Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 767 ggr
luisaa
0

hjälp

hej! hur ska jag göra med marley? hon blir bara värre och värre och den andra har blivit jätte tam, men marley gör baksteg.. hon vill knappt gå in i min tröja längre om hon får chansen sätter hon sig bakom buren och stannar där och ibnald går ut och kollar men om jag gör den minsta rörelsen typ andas ut , springer hon iväg så snabbt hon kan och hon rör sig väldigt försiktigt och långsam och ser rädd ut hela tiden.. jag vet inte hur jag ska göra mer.. har försökt att hålla min hand inne i buren och ge henne godis och har lyckats iibland men ofta händer det att hon inte ens luktar på det bara står helt stilla.. är orolig.

cissi_1993
0

ta henna till ett mindre rum där hon och du kan vara ostört där hon kangömma sig och försök locka henne med godis det har funkat föör mej men det kan ju ta ett tag

Miss Lalona
0

Nu vet jag inte om Marley har gjort så här hela tiden men min ena råtta hade en period då han var jätterädd för allt och extremt blyg. Det enda som hjälper då är tålamod, en lugn röst och att fortsätta visa att du är trygg. Nu är den råttan en av de keligare i min kull men jag fick ta det på hans premisser.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

luisaa
0

okej, tack så mycket allt detta har jag försökt nu, så då vet jag iallafall att jag gör rätt!

[squash97]
0

Nu vet jag inte om det fungerar på råttor och jag har ingen som helst råttvana men vet att det är bra på andra smådjur… Ta med henne till ett mindre rum, råttsäkert såklart, sätt ner henne och lägg dig själv på golvet. Då borde hon inte tycka att du är så stor och läskig längre:) Kommer hon inte fram efter ett tag kanske du kan lägga något gott m på magen?… Hoppas det hjälper:)

Elinisa
0

Om du har ett badkar är ett tips att du lägger dej där (utan vatten då, förståss)& låter råttan gå omkring på dej. Hon kommer ingenstans så allt hon kan göra är att gå omkring& vänja sej vid dej, -förhoppningsvis. Till en början är det nog bra att ligga stilla för att sen låta henne vänja sej vid att du rör dej lite. Du kan sprida ut lite godsaker på dejsjälv som hon kan snacksa på. (men vänta inte att hon ska våga sätta sej& äta dem till en början, utan kanske tar flera utflykter till badkaret innan hon gör det) Att ha en stor tröja på dej som hon kan gå in i då det blir för läskigt kan vara bra. (Även om tröjan är läskig, kanske den är det minst läskiga& då blir den ju en trygghet iallafall.) Om du inte har badkar kan du som #1& #4 säger göra samma i ett litet rum. (Helst utan mycket grejer& gömställen)

Ett annat knep är köksbordet (köksbordet är bra för att det är högt så hon inte bara hoppar ner& springer iväg). Bra med någon liten grej att nosa på, men inga gömställen. Ta henne dit i tröjan& låt henne gå ut& undersökaför att sen kunna återvända till dej& tröjan, som då kan bli en trygghet. Dethär kanske passar som steg 2, efter badkaret beroende på hur hon reagerar..

Kan vara jobbigt& stressande då en råtta är så skygg. Lätt att känna att det bara är ens eget fel, så hoppas du inte gör det. En av mina yngre pojkar har varit sån ända från början& nu efter drygt fyra månader börar man märka framsteg. :-) För mej blev det ett bakslag då jag försökte vänja honom vid hantering. Även om  jag var försiktig blev det för mycket för honom& han blev ännu mer rädd för mej. Han verkade tro att så fort jag närmade mej skulle något hemskt hända -dvs bli upplyft :-) Så det var bara att backa. Försöka lyfta honom så lite som möjligt ett tag& förflytta honom genom att han gick upp på mej, el in i min tröja, vilket han inte alls gjorde till en början. Det blev bättre& såsmåningom kunde jag lyfta honom jättekorta bitar tex 30 cm& till en godis, efter ett tag lite längre osv. Han är fortfarande skygg, men mycket mycket bättre. Nu kan han klättra upp på mej i soffan& tigga godis! :-)

Min lilla fegis blir mycket tryggare då han ser att de andra råttorna är trygga& nöjda, springer efter&  de klättrar på mej utan problem. Därför tänker jag att det kanske är bra att du tar med en råttkompis i början då du ska "trygghetsträna" Marley i tex badkaret& på bordet. Om hon har med en tam& trygg kompis som visar att allt är ok kommer det kanske att ha en lugnande inverkan. Allt blir inte så överväldigande läskigt som att vara ensam med med den stora otäcka människan :-) (& så tar de gärna efter varandra helt omedvetet) Sen då du tar med henne själv har hon redan vant sej lite vid situationen även om inte kompisen är med.

En till grej som mina råttor tycker är jätteskoj& som numera funkar som träning för den nervösa pojken, är att gå på alla fyra på golvet med råttan på ryggen. Gärna stanna till vid alla möbler så han kan kliva av& hoppa på igen& så fortsätter man.. (Ser nog ganska kul ut& man nöter knän på byxorna, men de uppskattar det iaf) Kanske något att testa framöver?

Hoppas att du hittar något som funkar& det börjar gå framåt för dej& Marley! :-)