Misstänker dräktig råtta
Jag köpte Kajsa i affär den 11e februari (kunde inte låta bli och min dotter tiggde, så hon fick följa med hem).
Hon är ung och född i december enligt personalen. Fin tjej men jag har svårt med att få henne handtam. Hon går bra ihop med flocken men är rädd för händer, så jag jobbar med henne. Men nog om det.
Igår så började de första tankarna komma fram: Ser hon inte dräktig ut?
Jag har aldrig haft en dräktig råtta förut och har noll erfarenhet om det och är inte påläst alls. Hon är rund om magen och när jag känner på den så känns den spänd. Tyckte även att jag kände lite hårt i den när jag klämde, men kan ha inbillat mig? Eller kan det ha varit organ i kroppen jag kände?
Vad är tecken på en dräktig råtta? Hur länge är de dräktiga? Och, vad ska jag göra? Jag får en ledig bur imorgon då jag ska avliva en annan råtta, ska jag sätta henne i den och vänta?
Jag är nästan panikslagen.. What to do?
Glömde säga att jag inte har några hanråttor, så om hon nu skulle vara dräktig så har det hänt innan jag fick hem henne.
Jag har ingen erfaranhet av bebisar o.s.v!
Men jag har hört att honornas tuttar blir mer framträdande när de är dräktiga, alltså att de syns betydligt mer. 
#3 när jag jämför Kajsas tuttar med de andras så tycker jag att de är mer framträdande. Fick ingen bra bild på henne, hon var snabb att vrida sig ur handen och springa iväg. :P (så jag ville inte tvinga mig på henne igen)
Det finns många här som har jättemycket erfarenhet av avel och sådär, de kan säkert gissa om det ser ut som en gravidmage eller en knubbismage.
Kan du inte prova att väga henne varje dag och se hur mycket hon går upp/ner?
#5 jag har ingen våg sen så växer hon också, hon är ju väldigt ung..
Det finns jätte många bra artiklar om dräcktiga råttor, prova att läsa dem. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Var är alla råttproffs som brukar svara jättesnabbt?
Att få dräktiga honor från affär är ju inte så ovanligt :S
Det finns liknande trådar och säkert artiklar kring detta på
forumet och övriga nätet, leta runt lite.
I mina ögon ser hon ut att vara dräktig och långt gången (skulle möjligen kunna vara förstoppning?) Boar hon mycket? Större bröst är som sagt tecken på dräktighet De är dräktiga i ca 21-23 dagar. De kan även vara
skendräktiga. Kajsa är egentligen för ung för att få ungar så det kan bli
problem. Jag skulle ge henna massor näringsrik mat tex barnmat och ägg/kött.
Hon har ingen typisk bebismage än så länge, men det kan ändra sig. Oftast går honan mest upp i vikt den 3:e och sista veckan.
Väg henne varje dag. Ökar hon i vikt ca 3-5 gram/dag kan hon vara dräktig. Sista veckan ökar honan ca 10 gram/dag.
Här är en bra länk: Skrolla ner till dräktigheten.
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta?articles-2
Jag har tyvärr ingen tillgång till våg s jag kan inte väga. Men jag har jämfört henne med de 6 andra jag har. Kollade även hennes tuttar idag och både jag och min pojkvän ser skillnad på dem. Han kände inte igen Kajsa som inte har sett henne sedan i söndags.
Avlivade en sjukling idag så nu har jag en bur ledig, så jag ska lägga över Kajsa i den idag samt en kompis så hon inte blir ensam. har ingen aning om när det är dags för eventuell nedkomst men jag fick hem henne för 13 dagar sedan så det kan ju vara inom några dagar upp emot en vecka va?
Har lite nya bilder på henne som jag lägger in om en stund.
Ja, hennes mage ser defenitivt rundare ut… :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Ja, jag kan bara hålla med, hon ser rundare ut :O
Hon ser definitivt dräktig ut…detta hände mig med då jag köpte min första tamråtta som tonåring för sisådär 22 år sen eller nåt :P
Efter några dagar nedkom hon med 8 st ljuvliga bäblisar.
