Behöver Hjälp/stöd!!
Jag har börjat introduceringen för mina två nya tjejer (som ska vara runt 1 år) tillsammans med mina två gamla (oxå 1 år).
Jag hade buren ställda bredvid varandra och sedan fick de träffas vid två långa tillfällen på en neutral plats (sängen). Det blev en hel del maktspel men inget blod eller något allvarligare. De somnade tillsammans i en stor hög på slutet.
Igår valde jag då att sätta in dem tillsammans i den stora buren och de la sig alla tillsammans och myste. Någon timme senare så började maktspelet igen och de bråkade allihop. När den lilla stunden var över så låg de tillsammans igen.
Sen började två av råttorna att bråka lite allvarligare (en av dem blev väldigt rädd) och jag gick in i mellan. Däremot så fortlöpte det så att de fixade att vara kvar tillsammans och började förståss att mysa.
Jag sov på soffan i natt för att hålla koll på dem och kan nog räkna till sammanlagt två timmars sömn. Vaknade av sporadiska gnällskrik då någon av dem markerade för den andre. MEN inget allvarligt och det gick över fort.
Detta fortsätter dock då och då och nyss flög en liten hårtuss men inget mer hände.
Vad ska jag göra? Jag valde att ha dem kvar med varandra då jag vet att hierarkin måste skapas och så länge det inte var för allvarligt så planerade jag att låta dem vara. Men de fortsätter att variera mellan att mysa och att maktmarkera.
Hur går jag vidare??
Så länge du inte ser något blod eller några sår ska du låta dom hålla på. Om du avbryter tar det bara längre tid. Det brukar låta värre än vad det är
Jag brukar kolla när dom bråkat klart att ingen är skadad.
Då låter jag dem vara! Tack för snabbt svar!!