Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1126 ggr
mini-monster
0

Hjälp! Rött stänk! Blod?

Hej!

Jag fick hem två rått-tjejer i söndags som är ca 1 år.

Nyss tittade jag in i buren och såg bland allt toapapper som tjejerna använt att boa med (bland annat) att det var rött stänk på det och ganska mycket stänk (små, små fläckar men många).
De är pigga men den ena får lite, lite vätska vid ena ögat på morgonen. Den andra har en lite fuktig nos men det är inget rosslande eller dylikt som hörs från dem.

Vad kan detta vara och hur går jag tillväga för att hjälpa dem om det behövs??

Kan det vara blod eller är det andra kroppsvätskor som kommit på dem som blivit rött?

Vääldigt orolig hönsmamma här.

Mvh

Malin

[ruilo]
0

De kanske löper? Mina råttor hade också blod stänk på toa papper som de boade med, och jag märkte så småningom att de löpte :) Titta i rumpan om de har blod där.

mini-monster
0

Jag tittade på den ena tjejen nyss och hon hade inga fläckar runt kön eller på övriga kroppen som jag kunde se. Däremot hade hon lite vätska vid ena ögat (men väldigt lite). Ska försöka titta på den andra tjejen sen oxå.

Men det är inget akut (som i "åk på en gång till doktorn!")?

[ruilo]
0

Okej, det är värt ett försök iaf :) Jag har hört att hon råttor vid 1 år minst löper vart fjärde dag? Men det verkar inte stämma tror jag…

chade
1

#1 Råttor ska inte blöda ifrån underlivet. Då ska dom till veterinären snarast…

''blodet'' på pappret kan vara typ snor. Deras kropsvätskor blir rött i kontakt med syre. Nyser dem? För då kan det mycket väl vara snor!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

cosmonita
0

Som #4 säger så blöder inte råttor när de löper. Allt blod från underlivet är onormalt (förutom vid förlossning) och kräver veterinärvård.

Jag gissar på att stänken kommit när råttan/råttorna nyst. Saliv och snor färgas rött i kontakt med luft.

mini-monster
0

Tror att tjejerna kanske nyst 6 ggr sammanlagt på en vecka eller så. Men den ena tjejen är som sagt lite blöt vid ögat och har lite fuktig nos (pigg och kry annars och inget rossel). Kan det vara så att hon "torkar" av sig? (misstolka mig rätt:))

Men eftersom de inte visar några tecken på att det kommer från underliv eller att de har nå sår på kroppen, ska jag avvakta och se om det fortsätter innan vetrinärvård? Eller kan det bara vara en förskylning som går över av sig självt?

mini-monster
0

NU hörde jag precis en nysning från buren. Så kan nog vara så att en av tjejerna är lite förskyld?

Vart får man tag på te-sorten som rekomenderas? Och vad heter den?:)

chade
0

Försök bara hålla dem varma och sådär så tillfrisknar de nog snart :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[lucke]
0

#7 På de flesta ICA-butiker och säkert massa andra mataffärer säljs Friggs roibos-téer http://www.friggs.se/sv/VARA-PRODUKTER/TE/Eco-Chic/Lemon-Mint/ (vet inte varför det står lemon-mint, för det är blåbärstéet jag länkade till)

mini-monster
0

Tack så jätte mycket för alla tankar och tips!!!

Känner mig lite lugnare nu:)