Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 4132 ggr
Elinisa
0

Noviform någon?

Hej! Det är så att en av mina råttor har ögoninflammation. Han är inte röd runt ögat nu, men det vätskar endel om det. Skulle verkligen behöva en tub Noviform, men det är slut& restat på varenda apotek jag kollat i Luleå, Boden& Piteå. Beskedet jag får är att det är produktionsproblem, det är slut överallt& ingen vet när den kommer. Datum då den ev ska komma har skjutits fram gång på gång& nu lite drygt tre veckor passerat. Eftersom ingen salva är i sikte ännu& jag inte vågar vänta längre av rädsla att dethär ska orsaka bestående problem, -undrar jag om någon har en tub Noviform hemma att sälja..?  Skulle gärna vilja prova den före jag stressar honom med en resa till veterinären.

Verkar som han fått en förkylning; lite "tjock" i nosen -& så ögat då, som vätskade& var lite lätt rosa omkring. Har tvättat varje dag med koksaltlösning& koksaltlösning+ grobladsté& "rodnaden" försvann. Har också gett "förkylningsté med diverse nyttigheter, att dricka -& det får de alla fortfarande. I 10 dagar fick de KanJang i teet också. Sen jag började tvätta ögat med grobladste-saltlösningen har det blivit bra nästan direkt& det har sett helt friskt ut -i två dagar. Sen har det kommit tillbaka. Även därför har jag inte uppsökt veterinär ännu, för jag har flera gånger nu trott att inflammationen harde försvunnit.

Det tjocka ljudet i nosen är nästan helt borta nu. Man hör bara lite ngn enstaka gång. Han har varit pigg& precis som vanligt hela tiden, utom möjligen första två förkylningsdagarna.

Har somsagt inte viljat stressa honom med att åka till veterinären, säskillt när jag är osäker om han kommer få hjälp där.. Ska förklara vad jag menar.. I oktober hade en annan råtta öroninflammation& behandlades med en kur Marbocyl. Han blev pigg igen, men den äckliga lukten satt kvar i örat, -fanns alltså bakterier kvar. Bokade återbesök, men veterinären tyckte det såg såpass bra ut att hon inte ville behandla igen. Varit där ytterligare en gång samt frågat igen på telefon, men hon har varit bestämd att inte behandla eftersom hon ansåg det som fanns kvar var så lite att det inte skulle besvära råttan. (Tycker det låter konstigt. Man ska väl behandla "klart" för att inte skapa resistenta bakterier? Dessutom sliter det väl på kroppen att gå& försöka bekämpa bakterier i flera månader?) Kanske tänker hon samma om dethär ögat nu, -att det är för litet problem för att orsaka besvär& onödigt att behandla.. Men skitsamma, det får jag ta då isåfall. Ville nog mest skriva& oroa av mej (det om veterinären alltså)..

Hursomhelst, alltså: om någon har Noviform hemma& vill sälja en så köper jag gärna. Annars blir det förståss veterinärbesök så snart som möjligt.

LindaBlue
0

Vi har samma problem, inte riktigt så illa på vår råtta, men det rinner lite, så tänkte behandla själva. Tänk bara på att en öppnad tub bara får användas i en månad enligt förpackningen, vi hade en liggande som vi funderade på att använda, men då den varit öppen i 2-3 månader så bestämde min ambo sig för att testa den först, han tyckte den sved och gjorde ögat torrt, så vi vågade inte. Har aldrig testat den på någon av oss innan när det varit en nyöppnad tub dock, så vet inte hur den "ska" kännas, men dumt att chansa att göra det värre.

zickan
0

Måste bara fråga. Är råttan rex?. Hel säker på att det är en inflammation?
Speciellt rexade råttor kan ha morrhår och ögon hår som krullar sig och orsakar irritation i ögon.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Noviform finns receptfritt på Apoteket.

Elinisa
0

#1 Då jag var liten kom jag åt& använde från en tub som varit öppnad flera månader& det funkade lika bra. Är det många månader tror jag inte det är är rekommendera, ifall det lyckats bildas bakterier i den. Är det 2-3 mån tror jag inte det ska vara ngn fara, men det är klart -hade det varit mina råttor hade jag också känt mej osäker att prova. (Om det varit på mitt eget öga däremot hade jag inte tvekat, utan lugnt testat.)

#2 Min gubbe är slät. Det kom i samtidigt som snorandet, så då verkar det väl nästan vara ögoninflammation..?

#3 Alltså det är där vi har problemet.. Företaget som tillverkar Noviform har produktionsproblem& har tydl haft hela hösten. Som det är nu får apoteken inte hem den alls& de vet inte när heller. Därför tänkte jag att det kanske finns någon som råkar ha flera tuber hemma& kan avvara en.

Cis-j
0

Det borde kanske gå att be dom i apoteket kolla om några andra butiker i landet har det hemma och kan skicka det till ditt apotek?

mikeiko
0

#3 Låter helt galet, är omöjligt slut i hela landet. Be dem ta hem från en annan butik, det brukar gå på ett par dar bara. Har jag gjort ibland då de har slut på eller inte har rätt storlek på produkter jag handlat…

Finns ju så nedrans många olika apotek nu dock, sen Reinfeldt och company sabbade för oss och sålde ut alla apotek, så istället för att besöka ETT apotek och be dem kolla andra butikers lagersaldo, behöver du kolla med allihopa…

Apoteket

Apoteket Hjärtat

Kronans Droghandel

Medstop

DocMorris

Boots

Familjeapoteket

…finns säkert ännu fler :P

LindaBlue
0

Fast om det är tillverkaren som har problem och inte får fram den beror det ju inte på vilken apotekskedja man frågar, jag har själv kollat runt på alla apotek jag varit i närheten av.

mikeiko
0

#7 Jag tänkte att de kan ha kvar i lager, behöver ju inte vara slutsålt överallt menar jag.

LindaBlue
0

Nej, iofs! :)

Fisfia
0

Jag kan skicka en tub till dig om du vill. Dock är den öppnad för en månad sedan cirka. PM:a mig din adress om du vill att jag ska skicka den.

Elinisa
0

De apotek som finns här är Apoteket, Kronans Droghandel, Apoteket Hjärtat& Cura& hos alla dem är Noviform helt slut.

Hos alla utom Hjärtat har de kollat saldo för städerna härikring. De kollade inte saldo för hela landet, dock, men de sa på alla apoteken, att den är slut överallt. Jag tolkade det som att det gällde på alla apotek i landet, då det är företaget som har produktionsproblem.

Eftersom det tydligen har varit problem under hela hösten tänkte jag att även om ett apotek någonstans haft världens jättelager av salva kanske det börjar vara slut vid dethär laget, så för att spara lite tid så gjorde jag denhär efterlysningen. :-)

Att jag inte tänkte på att be dem kolla hela landet! (Samtidigt kanske de skulle föreslagit det, -iaf på det apotek jag varit in& frågat 2-3ggr/v i 3 veckor, om det fanns en chans att få tag i..? El kanske inte?)

Undrar om jag ska vara lite tidssmart& köpa din tub #10, ifall det nu visar sej ta lång tid el omöjligt att få tag i via apoteket.. (Kommer fortsätta försöka den vägen i vilket fall som helst, för att ha salvan hemma till framtida ev behov.) Jag gör nog så#10, om det är ok.. Skickar PM. :-)