Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2244 ggr
[Emma--]
0

Veterinär lyfte råtta i svansen

Jag var till veterinären med två förkylda damer och hon skulle väga dom och Lulu försökte såklart smita och då lyfte veterinären Lulu i svansen tillbaka till vågen. Men enligt den veterinären så beror det på vart man håller och att det går bra att hålla dom i svansen. Vet en till här på forumet som råkade ut för samma sak före mig idag hos samma veterinär. Men som jag fattat det så är det väl ändå en förlängning av ryggraden? Och att man inte ska lyfta råttor i svansen? I det här fallet fanns det ju ingen som helst anledning att lyfta Lulu i svansen heller. Det är ju bara att ta tag i hela råttan. Jag är en smula upprörd.

BusBella
0

Man kan inte alltid lita på att veterinärer ska vara så bra, när vi skulle avliva en aggressiv för massa år sedan var vi alla jätteledsna men veterinären sa bara att han tyckte kaniner passade bäst i en gryta.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Wand
0

Jag vet inte hur det ligger till bland råttor, de är ju rätt stora och tunga jämfört med t.ex möss, men möss kan man ta i svansen om det är i svansroten, likaså gerbiler. Jag har dock aldrig gjort det då jag tycker att det är hemskt onödigt och ser en aning hemskt ut. 
Kan tänka mig att det inte är bra på råttor just för att det blir större belastning för svansen, och jo, svansen är en förlängning av ryggraden. Just därför kan jag inte förstå varför man ska lyfta dem i svansen.. ingen skulle väl få för sig att lyfta upp en katt i svansen?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Banankaka320
0

Fan vad arg jag hade blivit om ngn lyfte mina små odjur i svansen! 
Enda gången jag lyfter svansen är på en monsteråtta jag har, hon biter mig så fort hon kommer åt men jag måste kolla igenom henne då ochd då, och då håller jag längst in vid roten och lyfter några centimeter och sätter min hand där under så hon får stöd med benen.

Ninja
0

Fråga om veterinären skulle lyfta en katt i svansen också.
Var bor du? Folk i närheten av dig kanske kan PMa dig om vem det är, så de kan undvika att gå dit.

Som jag har förstått ska väl inte ens möss lyftas hur som helst i svansen, utan så nära svansroten som möjligt för att undvika ryggskador, sträckningar osv. Har dock ingen erfarenhet av möss själv, har bara läst detta.

mikeiko
0

Respektlöst och okunnigt av den veterinären. Ta dina ärenden och pengar någon annanstans!

hus-musen
0

Man lyfter inte en vuxen råtta i svansen punkt slut. Räcker med att råttan sprattlar tills så kan den skada sig allvarligt pga råttor är tunga.
Och visst spelar det roll hur man håller, ju närmare svansroten desto bättre som man ska se det så.

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
0

det kan ju hända att hon utbildats i något annat land? Kanske har dom inte samma syn som här. Så kanske bättre bara att påpeka till stället?

Jag kommer väl personligen be om någon annan veterinär nästa gång, men det blir till samma ställe ändå. Det finns inte så många val när man bor här uppe så det är inte så bara att byta veterinär.

Bara funderade om det finns något som säger att det går bra att lyfta. Eftersom veterinären trots allt sa att det inte är några problem så länge man lyfter rätt. Och hon hade 7 års erfarenhet av råttor.
Jag har sökt men hittar inget alls som talar för det.

Jag har tidigare bara träffat den veterinären när min hamster avlivades, samt när min systers råtta avlivades. Men det jag hann uppleva då var att hon ändå hade kunskap. Hon tittade i några sekunder på syrrans råtta och sa att det var en hjärntumör. Hon såg och kände den, så lite kunskap har hon ju antagligen.

För är det bara bristande kunskap finns det ju möjlighet att få någon ändring kanske. Jag och elin pratade lite om det i alla fall. Alltså att man kanske kunde få synpunkter från andra veterinärer. Och att man sedan skickar vidare infon till kliniken.

