Lulu och Skinner
Tänkte att jag gör en ny tråd om alla mina funderingar inför allt. Här är en av dom gamla trådarna, den andra är raderad. http://rattor.ifokus.se/discussions/4f3ede7888f4725beb071c20-hjalp-i-umea-ev-transport-lulea?discussions-1 Nu har jag flyttat in dom i varsin bur eftersom det finns en risk att dom är dräktiga. Enligt hon som haft dom ska det vara 1-2 veckor kvar. Vägde dom och Lulu hade ökat ca 20 gram från sist jag såg henne (lite över en månad sen) , och Skinner hade ökat minst 50 gram. Minns inte riktigt vad hon brukar väga men vet att det åtminstone är under 370 och idag väger hon 430. Båda ser lite runda ut, men främst Skinner. Största problemet är deras ålder. Lulu är 2 år och 1 månad och Skinner är 1 år och 4 månader. Ingen har haft någon kull. Fick tips om kummin för att försöka få igång förlossningen redan för att öka tjejernas chans att överleva. Så det ska jag handla imorgon. Några andra tips? Har läst om mat och allt sånt. Och jag antar att jag bara får försöka hålla koll på dom och se hur dom mår. Och åka till vet ifall det dyker upp problem. Om dom är dräktiga är det något särskilt man ska hålla utkik efter, som visar att något är fel? Tänkte om en normal förlossning kan se jobbig ut? Nu har jag åtminstone mina tjejer hemma, men faran är ju inte över. Vill inte förlora mina tjejer för att någon *** satte ihop dom med hanar. Känns helt sjukt. Hela historien. För lite mer än en månad sen trodde jag att jag hittat ett bra hem till dom. ALLA 5. Och dom två yngsta sägs ha omplacerats, en har dött och nu sitter jag här hemma med två vars framtid känns osäker.
Usch vad hemskt, har följt alla trådarna och håller tummarna för flickorna! Hoppas allt går bra!
Usch, jag blir så upprörd! Hoppas allt går väl för tjejerna, det hålls både tummar och tassar här hemma!
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Ush
Jag vet inte vad jag ska säga…
Kalk är mitt tips i övrigt, se till att de får i sig tillräckligt med kalcium. Har fått tips om mjölkprodukter, men finns ju också andra alternativ. Läs runt, finns en del bra tips på engelska sidor. Ha hemma gotta och kanske en spruta, för om de får en lång och jobbig förlossning är det bra om du kan sitta uppe med dem och få i dem vätska på något vis (om de dricker själva om du håller fram tex en sked är det ju bra, andra slickar ur en spruta).
Jag hoppas verkligen det går bra för dig!
Okej. Det ska jag fixa. Finns väl såna sprutor på Apoteket antar jag. Ja jag hoppas inte detta ska kosta dom livet. Lulu och skinner ska få bo i sovrummet så att jag har nära till dom även under natten. Det är det varmaste och lugnaste rummet också. Har upptäckt att Lulu verkar lite förkyld. Hoppas te hjälper.
Vill tacka alla som hjälper och ger råd. Både här och via pm. Det hjälper mycket! :) Nu kan jag i alla fall koncentrera mig på att ge dom saker som kan hjälpa istället för att bara sitta och vänta på vad som ska hända.
Usch och fy.
Jag hoppas innerligt att allt går vägen. Det bästa vore väl om de inte var dräktiga alls och bara har gått upp i vikt ändå…. Men man kan väl inte hoppas på för mycket =/
#7 hoppas går ju alltid. Men eftersom dom bott med hanar fram tills jag hämtat hem dom så känns det som att risken är stor att dom är dräktiga. :/ Men jag håller tummarna för skendräktighet eller nåt. Nu ska jag ut och se vad som går att hitta en söndag. Hallonbladen som jag fått tips om verkar bli det som är svårast. Den hälsokostaffär jag tänkte på verkar inte ha det vad jag kan se på internet men jag åker och kikar ändå.

Tror att jag har hallonblad hemma men kumminteet gör samma verkan och mögglar inte
Mia//
#9 ska det ha samma effekt? Jag fattade det som att hallonblad stärker livmodern.
Har umgåtts med båda mina flickor idag. Lulus mage känns större men kanske bara jag som inbillar mig. Ska väga henne sen när hon vaknar. Skinner beter sig annorlunda motför sist jag hade henne här hemma. Men gissar att hon kan vara stressad över ännu en flytt och antar att det spelar in att hon kanske är dräktig också. Hon är väldigt mycket i huset jag satte in. Och har byggt sig ett bo där inne. Och när man ser på henne i huset så verkar hon inte vilja ha oss nära där. Så jag väntade tills hon kom fram istället men det tog tid. I vanliga fall brukar hon vara snabb att komma fram. Hon samlar papper så fort jag lägger in. Så är hon dräktig lär det finnas ett bra bo. Hon har gått upp 10 gram sen igår men det säger väl inte så mycket än. Jag har tyvärr inte fått något mer svar från hon som haft dom så jag har ingen aning från och med vilket datum jag bör räkna med att dom ska föda. Så när bör jag egentligen låta dom vara mer ifred? :/ eller går det bra om jag bara hanterar dom försiktigt? Och jag låter dom vara ifred ifall de verkar vilja vara ifred. Jag försöker undvika att klämma på magen i alla fall.
