Gallergnagare – Jag blir GALEN!
Som rubriken lyder så har jag en gallergnagare här hemma och jag håller på att bli galen!
Jag har provat allt jag kan komma på! Aktivering utanför buren i flera timmar, hjälper i kanske 1 timme när de släpps in i buren sedan är hon på gallret. Aktivering i buren (i form av toarullar, tamponger (hehe..), trädpinnar, gnagarpinnar och vanlig inredning)
Det som fungerat bäst är toarullar men de håller i kanske en timme sedan är de sönderslitna.
Denna lilla dam håller på under nätterna och inte bara håller hon på att göra mig galen då jag inte får sova, utan hon väcker även mamma som sover väldigt lätt. Men hon stressar ju även upp burkompisarna och sig själv med detta beteende!
Ibland gnager hon under dagen också men det är på nätterna som det bara är få minuter man inte hör det sjukt irriterande gnagljudet.
Jag kan inte flytta buren då jag måste ha den i mitt rum, men även om jag kunde flytta den så löser jag ju bara Mitt problem, inte hennes.
Jag har en vattenspruta bredvid sängen som jag sprutar i Väggen bredvid henne när hon håller på men det hjälper inte länge. Så fort lampan tänds är hon en liten ängel. Är hon mörkrädd?
Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra längre!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Förut gnagde Koda också på gallret, men det slutade när de fick en större bur :)
Du kan ju prova att dutta på "Stopp och Väx" på de ställen hon gnager mycket på.
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#1 Ja när jag fick hem henne och systrarna bodde de i en liten bur och jag trodde det var det. Men nu bor de i en Royal Suite och det har blivit Värre.
Tyvärr fungerade inte Stopp och väx, använde upp hela flaskan utan resultat (eller.. resultatet av uppanvänd flaska syns på mina naglar, haha!)
Hade också en gallergnagare med skavsår på nosen. Det slutade han med när dom fick annat att gnaga på som tex. grenar och sådant. Har du testat det?
// Lise
When nothing goes right, go left!
#3 har skrivit i första inlägget att de har trädgrenar, och gnagarpinnar
Jag hade det problemet också, men det löste sig med lite olika tekniker ( jag kommer få smäll på fingrarna tror jag nu :c )
Först provade jag vattenspruta, som jag sedan fick reda på här inte alls var bra så jag slutade den idén.
Sedan gå fram och blåsa /fya, fungerade ju jätte bra… För dom, just för då fick dom ju berömet ifråga i form av att dom hittade en 'matte signal' så dom kunde få mig att komma upp till dem och 'bry mig'.
Sista och det som fick dem att sluta var…. Sockar , jag kastade sockar på buren där dom bet ( rullade ihop dem till bollar , skadar inte råttan men låter illa och är läskigt ). Det avskräckte dom och dom fick ingen belöning för att jag kom fram, kanske funkar för dig med? dom lärde sig snabbt så det blev inget ihärdigt upprepande, men jag hade rätt smarta damer då :)
Sedan så fick dom äggkartong med mums i samt nötter med skal, tar ett tag att öppna tex en valnöt.
Har också en gallergnagare hemma.
Har hänt fleera gånger att jag gått upp mitt i nätterna o kastat något på buren, desperat av att få lugn o ro. Så Zolah, du är nog inte ensam om att kasta saker på buren 
Men såklart ska man helst lösa saker genom att få bort det som orsakar gallergnagningen.
Har dock inte lyckats än 
// Fawo (;
#5 Jag ska erkänna att jag provat alla de där sakerna jag med ;/
Började dock i annan ordning, började med att blåsa men kom ganska snabbt på att de kan ju bli sjuka av det, samma sak med vattnet därför sprutar jag nu Bredvid henne.
Och kasta något på buren vill jag inte eftersom jag har 6 andra tjejer där som inte gör något fel, vill inte att de ska bli bestraffade för något de inte gjort, om jag säger så.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, jag kan inte de att et är något fel i munnen på henne heller. Jag tror bara det är ett dumt beteende som GÅR att lösa, frågan är bara HUR? :/
En sak som faktiskt dykt upp i huvudet är avlivning, det skulle ju göra så att varken hon eller burskompisarna blir stressade oc hjag och mamam får sova men det är den absoluta sista utvägen som jag inte ens vill tänka på.
#6 Haha jadu, det där känner jag igen mycket väl! ;P
#8 Haha 
Iallafall, finns det ingen artikel/tråd om gallergnagning…? Har för mig det! :p
// Lise
#9 Jag sökte runt innan jag skrev tråden men kunde inte hitta något
Råttan biter ju på gallret av en anledning. Aningen så vill den ut, eller så är den uttråkad eller så har det blivit en vana. 1 och 2 är ju samma sak egentligen. Råttan får då inte så mycket som den behöver. Och det är absolut inte ditt fel, man har ju inte alltid möjlighet att låta råttan vara ute halva dygnet med aktiviteter liksom.