[Emma--]
0

#6 veterinären nämnde ju något om det. Men jag upplevde det inte direkt att hon höll särskilt nära svansroten egentligen. Utan mitt på svansen ungefär.

hus-musen
0

#8 Råttor är för tunga i kroppen för att man ska kunna lyfta dem så, och definitivt om hon lyfte så långt ut på svansen.
Möss kan man lyfta nära svansroten, men det är samma sak där, de kan sprattla och man kan göra illa dem, och vad väger en mus liksom. En stortypad engelsk mus kanske någonstans runt 75-100 gram. Är inte så bra på mössens vikter.

Jag hade ifrågasatt varför hon anser att man kan lyfta råttor i svansen när forskning faktiskt visar att man kan skada dem på det viset. Och sedan helt enkelt talat om för henne att mina råttor lyfter hon aldrig mer i svansen punkt slut.

Qui dormit, non peccat

Elinisa
1

Det var jag som besökte samma veterinär strax innan Emma, som startade tråden. Då min ena kille på ca 500g skulle tillbaka till transportburen lyfte veterinären upp honom i svansen. Jag blev väldigt förvånad och sa "Nej! Inte svansen" och liksom fångade upp honom i luften. Sen då hon skulle ta med dem och göra en sak i ett annat rum(jag skulle vänta i väntrummet under tiden) sa jag"var snäll och lyft dem inte i svansen". Då lät hon förnärmad och sa att hon hade jobbat med detta i sju år och det var varken skadligt eller smärtsamt och "enda sättet att ha full kontroll på råttan" (!?!) Sa att jag vet de som hade hållit på i 15 år -som säger att man inte ska lyfta råtta i svans och att det är vad jag har lärt mej och hållit mej till.

Pratade med TS Emma i väntrummet och sökte liksom henne mer info då jag kom hem. Tänkte faktiskt att jag kanske missat något eller missuppfattat, -att det kanske finns olika åsikter i frågan. Men inte heller jag kan hitta något som stöder veterinärens uppfattning om detta, -däremot massor om motsatsen.

Funderar om det vore en god ide att ringa till någon erkänd bra djurklinik, -Roslagstull tex(visst heter den så), och be om referens(till någon erkänd faktatext, tex) och råd, -och sedan kontakta chef/arbetsledare på Djursjukhuset(där svanslyftet hände), berätta vad som hänt och varför det inte är ok. Alt prata med veterinären jag annars brukar gå till på samma klinik och berätta och be henne framföra till arbetsledare.

Man vill ju inte att det ska hända fler djur, även om jag inte kommer att gå till denna veterinär igen. Skulle vara hemskt om någon gammal och stel 800g-gubbe råkar ut för den hanteringen.

Ella
0

en  som jag känner hade en råtta förut som hennes bror lyfte i svansen precis så som vetrinären sa, och va hände? Jo svansen skinn låsnade så det va bara en sena kvar av svansen :O

hus-musen
0

#10 Kan du pma mig vilken veterinär ni gått till?

Roslagstull finns det bara en tjej som är bra, resten är inte bra alls på råttor.. Om de inte har nyanställt då. 
Men de kanske har bättre koll rent allmänt.

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
0

Mm mina damer väger ju över 300. Hade det varit min största hane hade det varit ca 650 gram. Jag känner ju bara att det är galet att lyfta i svansen. Jo man borde väl det. Men jag har väldigt svårt att ta diskussioner. Speciellt när hon kan komma med "jag har jobbat i flera år och sett 100-tals råttor". Vart går det att hitta om sån forskning? Tänkte så att man har något att visa

hus-musen
0

Jag med mitt humör hade nog helt enkelt sagt lyft råttan så igen och jag bryter fingrarna av dig om hon tjaffsat emotSkäms Blir galen på sånt där!
Hon har alltså gjort likadant mot minst två råttor, olika ägare och försöker skydda sig med att hon minsann hållt på med råttor i 7 år. Suck, undrar varför folk inte kan lära sig att tänka själva över huvud taget..

Är fortfarande intresserad av vem och vilken veterinär ni var till.

