Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 607 ggr
lolaisdenied
0

hjälp med avel frågor

Vilken ålder ska hanar och honor vara vid avel. Vad jag vet ska honorna vara ca 5 -10 månader och hanar 12 - 18 månader. Har jag fått rätt för mig?

Jag planerar ingen kull, men har hamnat i lite "bråk" med en annan person som säger att hon känner en som varit uppfödare i 13 år och då avlat på hanar från 5 månader.. och att hon själv fött upp kullar då hanen varit 5 månader etc..

Ninja
0

5-12 brukar man säga för honans första kull. (man ska inte ta fler än två kullar per hona)
Hanar är mist 12 månader, men gärna äldre.

Man vill gärna ha så gamla råttor som möjligt, utan att riskera deras hälsa. Detta för att ev. sjukdomar (dåligt immunförsvar) eller dåligt temperament ska få tid att visa sig så man kan undvika dessa.

Hanar är knappt könsmedvetna vid 5 månaders ålder, och ev. temp.problem brukar inte visa sig förrän vid 1-1½ års ålder. Varför har uppfödaren så bråttomt med sina hanar? Uppfödning kräver massor av tålamod och stränga krav på avelsdjuren. (alltså inget "den är ju så sööt, den vill jag avla på".. seriös avel är mycket mer än så.)

lolaisdenied
0

svaret jag fick av den andra personen var "man ska vänta tills dom är 5 månader så man hinner se tecken på sjukdommar osv. "

sedan bussade hon på mig någon person som vet väldigt mycket om råttor, han har till och med gått en kurs. När jag frågade honom vilken kurs det var så fick jag svaret" grundkurs för djuraffärer inom gnagare och fisk. har jobbat som djurskötare och akvarieförsäljare men det kanske har ändrats efter kursen, det var några års sen. vad vet ja men så var det på den tiden"

personligen tycker jag oftast inte att zoopersonalen är så jättekunnig om djur.. men men..

Ninja
0

Be henne kontakta en registrerad uppfödare. De har gjort ett godkänt uppfödarprov där kunskap om råttor är A och O. En uppfödare kan hjälpa till med råd och stöd när man avlar, så att ungarna får så bra förutsättningar som möjligt att bli välväxta och friska och ha ett bra temperament,

Tyvärr så händer det ofta att djuraffärer (och även privatpersoner) är mindre nogranna när det "bara" gäller råttor..
Jag fattar inte meningen med att avla på så unga råttor, de har ju inte ens kommit in i åldern där temperamentsproblem brukar visar sig. En totalt onödig risk.. Tänk om hanen blir aggressiv vid 1-1½ års ålder och anfller både människor och råttor, eller om han blir väldigt sjuk av t ex mycoplasma. Då har hans avkommor säkert redan föra hans dåliga gener vidare.. Om man väntat så hade man kunnat upptäcka det innan hanen användes i avel och med lite sunt förnuft låtit bli att avla på hanen alls.

Men tyvärr är sån avel som du skriver om ofta bara för att få fram sööta små ungar.. Man lägger inte alls någon vikt vid hälsa, temperament, storlek på djuren osv..

lolaisdenied
0

Fundersamhar en känsla av att hon lär bli ännu mer arg om jag fortstätter prata med henne..

Jag tycker det är okej att tex få en kull på sin råtta även om den är från zoo. men då ska denne självklart vara i rätt ålder, ha bra temperament och hälsa. Sedan får gärna den andra råttan ha lite "finare" bakgrund:) Dock bara om det verkligen verkligen är ens gossegris och man vill verkligen ha en unge från denne. Då ska man förståss ha läst på mycket om avel innan detta sker.Glad

Tyvärr så kunde jag inte ta någon kull på varken Gawii eller Herpes då de inte var passande som föräldrar. (delvid ålder, bakgrund och hälsa.. )Gråter hade så gärna haft en unge från dem..

Magda
0

jag tycker att hanar måste vara över året, gärna över 1,5 & närma sig 2 om de har okänd bakgrund (& förstås gärna äldre om hanen är pigg & i bra kondition..)

Linda87
0

Varför måste hanen vara minst 12 månader för?

CamillaS
0

6# det e ju det dom har pratat om i svaren här ovanför: för att man ska hinna se om han bär på nån sjukdom eller har dåligt temperament.. och hur han e osv… :)

MiaLemon
0

Är det vanligt med tempramentproblem hos hanar? Kan honor också få tempramentsproblem efter ett tag?

Ninja
0

Alla råttor kan visa temperamentsproblem, med det är vanligare och osäkrare med råttor som har okänd bakgrund. Honor kan man inte vänta så länge som med hanar, där har man inget val om man ska avla. Man vill att råttorna ska vara så gamla som möjligt för att vara säker på att de är så bra avelsdjur som man hoppas på. Med hanar kan man vänta länge (med fördel närmare två år) och man bör göra det. Har man någon hona man vill avla på emn inte kan vänta längre så kan man låna in någon annan med passande ålder, hälsa och temperament.
Precis allt kan gå fel om man har för bråttom och dessutom kanske inte utvärderar sina djur ordentligt..

Såvitt jag vet är det ingen skillnad mellan könen.. har man stabila råttor så ska flocken fungera fint. Oseriös avel kan ge lättstressade, osäkra och överdominanta råttor, för att inte tala om sjuka.