Men det är oseriöst o inte roligt att som oerfaren kund så ofta bli lurad av zoo.
Att djuraffärer kan göra något dyligt.
Jag har inte varit med om detta, men dock har råttan i sig varit sjuk och "lyckligtvis" smittat alla mina andra råttor 
På bild #11 o 13 ser hon rundare ut än på första bilden, och det kan vara en bebismage.
Eftersom det är 2 veckor sen som du köpte henne och en hona är dräktig i 22-23 dagar, så bör hon få bebisar senast om 8-9 dagar om hon är dräktig och beroende på när hon blev parad.
Har länge funderat på att börja avla råttor.. Men att få bebisar såhär, pang bom med en råtta som jag har haft i två veckor, som jag jobbat med för att inte fly så fort handen sträcks fram känns inte bra.. Att inte veta vem pappan är eller något..
aja.. Får se hur det går.
Var förbi i djuraffären idag och berättade att min Kajsa var dräktig när jag fick henne. Killen jag pratade med Bad miljoner ggr om ursäkt och gick direkt bort till buren där det fanns honor kvar från samma kull. Och där såg vi direkt att minst två till var dräktiga. Han ska ta bort dem från flocken så de får vara ifred med sina ungar.
Eftersom at jag hade födelsedatum på Kajsa så kunde han direkt säga att pojkarna de hade inte var besläktade med Kajsa eller henne syskon. Så det är inte inavel i de kommande bebisarna. Det känns mycket bra att veta.
Han erbjöd sig också att ta tillbaka Kajsa om jag ville, och när jag sa att jag behåller henne och tar hand om ungarna så sa han att de kunde ta ungarna sen om jag ville.
Jag vill givetvis inte att "mina" bebisar ska sitta i djuraffär så jag sköter det själv med att skaffa hem åt dem. Men det kändes väldigt bra att jag fick sånt bra bemötande av honom. När vi gick ifrån butiken så skulle han genast kolla om det fanns någon hane i buren (men han trodde inte det, men kollade ialla fall)
Fick även veta att dessa honor någon i butiken själv fött upp. Hanarna fick jag inte veta något om (glömde fråga, hade ledset barn på armen samtidigt) så de har inte kommit från grossist ialla fall.
Fast i sådana här fall spelar det ingen roll om det är grossist eller privatperson. De verkar ha noll koll i alla fall.
Jag blir lite brydd när man automatiskt tycker att privatpersoner som buskavlar till djuraffärer är så mycket bättre än grossister.
#21 nej det är ju inte bättre per automatik. Men jag kan då få kontakt med uppfödaren betydligt lättare än om det är via grossist om det är någonting som jag undrar över.
Sen så menade jag i inlägget att de kunde veta att det inte var syskon som hade parat sig, vilket som är det som jag har oroat mig för sedan jag började misstänka dräktigheten.
#20 Vilken djuraffär rör det sig om?
#24 Grizzly Zoo i Norrköping.
#25 Oki. Hoppas allt gårr bra med förlossning och annat
Hon är verkligen tjock :)
23# OT, men bajsar hon på bilden, hihi? Jag skymtar någonting där! xD
#28 jo det gör hon faktiskt. Hon är inte rumsren än tyvärr. Hon bajsar jämt när hon är framme. Stackarn är inte helt tam än :/
Hon kallas för Kajsa Bajsa av en orsak ialla fall :P
#29 Tyckte det var så gulligt att hon smygbajsade. Alla tittar ju på magen självklart, sen ba "Nejmen vänta nu..
".
Mina gör också det om de inte kan hålla sig, brukar aldrig ta med en toa när jag tar ut dem. ^^
Men hur känns det med bebisarna då? Lite spännande måste det ju vara trots oro. :)
#30 jo det är jättespännande, men även mycket ångestladdat. Behöver en bur till så jag kan separera hanarna från honorna sen, men jag har inte råd så jag får se hur jag löser det.