Är det nr 3 att det helt enkelt är en vana så kan det ju hjälpa med att antingen bestraffa råttan när den gör fel eller avleda den.
Om det är 1 eller 2 måste man ju tyvärr tänka på vad som är bäst för råttan. Om vi säger att det var en hund skulle det visa sig i att den är stressad, kanske aggressiv mot hundar/människor, "klättrar på väggarna" osv.
Det bästa då är ju avlivning eller omplacering om man inte kan ge den det den behöver.
Jag skriver alltså inte alls det här för att klaga på dig eller liknande, bara ge råd. Skickar med ett stort lycka till också! :)
#10 Aha, skumt!
Jag kan tyvärr inte ge dig mer råd än det du redan gjort och fått tyvärr. Mer hjärngympa kanske? Packa in godis i något svåröppnat?
// Lise
#11 Ja, jag tror mer att det blivit en dum ovana. För hon får ju komma ut och absolut inte när hon gör så. Så att hon förknippar gnagandet med att få komma ut kan det inte vara (för så hade jag ju belönat det dåliga beteendet).
Den gången då hon var lugn i typ en timme vad när jag hade haft henne ute 4 timmar. Så för att ha henne lugn dygnet runt skulle ju resultera i att don skulle behöva vara ute hela dygnen, vilket inte fungerar här hemma (när vi har jakthundar..)
Bestraffningen (vatten bredvid råtta) hjälper ju inte direkt längre.
Frågan är, med omplacering, finns det någon som kan ha henne ute i stort sett hela dygnet? För det verkar ju vara den enda skonsamma lösningen?
För det finns ju inte munkorg för råttor, haha! (skämt å sido)
#12 Ja om ändå godisgömma fungerade, antingen har jag inte tagit någon hon tyckte om för när jag provade det så tappade hon intresset sjukt fort.
*suck* får många bra tips som jag bara skrotar totalt D: (förlåt, hehe)
Ja, det skulle ju självklart vara den bästa lösningen. Om det går att få till är ju en helt annan sak ;) Men det finns ju iaf de som har sina råttor i hela lägenheten/huset :)
Men det är du som känner din råtta och vet vad som är bäst för henne :)
Har du, någon enstaka gång, gått fram till buren och plockat ut henne när hon gjort så?
Om du har det så belönade du hennes dåliga beteende.
Hade en gallergnagare. Irriterade arslet av mig men jag höll mig, gnagde hon så iggade jag, så fort hon lade av så plockade jag ut henne och gosade. Upprepade några ggr men sen slutade gnaget helt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#15 Nej jag har aldrig öppnat buren när hon gnagt. Oftast så är det ju när jag ligger och sover så det blir att jag tänder lampan och snabbt sliter åt mig vattensprutan och sprutar in i väggen, men man måste vara jäkligt snabb för hon slutar direkt när lampan åker på och är snäll hela tiden då lampan lyser. Så därför undrar jag om hon kanske är mörkrädd eller så..
Jag är en sån som måste ha kolsvart omkring mig för att kunna somna så kan inte ha en lampa på, ska dock åka och köpa ett par sånna där ”ögonskydd” och prov ha lampan på en natt.
Jag har nog aldrig gett onda ögat så många gånger till en råtta, hehe. Hon gjorde så redan första natten hon kom hem så det är ingenting on Lärde sig här hemma. (hon är ca 3½ månader)

En del råttor trivs helt enkelt inte i bur utan mår bäst av att få springa fritt större delen av dygnet. Det är inget ovanligt alls.
Annat är att de inte får tillräckligt med stimulans, att fylla en bur med grejor gör inte nödvändigtvis buren roligare längre än 2 minuter. Däremot aktivering i form av agility och konster så hon får trötta ut hjärnan kan funka toppen.
De mår bättre när de får tänka.
Mycket irriterande med gallergnagande, enda man kan göra är att göra det obehagligt när de gör det och belöna när de inte gör det. Och rätt aktivering förståss.
Råttor är inte mörkrädda, mörkret är deras bästa tidpunkt. Hon blir mer aktiv just för att det är mörkt, det triggar väl något i råttornas hjärnor. Jakt och sök-funktionen.
