Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 707 ggr
[squash97]
0

Känsliga?

Jag har inga råttor men funderar på att skaffa när mina hamstrar inte finns mer och hamstrar är väldigt känsliga mot vissa saker t.ex. mat, temperatur och omgivningen. Och jag undrar om råttor är lika känsliga? Jag förstår självklart att de inte är "slit och släng"-djur men det låter på era inlägg och kommentarer som att de inte är fullt lika strängt med råttor som med hamster? :) Och så undrar jag hur det är med laktos och sådant, är det väldigt petigt eller inte? ;)

mikeiko
0

Jag kan typ ingenting om hamstrar så det är svårt att säga…

Fridborg
0

Kan inte heller något om hamstrar med råttor är känsliga för drag. De är även laktorintoleranta men mina får smaka på lite smör och ibland på yoghurten, men extremt små mängder.

Har man för låg temperatur blir de ju lätt sjuka, och så finns det självklart saker de inte får äta, finns massvis med länkar här på RiF på sådant, ja det finns artiklar om precis allt här du kan läsa på om först!

Råttor är mycket socialare och roligare än hamstrar (egen åsikt), så att skaffa en råtta skulle nog vara mycket givande för dig, men de kräver mer uppmärksamhet och tid så tänk efter innan om du har den tiden att ge dom det dom behöver :)

Lycka till!

hus-musen
2

#2 En råtta är inte automatiskt laktosintolerant, men den kan bli det när som helst under livet eller inte alls. Om en råtta däremot aldrig fått laktosprodukter i vuxen ålder så bör man ta det lugnt med dem utifall råttan reagerar.

Kan inget om hamstrar direkt, men du kan titta under vanliga frågor- nålade tråden till vänster. Där finns det mycket bra tips!

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Ja nej, men för råttans bästa kan man ju utgå ifrån det?

hus-musen
2

#4  Det jag menar är att det är skillnad på att säga att alla råttor är laktosintoleranta och att säga att råttor kan utveckla laktosintolerans så man bör vara försiktig med laktosprodukter.

Ingen av mina råttor har någonsin visat symtom på laktosintolerans, däremot får alla laktosfritt numer, eftersom jag själv inte tål laktos längre.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

Beror på vad du menar med mer tåliga.. :)

Jag behandlar mina guldisar likadant som mina råttor med undantaget att jag inte badar guldarna när dom är extremt skitiga (eller ja, det har aldrig hänt än men i vilket fall kommer jag aldrig göra det) men det kan jag göra med råttorna om jag anser det nödvändigt. Ingen av dom står i drag, dom får likadan mat både färsk och Torrfoder.
Hamstrar bor dock inte i stora, höga burar med massor med klättermöjligheter, men dom har hus, gnagmöjligheter, gömställen, samma bäddmaterial osv.. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!