätt vinkel och han är inte särskilt långhårig alls. Har bara lite längre strån här och där.

Qui dormit, non peccat

Exoticas
0

#11 Jag ska försöka idag utan blixt, svårt när man bara har en kass mobilkamera. Minneskortet till den bra mobilen och minneskortet till kameran bill fortfarande inte läsas =/

/Josefin

Ruzicka
0

Jag vill bara slänga in en fråga när vi ändå pratar om långhåriga råttor..

Är inte velveteen en sorts långhårig variant? Eller är jag helt ute och cyklar?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
0

Velveteen kan ha långa strån i pälsen, men de är inte helt långhåriga om det är det du menar :)

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#14 Okej, tack! :) De jag har sett såg rått långhåriga ut, men jag studerade ju inte dem så nära. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.