Eller så får du bita ihop, köpa öronproppar till hela familjen och isolera 3 sidor av buren med fleece så att ljudet minskar :)
Qui dormit, non peccat
Lite svårt detdär… En av mina är mera aktiv& verkar ha ett större behov än de andra att röra sej fritt. De kan alla gå ut& in ur buren som de vill hela dygnet, men verkar bara vara han av dem som verkligen behöver ha det så jämt för att må bra. Kanske din gallergnagare är en sån också.. samtidigt tänker jag att om hon nu är ute många timmar åt gången under dygnet så är ju frågan om det verkligen kan vara det som är problemet, eller om hon helt enkelt bara skaffat sej en dålig vana..? Jag menar ingen råtta har väl ett behov av att springa fritt 24h/ dygn eftersom de sover rätt många timmar också? :-) Iof har väl nästan varenda råtta en tid under natten då de är väldigt pigga& i farten. Mina, tex har sin mest aktiva period 01.30-03.30.
Fick just en knasig ide.. Jag hade gjort så att jag hade täckt gallret från insidan för att bryta beteendet. För att täcka ytan längst ner mot botten hade jag köpt tunt plexiglas 15-20 cm högt& lika långt som burens längd& bredd, gjort hål& satt fast med buntband. Samma sak på andra våningen om du har en sån. Vid hyllor och andra ställendär hon kan komma åt gallret kanske det går att använda tex delar av förvaringsboxar(såga lämpliga bitar med bågfil), bottnar från godislådor, el likn, om du inte köper lämpliga plexiglasbitar till det också.
Visst var det du som i ngn annan tråd sa du inte kan stänga dörren till ditt rum under natten pga dålig ventilation..? Om det är så kan du kanske skaffa masonitskiva tillräkligt hög för att hundarna inte kan hoppa över, -& sätta den i dörröppningen -under en period iallafall. (På större butiker med lager finns massa sådana i storl 80x120 cm. De får dem med europallarna som varorna kommer lastade på. Kanske kan du få el få köpa en om du frågar snällt. Annars köp masonitskiva på byggvaruhus. (Men håll koll så inte lilla damen gnager sej igenom, -el förresten, du kommer inte missa det för det låter så mycket.. Isf förstärk genom att limma på metall el hård plast.)
Tänker somså att du blockerar burgallret från insidan så hon inte kommer åt det.. Om hon fortf verkar rastlös erbjuder du möjligheten att gå ut& röra på sej under natten mha masonitskiva i dörröppningen. Kanske hon dels kommer av sej med gallergnagbeteendet, -hittar något annat att lägga energin på, -& dels om hon är ung(?) kanske hennes "värsta" överskottsenergi läger sej& hon slipper försöka utlöpp för den genom att att gnaga galler (om det har med det att göra.) Så har det varit för min lilla galning iaf, - att han har blivit lugnare nu när tonåren är förbi, även om han fortfarande är en liten buse. Om det fungerar, -att hon lägger av med sitt gnagande& kanske blir lite lugnare själv kanske du så småningom kan återgå till den vanliga ordningen mer el mindre..
Hoppas du hittar något som funkar& lilla damen kommer på någon bättre sysselsättning än att äta galler! :-)
*Haha! Vad seg jag är! 4 nya inlägg i tråden under tiden jag skrev dethär!! xD *

det jag gjorde var spruta vatten, blåsa och sen testade jag även att öppna buren och dutta till på nosen (inte sån där sprätt med tumme o pekfinger utan bestämt peta på nosen) typ mittemellan ögonen. Ett par andra gånger (nu blir kanske några inte glada på mig men skitsamma) så bara öppnade jag buren och vände henne på rygg och höll kvar henne där tills hon inte försökte komma loss, en annan gång tog ja tag i nack skinnet bestämt (men försiktikt).
Sen körde ja på massa tuggleksaker och så oxå x)
#18 Här börjar det omkring 01 och fortsätter fram till 7-tiden. Hon håller ju inte på Hela tiden utan har vissa pauser (eller så har jag lyckats somna så jag sover så pass djupt att jag inte märker av att hon tuggar)
Saken är att skulle jag försöka med plexiglas skulle all klättermöjlighet försvinna då hon även kan ”hänga” i gallret när hon håller på, alltså att hon inte sitter på marken. Så jag vet inte om det skulle fungera med det, då hon byter ställe hela tiden.
Ja precis det är jag med den dåliga ventilationen, hehe.
Jag har en barngrind med träskivor som hindrar råttorna från att smita ut om de skulle komma på golvet och grinden hindrar hundarna från att komma in.
Om du tänker på att jag skulle kunna ha dem frigående på natten så får tyvärr inte det för mamma (bor man hemma måste man ju respektera reglerna). Hon vill att jag ska ha dörren stängd när råttorna är ute då, framför allt en av hundarna har ett väldigt jaktbehov och blir överstressad när han ser råttorna.
Jag Vill kunna ha dem lösa på natten, men så länge ventilationen inte fungerar så kan jag inte ha dörren stängd.
