Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1014 ggr
ShitGoose
0

Låta båda få somna in samtidigt?

Har två gamlingar på ungefär 2 och 2½ år.

Har tänkt en hel del på ifall jag skulle behöva avliva en utav gubbarna, vilket antagligen kommer hända så småning om, är det bäst för den andra att låta honom somna in också även om han skulle vara pigg?

Jag vill ju helst inte att en ska få gå ensam och jag har tyvärr ingen möjlighet att skaffa fler.

Medarbetare på Sphynx iFokus

[MellMell]
0

Jag tycker det låter bäst att låta båda få somna in samtidigt…Det skulle jag ha gjort om det va mina iallfall…

Visst, han kanske är frisk, men man vet ju aldrig hur länge det varar, och jag tror den kvarvarande lilla råttan skulle ha det bättre av att somna in med sin kompis, än att spendera sin sista tid själv…

Dock hoppas jag du har lite trevlig tid med dina gubbar kvar innan du måste ta ett beslut :)

pellepojken
2

Jag tycker det är synd att ta bort en frisk råtta. Är han 2 år så kan han leva gott ännu en tid. Min gammelråtta är drygt 4 år o är relativt pigg fortfarande. Jag bor i Stockholm o kan erbjuda honom ett gott råtthem hans liv ut. Jag har just nu 12 råttispojkar o väntar på 1 kille på 1 1/2 år o en liten bebis från skåne som jag hoppas kommer snart. Här kommer han få springa lös så mycket han vill. Jag jobbar mycket hemifrån så sällskap får han av både mig o grabbarna. Tänk på saken.   Glad

Fjordell
0

Jag förstår hur du tänker med att det kanske är bäst för båda. Men jag tycker också det är himla synd att ta bort en fullt frisk råtta, om den har chans till ett bra, socialt liv, som pellepojken tycks erbjuda! :)

ShitGoose
0

Förlåt för sent svar!

Den ena hanen mår inte så särskilt bra, han är seg och har blivit bakbenssvag på sista tiden, så jag funderar på att låta honom få somna in snart.. Men den andra hanen är pigg och glad än så länge.

#2 Det skulle vara jättesnällt utav dig, om det fortfarande är ''aktuellt''?

pellepojken
6

# 4  Jadå, han är välkommen att få bo hos oss. Tråkigt med din andra kille. Men det är ju så med livet. Jag brukar säga att det finns bara en nackdel med råttisar o det är deras korta livstid.   Glad

ShitGoose
0

#5 Ja, det är väldigt tråkigt att dom inte lever längre.

Har skickat ett PM till dig Glad

ShitGoose
0

Kommer åka ner till vet imorrn i alla fall och låta den äldsta få somna in då han blivit jättedålig.. Känner att jag inte kan, eller vill, vänta längre.

pellepojken har inte svarat men jag tänker låta den andra hanen vara ensam ett litet tag men blir det för länge så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.

Kommer få otroligt dåligt samvete att ta bort en frisk råtta men ja, vad ska jag göra.

Kan ju försöka omplacera honom men det kan ta hur lång tid som helst innan han hittar ett nytt hem, det finns nog inte många själar som vill ha en 2 årig råtta. Men jag kan ju ha fel..

mikeiko
0

#7 Du har inte möjlighet att låna hem ett par råttor som han kan få umgås med sin sista tid, typ som tillfällig fodervärd eller nåt?

ShitGoose
0

#8 Nej, tyvärr.. Inte vad jag vet i alla fall.

mikeiko
0

#9 Du kan ju lägga ut en tråd här på RiF med en efterfrågan?

ShitGoose
0

#10 Ja, det skulle jag ju kunna göra.

ShitGoose
0

Pratade med min pappa nyss och han blev inte så värst glad över tanken på att skaffa flera råttor..

Finns det absolut inget annat man skulle kunna göra?
Annars så får jag väl strunta i honom och skaffa flera ändå.

mikeiko
0

#12 Det skulle ju bara vara tillfälligt, och till låns hans sista tid. Är han över två år så kan det ju inte handla om allt för lång tid ändå…

ShitGoose
0

#13 Är inte riktigt säker på när han föddes men tror han blir 2 nu i april, men som sagt är jag inte helt säker. Han kanske lever ett år till eller mer, man vet ju aldrig..

Men jag får se, jag vill ändå vänta lite. Kanske pellepojken svarar, vilket egentligen vore det bästa.