Blod överallt, vad hände med min flicka?
Innan jag blev medlem här hade jag en liten Luna, jag blev medlem på råttor för bara ett tag sedan. Så har inte kunnat fråga tidigare.
Under förra året dog min råtta av ålder, och min andra råtta blev ensam. Jag letade som hastigast efter en råtta från någon uppfödare men det fanns ingen i närheten just då, jag var alltså tvungen att köpa från djuraffär för att hon inte skulle vara ensam.
Jag fick hem lilla Luna, och redan när hon kom hem märktes det att hon inte var helt 100, hon gav ifrån sig konstiga läten och nös väldigt mycket. Jag tänkte, men hon är väl förkyld eller något och gav henne te och så som man ska. Men inget hjälpte riktigt. Och så 2 veckor efter jag fick henne ringde min mamma och sa "Det har hänt något tråkigt, vi har hittat Luna död, hon är alldeles blodig och hela buren är blodig" jag var inte hemma så jag bad mina föräldrar kolla igenom henne, hon var inte skadad, blodet på henne var endast vid nos och mun (det var inte snor, utan blod, väldigt mycket) och i hela buren och min vägg som är bakom buren.
Då jag inte skulle komma hem på flera dagar så gjorde de sig av med Luna bara. Alltså kunde jag inte ta med henen till vetrinären för obutktion.
Men det jag undrar nu är vad hände egentligen med henne? Kan det varit något organ inuto som gått sönder, eller finns det någon sjukdom som gör detta.
Jag får inte sinnesfrid förs jag får reda på vad det kan vara.Vi kommer ju aldrig få reda på det till 100% men om jag får reda på lite vad det iallafall kan vara.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hm, jag tänker instinktivt på långt skriden lunginflammation, men vi väntar på att någon mer sjukdomskunnig kan svara…
Det är omöjligt att säga vad din råtta dog av, men det kan ha varit något som har brustit och fått din råtta att förblöda.
Det är svårt att se på bilden om råttan är en väldigt ljus blå roan variant eller om den är beige roan med en blå ton?
Råttor med färgen blå/blue (olika blue varianter) kan få problem med blödningar så att de förblöder till döds om man inte avlar de blå färgerna på rätt sätt. Man bör inte avla enbart på de blå färgerna i flera generationer efter varandra.
Risken med zooråttor är att de inte avlas på rätt sätt för att undvika olika hälsoproblem.

Blodet som de beskrev är troligtvis vanlig porfyri, det kan verkligen se ut som blod. Troligtvis lunginflammation, och det är inte omöjligt att råttan spräckt ett blodkärl i nosen eller något heller om den nyst väldigt mycket, då kan det se ut som blodstänk på väggar mm.
Den dog troligtvis av svåra luftvägsproblem och komplikationer av denna. Inte ovanligt när det gäller zooråttor, de är sällan väl omhändertagna :(
Qui dormit, non peccat
Jag förstår att man aldrig kommer kunna med säkerhet säga vad som hänt, det jag mest undrar är om någon haft något liknande.
Det var väldigt mycket blod, och det hände bara under några timmar. Min bror kom hem efter skolan och kollade till dem, och sedan när han skulle mata dem på kvällen hade det hänt. Så det gick ju förhoppnings rätt fort.
Jag såg det ju inte själv så kan inte säga om det verkligen var blod, men jag har sett min vägg, och tja det ser väldigt mycket om som blod och inte det snorröda
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#4: Kan ju hända att hon hade ett blodkärl någonstans som sprack. Vi hade en kattunge där ett blodkärl i hjärnan sprack, och det var ingen vacker syn med blod överallt… Tyvärr sånt som kan hända ibland.