Snälla hjälp!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har introducerat två nya 1 åriga tjejer till mina två 1-åringar jag redan hade. De har nu varit tillsammans i buren i 3 dagar och det har varit en hel del gnabb. I gårnatt så (jag har sovit bredvid buren av oro så jag har vaknat vid varje pip) började en av mina äldre tjejer bråka mer allvarligt med en av de nya. Vad inget blodvite som jag kunde se men min gamla tjej Julle burrade upp sig till en boll och sprang fram och tillbaka. Jag tog henne och försökte göra vad jag trodde var rätt för stunden, att lugna henne.
Mellan alla gnabb så har de sovit allihop i en stor hög och myst och det har inte varit några problem alls. Däremot så har nu Julle efter incidenten blivit supernervös/rädd/på sin vakt och skriker hela tiden som något händer, oavsett om någon gnabbar med henne eller om hon är själv och vänder sig om. När jag och sambon har henne ute så vill hon tillbaka till buren och tjuter vid flera tillfällen. De gånger hon har varit lugn har vi kunnat känna igenom henne och då har det inte varit nåt gnäll alls så jag tror inte att hon är skadad.
Nyss såg jag dock en litet bitmärke vid roten på hennes svans och samma sak på den nya tjejen Puck. Puck hade även ett bitmärke där päls var borta på halsen.
Nu vet jag inte vad jag ska göra alls. Jag kan tydligt se att min tjej Julle inte mår bra hela tiden men jag vet inte hur jag ska gå vidare eller vad som faktiskt har hänt. Man hör tjut från buren ganska regelbundet när hon är vaken.
De nya tjejernas ägare och jag har en deal att om det inte skulle funka så fick de komma tillbaka hem. Men är det det rätta?
Min andra gamla tjej Jamie funkar bra i nya flocken och har funnit sin plats som lägst i rangordningen (vad jag tror).
Är fruktansvärt förtvivlad och känner mig maktlös för tillfället..:(
Om någon har någon tanke så snälla skriv!
(Videon är på Julle när vi skulle försöka filma hennes tjut. Det man kan komma ihåg är att detta är tjejen som låg och sov i mitt knä och myste massor dagen innan det stora bråket skedde. Så som hon låter i videon, låter hon väldigt ofta. Ibland mindre pip men oftast så.)
Verkar ha varit slagsmål, och att hon piper när ni tar på henne för att hon har ont. Sära på råttorna, och gör en långsam introducering bit för bit, eftersom de kan sova och mysa ihop kommer de kunna bli en bra flock, men det krävs lite jobb först. De är inte redo att bo ihop än helt enkelt.
Ett bett på halsen låter dessutom väldigt allvarligt, bett där är ju i allmänhet för att döda. Kolla igenom pälsen på alla tjejerna så ni ser hur det ser ut med fler bett.
Står de upp på bakbenen mitt emot varandra något, eller är det mer sparkar och gruff? Liiite ruffigt kan det ju vara de första dagarna när man inför nya individer, främst för att rangordning ska sättas och så. Men nu kan det ju vara någon av de yngre som har dominansproblem också, svårt att veta om de agerat i självförsvar eller inte.
Jag tror att julle är orolig för att hon fått sitt hem invaderat, och vill försvara det, och vill därför också tillbaka hela tiden. Burrandet är bra om man avbryter, dvs. lyfter upp dem och flyttar på dem och säger ifrån samtidigt så att de förstår att beteendet inte är ok.
Var buren nystädad när de nya fick flytta in?
Hon piper inte när hon är lugn och man tar i henne. Hon piper när hon är stissig (rör på sig snabbt och springer lite fram och tillbaka, verkar nervös). Jag tog i henne nyss och lyckades känna igenom henne och då pep hon inte alls.
Försökte titta igenom Julle igen men ser inget. Ingen päls som är bortsliten och det kan vara pga hennes tjocka mörka päls som jag har svårt att se nåt.