Beteendeförändring är vanligt vid dräktighet.
Bra att du väger dem.
De första 2 veckorna brukar honorna vanligtvis gå upp i vikt ca 3-5 gram/dag.
En dräktig hona som går upp ca 10 gram/dag brukar vara i 3:e och sista veckan. Om hon fortsätter att gå upp 10 gram/dag vet du att det börjar närma sig förlossning.
Du kan umgås med dem så länge de vill umgås med dig.
här hemma hålls alla tummar och tassar för dina flickor :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Okej får väl se dom närmsta dagarna hur det verkar. Lulu hade bara gått upp ca 5 gram sen igår. Okej va bra. :) Nästa moment som gör mig orolig är att Lulu rosslar. Ska rådfråga veterinär imorgon om medicin. Tänkte bara hur det funkar i samband med dräktighet. Om hon är dräktig. Har annars baytril hemma sen sist.
Skinner har gått ner 5 gram två dagar i rad nu och Lulu står still. Jag hoppas att det är ett bra tecken :) Så fort jag kan vara säker så ska dom få bo ihop igen. Och blir det inte några bebisar får jag nog börja hålla utkik efter en eller två honor till så inte skinner blir ensam. Lulu är trots allt över 2 år, och hon verkar ha början till en knöl. Och verkar ju tyvärr som att knölar ofta växer tillbaka ganska fort även om det ger lite extra tid om man opererar. Men jag får ta ett steg i taget. Jag bör ju som vänta ett par veckor till så jag är säker på att ingen är dräktig antar jag.
Om en hona minskar i vikt istället för att öka i vikt varje dag kan det vara ett tecken på att hon antingen har varit skendräktig eller att hon resorberar bebisar.
Du får ha lite koll så att ingen av dem får någon blödning eller illaluktande flytning de närmaste veckorna om de går ner i vikt.
Jodå jag håller koll. :)
Vilken tragisk historia!
Något jag tycker du ska göra är att kontakta veterinärerna nära dig för att höra OM och VAD dem kan ställa upp med för hjälp. Det är inte alla veterinärer som är bra på råttor och det är inte många veterinärer som tex snittar om det skulle behövas.
Att sitta där i sista minuten är ingen höjdare! Eller att åka till veterinären som sen visar sig bara kunna hjälpa genom att avliva honan.
Ha gärna telefon nr till olika personer som kan mycket, som du kan ringa och få råd och tips om/när du behöver det.
Naturligtvis hoppas vi ju på det bästa!
Lycka till!
Finns nog bara ett val om det kommer krävas veterinär, och det blir djursjukhuset i såna fall. Men jag skulle kunna kontakta dom ändå bara för att se. Och där borde dom kunna snitta ifall det behövs. Två har lämnat sina nummer och det känns bra att det finns dom som kan hjälpa :)
Låter bra!!
Uppdaterar väl här också. Var med Lulu till veterinär idag pga rossel och en knöl. Veterinären tror att hon är dräktig, men att det var få ungar. Så vi får väl se. Hon har ökat ca 45-50 gram om jag utgår från vad hon vägde när hon bodde här först.
Hon har känts betydligt rundare dom två senaste dagarna så omöjligt är det inte.
Skinner däremot står still i vikt så vi får väl se.
Nu har det gått två veckor och skinner har inte ökat i vikt och visar inget tecken på dräktighet :) Lulu kändes rundare för ett par dagar sen men det märke jag inte av idag. Samt att hon gått ner i vikt ca 15 gram. Så som det verkar så kommer det inga bebisar :) jag kan väl kanske inte slappna av helt antar jag men det ser positivt ut. Knölen på Lulu växer, och i den här takten så kommer hon nog få somna in snart. Så ska ta hand om två som skulle omplaceras som senare ska få bo med skinner. Hade spanat på ett par äldre honor som fanns i närheten av där jag bor, men dom hann bli sålda. Funderade sen på ett par ungar från en här på forumet men fick avboka dom när Lulu misstänktes vara dräktig trots allt. Och sen kollade jag på blocket igår och blev lite smått kär i två söta honor som var 2-3 månader. En svart hooded som det ser ut, och en blå. Jag ska och titta på dom idag. Jag vill inte omplacera skinner igen, så jag får helt enkelt ha två flockar.