Annars kan ni hänvisa till roslagstulls faktablad http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_musoratta.htm

Om man bortser från grymt mycket faktafel så skriver även dessa att man inte ska lyfta råttan i svansen: http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/skotsel/skotselrad-ratta/167

Djurskyddet.se 
http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/tips-till-blivande-djuragare/mus--ratta/sa-har-tar-du-hand-om-din-musratta

Qui dormit, non peccat

[Emma--]
0

Skickat pm

[Emma--]
0

#10 känns som att hon lyfte så bara för att eller att hon tyckte det var enkelt. Fanns ju absolut ingen mening att lyfta din råtta i svansen heller. Det går alldeles utmärkt att ha kontroll över råttan ändå ju :)

hus-musen
2

Oja, man har mycket bättre kontroll över råttan om man håller i den runt kroppen. 

Jag hade skickat ett mail till kliniken, de har ju en hemsida, och där berättat och länkat informationen om hur man ska lyfta en råtta och farorna med att lyfta i svansen. :)

Qui dormit, non peccat

msphd
0

Låter väldigt onödigt att lyfta en råtta på det sättet. Jag var för inte så länge sedan på blå stjärnan för en enkel koll och Bo på exotiska avdelningen lyfter upp dem med kupade händer och känner igenom buk med samma omsorg som vilken råttägare här inne som helst.

Har du alternativ så vänd dig till annan vet

Elinisa
0

#12(#14) Oj ursäkta! -jag såg inte, men ser att Emma skickat PM istället:-)

mikeiko
0

Vill också gärna ha ett PM om vilken veterinär det rör sig om så man vet var man INTE ska gå :P

Kashii
0

Den veterinären borde få sig en avhyvling! Lyfta I svansen?! Skulle gärna ta en liten pratstund med denne T______T

Elinisa
0

#20 Har skickat PM.

Anvariel
0

Usch!! Ja alltså jag förstår inte varför man skulle lyfta i SVANSEN!? Enda gången jag tagit i svansen var när en av tösarna höll på att smita iväg någonstans och jag hastigt tog tag i svansen för att stoppa henne. Det var OTÄCKT och då lyfte jag inte henne ens. USCH! :S

Jag tror vikten är väldigt viktigt när det gäller hur skadligt det är. Kan tänka mig att det inte är lika farligt för råttbebisar - inte för att man nu behöver lyfta dem heller i svansen… alltså, det finns ju annat att ta i. Men en fullstor råtta, alltså, nej…….. :S

Tyvärr förstärks ofta bilden av att man ska lyfta i svansen genom filmer och sådär. Minns inte vilken film det var, men det skulle vara någon slags skräckis säkert där man torterade människor genom att stänga in en råtta i en kastrull på dennes mage. Ja jag vet inte. Puckofilm. Men de lyfte råttan i svansen och DET reagerade jag på! Resten var ju trickfilmat, såklart - de låter ju inte en råtta äta sig igenom skådespelarna heller. :). Men varför? Jag förstår inte. De blir ju dessutom rätt nervös och oroliga om man tar tag i svansen - fast man inte lyfter. Det märks att de är känsliga om svansen. Vill man då lugna råttan, som t.ex. vid veternären, då tar man ju inte i svansen!! Då tar man lugnt och försiktigt upp råttan med båda händerna så att den känner sig trygg. Morr….

Anvariel
0

Skicka gärna PM till mig med. Det kan vara bra att veta vilka ställen som är helt "no no".

Hallonblad
0

#23 Såg filmen Willard (tror jag den heter?) månader innan Varghund skaffade sina första råttor (innan jag blivit alldeles förälskad i dem), och redan då, när jag inte visste någonting om råttor, reagerade jag på att de plockade upp råttor i svansen i filmen. Det ser ju verkligen otäckt ut. Varför en veterinär skulle lyfta ett djur i svansen kan jag inte ens föreställa mig. Skrikandes Och dessutom ha mage att snäsa ifrån när ägaren säger till henne/honom att låta bli? Jag hade blivit vansinnig.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[Emma--]
0

Alla andra gånger har jag ändå allmänt varit nöjd. Trevligt bemötande från personal, det har alltid känts som att djuren inte bara har varit objekt dom ska titta på och hitta fel på.
Och behöver man komma in akut med en råtta så är det självklart att man får komma in.

Så själv blir jag ärligt lite chockad över hur det var igår. Speciellt hur veterinären verkade vara otrevlig mot Elin. Och hade inte tid att svara ordentligt på frågor osv.

