Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 902 ggr
Oddny
0

Mat som slipar tänderna?

Jag undrar om det finns någon perfekt mat för att slipa ner råttornas tänder?

Och finns det något sätt för att mata råttona enskillt på ett så bra sätt som möljigt (tjockisen tar alltid lillens mat, spelar ingen roll hur jag gör)?

[134643]
0

Hårda saker typ, knäckebröd nötter med skal osv.

Ge de mat utanför buren! Eller ja en kan äta i buren och den andra utanför. Lillen kan ju få mat som är fetare också :)

Oddny
0

Jag har försökt med knäckebröd men det går bra hem hos "Tjockisen" Han som det handrlar om, Einar, är  uppföd med flaska (så han är mycket mindre och "svagare") och har fått mycket snea tänder och han har svårt att "gräppa" för hård mat. Jag ska till vetrinären för att försöka fixa hans tänder.

Jag har också försökt att mata Einar utanför  buren men då är allt aldeles för spännande så han bryr sig inte om mat. Och om jag tar ut "tjockisen" som heter Stig, medans Einar äter i buren så blir Stig galen för att han känner lukten utav maten (han är expert på de.) >.<

Nötter dock var en bra idé jag äter inte nötte själv så finns det någon speciall sort som är utmärkt för råttor att slipa tänderna på? :)

Praefatio
0

Kan du inte sätta Stig i ett annat rum medan Einar får äta då? Då kan du ju ge Einar något extra fett och gott utan att Stig går på honom. Jag skulle inte bry mig om Stig i det fallet, hos mig skulle han få bli galen om han ville, bara han inte störde Einar när han åt. Det låter ju som att Einar behöver få lite extra omvårdnad och ro just kring maten :)

Ang tänderna så bör du definitivt gå till en veterinär på en gång, som kan klippa eller slipa tänderna. Det är inget stort ingrepp och kostar inga stora pengar, men det är såklart jätteviktigt så att lillfisen kan äta som han ska!

Oddny
0

Jag bor ei en stuga som bara har ett stort rum. men du har rätt jag får bara håtta ut när Stig blir galen. ^^

Jag har redan bokat tid hos vetrinären och hon kommer att göra en hel undersökning på båda två men hon hade inga tider för ens på Onsdag. :/

Men tack för tippsen. :)