Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1260 ggr
Skruttenn
0

ombygge om gaderob

HEJ! Hade tänkt skaffa mig ett par råttbebisar. Efter något år av tänkande. Men isf så hade jag tänkt bygga om en gaderob, En Pax. En sådan med dörran haha, förklarar tydligt jag vet. Och byta ut plasten mot galler. Och göra trappor och lite annat skoj. Men det är då det med hyllplanen. Hur jag skall göra om dom kissar osv.. Funderar på vaxduk men den mmåste dem isf göra sönder. Någon som har gjort något liknande eller kanske vet något annat jag kan ha på bottnen ? :)

vore tacksam för svar! Glad

Virkan
0

Om du lär dem att gå på toa blir det mindre kissigt och bajsigt på hyllplanen ;)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[134643]
0

Lacka, lacka, lacka och lacka lite till! ;)

vitberget
1

http://rattor.vitberget.se/?p=148 <- Min ombyggda Pax-garderob. Att jag kan öppna bägge dörrarna gör att jag kommer åt allting utan besvär, så allt är lätt att komma åt. Jag kör med tidningspapper som jag byter ungefär varannan dag, det går på en minut om man öppnar dörrarna, storstädning med skurning av allt tar väl en halvtimma ungefär.

Ett råd, sätt inte hyllplanen för nära under gångjärnen, det blir lite mer bök att ta ut dom då.

Skruttenn
0

#1 Ja hade tänkt det men ibörjan så kommer dem ju att kissa lite var stans så kan ju va bra att ha ändå :)

#2 haha, okej ;)

#3 Åh, tack för tipset! Det var nästan en sådan gaderob jag tänkt! Men var har du fått tag i gallret som du har på väggarna ? :)

vitberget
0

#4 På en byggaffär, minns inte vilken men dom flesta har dom. Det är Elfa Trådhylla, minns inte exakt vilka mått mina har men det finns flera olika storlekar och färger. Jag gillar dom för att dom har grovt galler så det inte har sönder små rattfötter när dom ska klättra, och dom kan inte klämma sig ut, det krävs rejält mycket "våld" för att böja på gallren.

http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/backsystem-standard/tradhylla-40 Om du söker på trådhylla på deras sida hittar du olika bredder och längder.

vitberget
0

Hittar inte dörrarna jag använde på Ikea, men dom var i stil med "Pax Birgeland" fast i ekfaner. Det var en skiva som satt i en ram, jag tog bort grejerna som satt tvärsöver ovanpå skivan, dom vara bara fastlimmade "typ". Sen sågade jag sönder skivan och slet ut den ur ramen, det var väldigt tidsödande tyvärr. Men om du ska göra det kan jag tipsa dig hur man gör det så smidigt som möjligt för sig.

Skruttenn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Tack för hjälpen! Funderade på att göra om en sådan här bur ifrån IKEA, Kan få köpt en för endast 150 kr! Men frågan är om det blir för mörkt för dem små djuren, för litet blir det då dock inte haha :)

Skruttenn
0

Oj menade en sådan här ''gaderob '' :)

vitberget
0

#7 Ja, det blir lite mörkt i min. Jag har en golvlampa som lyser lite lagom in i den. Jag funderade på bygga in några lampor, men jag vet ju att dom skulle äta upp dom bara för att… och det skulle sluta illa.

Skruttenn
0

#9 Ja det är ju det med lyset…. Men tror dem hade kunnat trivas bra ändå, och 150 kr kostade den ju bara så kan ju lägga mer pengar på att göra den så mysig som möjligt.. Glad

sarakaka
1

Man skulle ju kunna köpa någon billig våtrumsmatta och klä insidan med? :)
Vaxduken kommer man behöva byta ibland tror jag om de kissar mot väggarna. Till slut så åker fukten igenom.
Det blir nog inte mörkt om du har galler/liknande på framsidan och ställer den riktad mot ett fönster.

Kör hårt! :D

Skruttenn
0

#11 Aa, det kan man ju göra, tack för tipset! :D Tror jag kör på det! Skall ju bara ha två råttisar i början så det blir nog toppen! Mycket plats att leka på :)

vitberget
0

Jag har tätat springor,hål, och kanterna på hyllplanen (allt som inte är laminerat) med våtrumsspackel, körde några vändor med lack på det. Luktar som vanlig nystädat garderob när det är nystorstädat. =]

sarakaka
1

Om du ska använda silikon för att täta springor och sånt där, ta akvariesilikon, andra silikonsorter kan vara antimögelbehandlade och farliga att äta! :)

Skruttenn
0

#13 & 14 tack för tipsen! :D

sarakaka
1

Det finns massor med olika silikonsorter på Biltema, det är lagom små tuber med bra pris. :)

http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Silikon/Silikon-36099/
Den här tror jag inte ska vara antimögelbehandlad, men du bör besöka ett varuhus isåfall och läsa på förpackningarna lite noggrannare. :)

Lycka till med bygget! Ska själv bygga en bur snart fast till marsvin, då ska jag använda våtrumsmatta/plastmatta och sätta silikon i skarvarna så att det inte fastnar kiss! Glad

sarakaka
1

Och det där med lampor! Man kan köpa såna där dioder som man har i lådor för att kunna se bättre. Den går på batteri.
Man kanske kan sätta den i skarven mellan vägg/tak och låta det vara lite avstånd till den från närmaste sittplats så att de inte når att pilla. Råttor är ju så klåfingriga! ;D

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50126605/

[postmortum91]
0

haha det är exakt en sån garderob mina råttor har

[postmortum91]
0

#7 Det blir inte för mörkt för mina, men det är för att jag sågat ut små fönster på sidorna och satt dit plastskivor så de kan titta ut, den bytte jag bort plasten på dörrarna mot nätliknande från biltema

[postmortum91]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag satte även in en ledlampa i buren som de inte kommer åt.
jag lägger upp en bild istället så får du se själv

[postmortum91]
1

jag hade kvar lite av plasten längst ner så de hindrar från att massa burmaterial kommer ut

Skruttenn
0

Tack för tipsen alla! :) #21 vad fin den blev! :) smart det med platsen! ;)