Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 585 ggr
Ruzicka
0

Katt och råtta

Hej!

Jag fick hem mina katter igår, en Ragdoll och ett Brittiskt korthår. Och mina råttor är inte alltför glada. De sitter i ett hörn i princip orörliga och är helt ointresserade av kontakt. När jag ställde in maten igårkväll var det bara en av alla 5, Charlie, som rörde på sig. Jag stängde dörren om dem så att de kunde vara ifred under natten, och på morgonen hade de ätit lite i alla fall. När jag kom in satt Tengil och åt och tvättade sig, men de andra var stilla.

Katterna har inte visat intresse för råttorna alls, och det är ju raser som överlag är lugna, så den biten är jag inte rädd för.

Vi visste ju såklart att det inte skulle gå som en dans på rosor och att rådisarna skulle bli rädda. Men jag vill göra så pass mycket jag kan för att hjälpa dem. Har ni några tips?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ruzicka
0

Putt..

Fjordell
2

Hm, jag har både råttor och katt här hemma, och min katt är väldigt intresserad av råttorna, dock bara så hon gärna sitter bredvid eller på buren och tittar på dem, inget mer. Två av råttorna bryr sig inte ett dugg, det har de aldrig gjort. Men de andra råttorna (har 6 st) är fortfarande lite spända när de känner att katten är i närheten.

Har haft råttorna i ungefär 5 veckor, och i början vågade de knappt röra på sig, så som du beskriver. Men nu är de mycket mer avslappnade, och jag har inte gjort nånting, eller ja, jag stänger dörren till råttornas rum på nätterna så varken hundarna eller katten kan vara där, men annars är det nästan alltid något av djuren här med dem, då jag har datorn i samma rum.

Så ja, egentligen behöver du nog bara ge dem tid att vänja sig. Jag tror de blir lugnare såsmåningom när de känner lukten av katt, och inser att inget dåligt händer även om lukten finns där. Det är dock högst individuellt, kan jag tänka mig. Hur snabbt de vänjer sig, eller om de ens alls gör det, jag vet inte riktigt.

Lamina
0

Låt dom bara vara, det går över efter ett tag. Alla mina råttor som varit rädda för katten har förr eller senare kommit över det

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ruzicka
0

#2, 3 Tusen tack för era svar! Jag får helt enkelt vänta ut det då.. Det smärtar att se dem såhär, man vill ju så gärna göra något för att hjälpa dem! Funkar det inte så är det ju katterna som ryker, råttorna var ju här först och jag gör mig aldrig av med dem, punkt slut. Men jag önskar så gärna att det funkar..

Ruzicka
0

En fråga till - är det någon som INTE har fått det att fungera? Hur länge testade ni i så fall innan ni "gav upp"?