Ska genast kolla igenom de andra, men tvivlar på att jag kommer hitta nåt. Min andra tjej Jamie som jag haft lite längre lägger sig ner så fort någon gnabbar med henne vilket gör att de är schyssta mot henne.
De har stått på bakbenen emot varandra en gång. Oftast så vänder Julle baken mot Puck och sparkar henne. Puck står då på bakbenen.
Sparkar och gruff är det hela tiden. Och något som ser ut som tvångsputsning (den ena tvingar ner den andra för att sedan putsa pälsen).
Jag hade städat buren innan de flyttade in. Hade bara nya möbler och ordnade upp på ett sätt som inte liknande det de hade innan alls.
Däremot kanske jag inte lyckats städa så bra som jag trodde:/
Det kan inte vara så att Julle blivit permanent nervös/stissig/rädd?
Det är nog min största rädsla även om det kanske låter som en jättedum fråga. Men just nu är jag inte jättelogisk:(
Hm knepigt, då är det nog stresspipande hon håller på med då. Kan inte tänka mig något annat. Hon säger nog "sluta ta på mig och lyfta mig jag har viktiga saker på gång här!!".
Det KAN vara så att Puck har dominansproblem eftersom hon ställer sig, men det kan ju också vara i rent försvar.
När de vänder baken mot så är det för att de vill kissmarkera på den andre, dvs lägga "sin lukt" på den nya. Detta är sällan helt uppskattat alla gånger, och då kan det bli gruff. Hur lite eller mycket är helt beroende på vilken typ av individer man har att göra med och hur stabil flocken är.
Att lägga ner någon för tvångsputsning är också vanligt under introduktion, det handlar om att visa rang.
Nu flyttade jag tillbaka de nya tjejerna till deras gamla bur. Jamie, som gått ihop bra med de nya, hoppade direkt ur buren och ner på soffan. Såg ut som om hon sökte efter dem. Hon hoppade in i buren och sprang runt hela och sen satte hon sig längst ner och kikade mot de nya tjejernas bur. Nu verkar hon mer nervös. Men hon piper iallafall inte.
Har jag verkligen gjort rätt nu? Det kunde inte vara så att om jag lät dem vara så skulle de ha blivit bättre?
Jag är så förbryllad och kan inte tänka varken ut eller in. Det enda som känns tryggt är att de inte kommer ske något i natt och att jag kan sova ut för första gången på några nätter (utan att vakna av skrik).
Men hur går jag bäst vidare nu? Eller är det bättre att skicka tillbaka dem och se om jag kan hitta några andra som är mer undergivna?
Långsam introducering, har själv gjort så när det uppstått problem. Men ja, låt dem vara tillsammans när du har uppsikt över dem, men låt dem vara separat övrig tid de närmaste i alla fall två-tre dagarna. Sen kan du också "byta burar" en stund på dem, så att de får bekanta sig med varandras lukter utan att faktiskt träffa varandra.
Låt dem också umgås ihop på neutrala platser som säng/soffa under uppsikt. Så det handlar inte om totalseparering, utan bara långsam introducering, man får göra om samma saker mer, och låta det ta mer tid helt enkelt :)
Du märker själv sen hur de kommer bli lugnare och lugnare ihop, lite ruff kan det bli men inte alls lika illa, och det är bra om man är där och avbryter sådant beteende. Ibland kan det räcka att sätta en hand emellan och mota bort den som burrar upp sig.
Jag tror att de kommer gå bra ihop, men ge det 1-2 veckor innan det funkar helt normalt igen. Men har de sovit ihop så är det ett bra tecken på acceptans damerna emellan i alla fall :)
Julle verkar idag fortfarande nervös men inte lika mycket som hon var innan. Hon har oxå gnabbat med den andra råttan Jamie (som hon bott med även innan hon flyttade hit). När jag hade henne ute så var hon mycket lugnare men tjöt till några ggr när hon låg i min morgonrock och var på ställen där hon inte kom längre.
Julle och Jamie har sovit i från varandra i natt, vilket de inte brukade göra tidigare.
Någon som kan ge råd och stöd om vad jag kan göra för att hjälpa dem alla?