Jag kommer fortsätta gå till samma ställe med mina råttor, men jag ska nog be om en annan veterinär.

#24 Skickar pm, men bor du inte högt upp i landet så är det nog inte så stor risk att du hamnar där :P

Lilith
0

Det kan ha varit 2 fast 2 furious som du sett. Där minns jag att det är någon korrupt polis som de hotar på det viset.
Jag reagerade för övrigt också på att de lyfte i svansen…

När det gäller veterinärer, så ingår ju tyvärr inte råttor i den vanliga utbildningen. Har för mig att de räknas som Exotiska djur eller något sådant. Himla konstigt egentligen…

gablin
0

men herregud! Man ska ju aldrig lyfta en råtta i svansen! Som sagt är det ju en förlängning av ryggraden, det kan ju skada hur mycket som helst! 

Du borde verkligen hitta en bättre veterinär som kan sin sak Förvånad

[Emma--]
0

#28 Finns inte så mycket bättre och i övrigt verkar hon ändå duktig. Jag kan nog egentligen tänka mig att gå till henne om hon kan ta till sig informationen. Men det är väl inte så säkert. Och vet inte om man ska våga lita på det om man måste lämna råttorna ensamma någon gång.

Men annars får man pröva gå till någon av dom andra på samma ställe. Dom är säkert också tillräckligt duktiga.

Bor tyvärr inte nära en massa bra veterinärer.

ivanhoe81
0

fy alltså, jag kan bara gripa tag i svansen för att se till att jag får ett bra grep under magen, men aldrig dra eller lyfta det har jag alltid gjort genom att ta handen under magen

Minhx
0

men fy! dom ska ju ändå respektera ägarens vilja, de e ju inte deras djur. sägar man att du får inte lyfta mina råttor i svansen så borde de ju respektera de.

håller me alla som blivit arga. ja hade först sagt till, seninformerat å hade dom frtsatt så skulle ja börja anklaga dom för att ta sönder min råtta och att enda anledningen till de e att dom vill man ska komma tillbaka senare pga av skador dom orsakat. å så hade ja nog som flera frågar om h*n skulle lyfta en katt/hund i svansen. för de borde väll va jätte bra sätt å ha kontroll över en hund.

ne man blir så sur å ledsen på sånt här. hoppas verkeligen dom kan ta de till sig,håller tummarna för dej å alla nadra råttor dom gjort så på

Ruzicka
0

Ja, det är fruktansvärt.. men att hon blev så offensiv när OP påpekade att man inte får lyfta en råtta i svansen tyder på okunskap tror jag. Hade hon varit helt säker på sin sak hade hon nog inte blivit så påverkad av kritiken. Så jag tror inte att hon har så mycket erfarenhet av råttor som hon påstår. 7 års erfarenhet av råttor kan ju betyda att hon har varit råttägare i 7 år, eller att hon har haft en råttpatient någon gång per år i sju år. Det är ju rätt stor skillnad, men båda kan ses om "råtterfarenhet", i alla fall ur en veterinärs synpunkt.

#17 Om de svarar dig så får du gärna berätta för oss vad de sade och hur de reagerade. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Emma--]
1

Jag var till veterinären idag och kom på att jag uppdaterade aldrig här. 

Dom tog till sig kritiken och bad om ursäkt när jag mailade om det där med att lyfta i svansen.

Och eftersom veterinären trots allt verkar duktig så har jag varit till samma. Hon är den som har bäst kunskap om råttor vad jag upplevt.

Och jag blev väldigt bra bemött, inget lyftande i svansar heller.

Jag tror att hon kan ha varit extra stressad den andra dagen även om det såklart inte är något skyll. Men idag tog hon sig tid och pratade.
Och önskade mig lycka till.

Så jag tänker fortsätta gå till den veterinären med mina råttor :)

[Parlplattan]
0

tycker inte man ska lyfta dem i svansen, men å genomgången om råttor i skolan så kunde man de om man lyfte vid svansroten men inget jag rekomenderer

hus-musen
0

En unge eller möjligtvis en lätt hona kan man kanske hålla i längst in på svansen, men risken är alldeles för stor att man skadar råttan om den rycker till.

Qui dormit, non peccat