Men du sa en annan sak som fick mig att hoppas lite, ” att han har blivit lugnare nu när tonåren är förbi” Hon är ju tonåring för sjutton (ursäkta ordvalet) kanske blir hon lugnare med tiden? *hoppas*
#19 Jag brukar vända på henne när hon gör dumheter utanför buren (som när hon är för iglig på en av gamlingarna) men öppnar jag buren när hon gnager så belönar jag ju beteendet så att vända på henne kan jag ju inte göra. Det skulle först bli att jag belönade gnagandet och sedan straffade belöningen ungefär. Om du förstår hur jag menar.
Liten OT fråga men när brukar man säga att en råtta kommer ur tonåren?
Jaha, hon klättrar& gnager alltså samtidigt.. Ja då går det ju, som du säger, inte att täcka gallret..
Du sa att din mamma inte vill du ska råttorna ute då dörren inte stängd mest pga att hunden blir stressad då han ser dem.. Tänkte att om du sätter en större masonitskiva för barngrinden så han inte ser råttorna.. Skulle din mamma kunna tänkas vara mottaglig för lite övertalning då? -särskillt om det handlar om att få bukt med oljudet som stör hennes sömn..?
Om inte.. ja då återstår väl att fortsätta på samma sätt som du berättat; fya då hon gnager& se till att ha så många roligheter som möjligt i buren, mycket aktivitet& utetid dagtid osv.. Och så börja sova med öronproppar.
Alltså på mina två första märkte jag skillnad redan vid sju månaders ålder. Efter åtta månader var de som helt andra råttor. Tror dock att det var lite ovanligt tidigt för jag har hört endel prata om att tonårstiden är hela första året.. (Sökte på här på RiF nu hur länge tonårstiden är, men står så olika överallt, eller så är jag bara kass på att söka..) Min "vilda" råtta har aldrig gnagt galler, men gjort annat, tex klättrat maniskt, grävt ur blomkrukor& slitit upp plantor& skuttat runt som en galning på nätterna+ en del på dagen. Somsagt har han blivit otroligt mycket lugnare. Även om han fortfarande är aktiv& hittar på bus så slappar han massor& uppskattar mys& gos vilket han aldrig hade tid med förut.
Hoppas det lugnar sej för henne också snart& att du kan hitta ett sätt att få henne att bryta sitt beteende för både -hennes, din& din familjs skull. :-)
inte att jag kan något som helst om gallergnagare, men en tanke jag fick kan väl vara att smörja in gallret med något som inte luktar men smakar tvi?
Som tex är vattenbasserat så man bara smörjer in buren och oansett om det torkar eller inte så sitter smaken kvar
nej vänta, bortse från mitt inlägg, tänkte inte på att om man gör så så kan råttan bli deprimerad istället
Jag kan inte så mycket om råttor, men skulle man inte kunna sätta dom i ett typ akvarie under en period bara för att testa om det går att bryta ovanan. Det tar två till sex veckor för en människa att bryta en dålig vana har jag för mej.
#21 Det är inte bara det att hundarna blir stressade av att se råttorna de vet att när jag stänger grinden så är det något på G.
MEN jag har nu haft 2 väldigt bra nätter! Jag satte upp en liten kartongbit på utsidan av gallret där hon är som värst. Nu är det endast kartongen de är på och gnager på. Samt att jag satte upp et dubbelvikt filt på bursidan som är mot dörren. Både mamma och jag har fått sova någelunda bra så detta vekar ha hjälpt!
Jag är glad över att tala om att ja ginte behövs använda vattensprutan på snart 3 dygn! YAY!
*Peppar peppar* hoppas det håller sig!
Aha då förstår jag.. Men så roligt att höra det har varit bättre dehär två nätterna! :-) Kanske de riktar sitt stora gnagarintresse mot kartong istället för burgaller! :-)
Två saker som jag kom på nu: -torr pasta. (Här är penne-fullkornsdikel den stora favoriten) Kom på det bara för någon vecka sen& mina gnagigaste råttor bara älskar dem.
Också sånadär vegetabiliska tugg"pinnar" för hund som finns på djuraffärer, typ dentasticks fast de finns i alla möljiga former, bl.a som en tandborste. Såna iaf är mkt populära här& kan sysselsätta råttorna långa stunder. Nu kanske du testat båda delarna, el inte behöver fler alternativ just nu. Tänkte bara ge ytterligare något förslag att prova för att fortsätta hålla storgnagaren borta från gallret, -el bara som variation. :-)
Hoppas det fortsätter lika bra som det gjort senaste nätterna! :-)
#26 Ja tydligen så vill de ha kartongen utanför buren och inte i, eftersom det I buren är helt, haha!
De har gnagarpinnar, av nötter som de älskar men det hjälper inte så mycket :(
Men när det blir lite varmare ute (som i somras) kommer de få märkben som de kan både kyla ner sig med och gnaga på.
Brukar köpa lite hundgodis när ingredienserna står och ge dem, och det är uppskattat det med :)