Sen så även mycket jobbigt att Kajsa inte är tam och ska ha bebisar om några dagar. Jag kommer nog inte kunna få röra bebisarna för henne utan problem, hon litar ju inte på mig.. 
Nulyckades jag faktiskt gosa i en minut med Kajsa! Hade henne i händerna i soffan och hon började faktiskt tvätta sig lite, samt två slick på min hand 
Känns skönt att det går åt rätt håll ialla fall. Min pojkvän får inte röra henne med händerna ialla fall, klättra upp på axeln går bra men lyfta kommer inte på frågan. Då springer hon och piper så fort han nuddar henne.
#31 Du behöver inte röra bebisarna på iaf 2-4 dagar :) du kan ju alltid försöka räkna dem iaf, men det är bäst att hon slipper bli stressad om du ska plocka med ungarna så jag hade väntat ett par dagar med det. Bara ge henne extra mat och när hon är uppe och äter hinner du ju ta dig en titt kanske :) till slut kommer hon säkert vara lugnare, du komemr nog märka hur mycket hon kommer skydda sina ungar. Men när du väl får va med handen vid dem så kan du ju påbörja att vänja ungarna vid din lukt :) ju mer dem vänjer sig vid dig ju mer handtama kommer dem bli sen ^^
//Forgetful
#32 Vad roligt! :D
Det ska bli spännande resa det här :)

Jag vägrar nu mera att gå in på Grizzly i Norrköping. Sååå många gånger som jag sagt till att råttorna sitter blandat och även själv gått in i djur rummet och flyttat på råttorna. (utan lov) Ett flertal kullar föds under bänkarna i samma rum. En vän till mig köpte en hona som suttit bland hanarna en gång och det slutade med att alla hennes råttor insjuknade och dog pangboom… ska finnas en tråd om det hela.
Bor du i Norrköping??
#36 oj jä….. Det hade jag verkligen ingen aning om. Har min äldsta råtta därfrån också (hon kom också med i bara farten en dag när jag var där i annat ärende). Jag ska numer bojkotta det stället helt och hållet!
Jo jag bor i Norrköping sedan några år tillbaka.
du får gärna länka tråden #36

Jag bor i Finspång och du får jätte gärna låna en bur av mig… Ska inte ha någon kull själv på ett tag så min bebisbur står tom.
#39 jättesnällt av dig! men jag har nu fixat så jag får låna en bur av en kompis från västerås som kommer hit om två och en halv vecka. Har löst alla burproblem nu. Men tack så mycket för erbjudandet!

Annars hojtar du så hjälper jag till
Någon som kan säga vad hon är för färg mer exakt? Är dålig på färger..
Fin hon är! Väldigt lik min äldsta flicka :)
Antingen är hon black striped roan eller blue striped roan :)
//Forgetful
#47 Är helt säker på att hon är blå i färgen :)
#46 Tack!
#48 Det är bara det att när dem är roan så kan de har varit svarta från början när de varit unga och det är olika hur mycket färgen bleks med tiden x) så man kan vara helt säker till 100 % om man inte sett ungen när den varit unge x) dock tror jag också hon är blue :) har också en blue här hemma som är husky roan, hon var grå när hon föddes så det är säkert ^^ många här brukar vara snabba med att säga "black roan", men det är inget man kan säga sådär utan att ha sett råttan som unge x) det är därför jag skrev båda alternativen x)
//Forgetful
#49 hehe okej. Jag ser stor skillnad från mina andra bollar hemma, 4 är olika roan förutom två (en brun hood och en helbrun med vita tassar och lite vit på magen)
Jag har en mink husky roan och enblue husky roan x) dem är syskon :P tycker färger och teckningar är jätte roligt att lära x)
//Forgetful
#51 okej. Jag har ingen aning om vad mina är för några mer än bara roan. Har aldrig satt mig in i teckningar och färger sådär 
Jag skulle gissa Blue med tanke på de ljusa ögonen. Black brukar ha svartare ögon även när de är Roan.
*följer tråden* :)
Här kommer dagens bebis-mage!
Någon som vill gissa när det kan vara dags? Fick hem henne den 11e februari men såg henne redan den 10e februari. Så hon blev parad innan den 11e ialla fall.
Hon är mer trygg med mig nu och jag har kunnat få pilla lite på hennes mage. Har käns konturerna av ialla fall två bebisar! 
Haha en bebis rörde på sig jättemycket när jag höll pekfingret lätt mot hennes mage. Det var helt awsome
Påminner mig om när jag själv var gravid.. Vad mysigt!
Åh, vad spännande! Längtar efter söta bebisbilder! :D
#58 jag också :) Dock så kan det dröja. Kajsa är som sagt inte helt hundra med mig så jag kommer inte att vilja pressa på det hela med att kolla bebisarna. Så det kan dröja innan bilder dyker upp :P
Har myst med Kajsa nu ikväll Det rör sig i lilla magen och hon är mer mysig med mig. Inte lika skygg/rädd. Det känns bättre nu än när jag började ana att hon var gravid :)
Vad skönt att hon börjar bli tam :) Håller tummarna för att det blir välskapta och friska små bebbar!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Inga bebisar inatt. Dock så boade hon en hel del under natten så jag vaknade två ggr och var tvungen att gå upp och kolla läget :P (tittade bara in i buren och försökte klappa henne lite när hon kom fram för att se vad ja gjorde)
Åh vad söt hon är! Vill se bebbarna sen ju! :D
Det är du inte ensam om :)
Dagens "lilla" mage :P Undra hur många bebisar som gömmer sig där :)
#66 bra fråga.. Har taffsat så pass på magen igår att jag kunde urskilja ialla fall 4 olika bebisar :)
Jag gissar på 9!
Spännande i alla fall :)
Har lagt märke till att Kajsa ser mer och mer avslappnad ut i din hand efter varje bild 
#70 det är hon
Hon är inte så pigg på att man ska ta upp henne från buren men när hon väl är ute så går det bara bättre och bättre!
Nu har Kajsa fått sina bebisar :D Piper för fullt!
Grattis 
Åh hur många blev det? Dom är så jäkla söta när dom e "nykläckta" :P som små bönor :) Hoppas allt gick bra!
#74 8 levande och en död. skriver nu i denna tråd!
http://rattor.ifokus.se/discussions/4f4e1954d4ebea6dc1004fc0-bebisar?discussions-1

Fråga. Har Grizzly någonsin anmälts till länsstyrelsen? Jag bor ju också i Norrköping och har märkt att de inte skött sig så bra. Har flera gånger funderat på om man inte borde kolla lite mer noga på dem. Jag tycker INTE att man ska anmäla butiker (eller ägare för den delen) för att de gör saker som man själv inte tycker är rätt (finns så många olika åsikter så) MEN när det är uppenbarligen olagligt så tycker jag att det är bra att anmäla. Dräktighet är ett solklart fall enligt mig. Man säljer inte dräktiga ungar……
#76 jag har inte anmält dem, har itne haft tankar på att göra det heller..

#77 OK. Tack för infon! Jag har funderat några gånger på det för det har varit så mycket felaktigheter kring dem. Inte bara vanligt zoo-hanteringsdiss, utan dessa har varit betydligt sämre än andra. Hm. Ska hålla ett öga på dem känner jag.
#78 gör så. Jag har ialla fall köpt min systa pryl hos dem vill jag lova. Dock lite synd, då det är så behändigt att smita in där när man är på Willys precis när man månadshandlar. Men får gå till Arken istället i Ingelsta shopping. (bor i Åby och åker buss)

#79 Ja, precis. :S Jag är inte alls imponerad av dem. Arkenbutikerna brukar sköta sig bättre.