Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4963 ggr
Lollo86
0

Sprucken knöl

Jag har en hona här hemma på snart 2 år och 5 månader. för ett par veckor sedan såg jag att hon hade fått en knöl på sidan av underlivet.

Det verkade inte som att hon tyckte att den gjorde ont så jag avvaktade lite och efter nån dag ringde jag till veterinären och hon tyckte samma sak som jag, att det är bättre att avvakta och se. speciellt när hon är så gammal och det blir väldigt stressamt för henne att åka till veterinären.

NU såg jag att knölen har spruckit lite. den luktar ingenting, vad jag kände. Är det ett bra eller dåligt tecken? antar att inget är bra egentligen vilket som men det finns väl bättre och sämre.. just nu håller jag på att fixa koksalt så att såret inte blir infekterat.

Hon har inte visat något tecken nu heller på att det är jobbigt men sånt kan man ju såklart inte veta till 100 =/ hon är ganska underviktig också.

Jag känner att hennes tid är kommen väldigt snart men åh.. jag vill verkligen inte stressa med henne i transportburen.. sist när jag satte henne i den (när jag skulle städa buren) så fick hon totalpanik.. antar att hon trodde att hon skulle åka iväg nånstans.

Jag vet egentligen inte vad jag vill ha svar på här men lite åsikter vore jag tacksam över.

Ha det gott!

zickan
0

Låter som en abcess. Fått ett litet bett, rivit sig eller liknande. Fått in smutts och fått som en varböld. Att den spruckit nu är bra, håll den ren men låt den hinna läka.
Vill den inte läka och börjar vara. Så sätt henne i en annan bur eller byt ut och ha endast tidningspapper/tyg som inte kan komma in i såret och infektera.

Jag är as trött. Så jag gissar att jag skrivit avigt eller skumt :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lollo86
0

Så jag ska inte klämma nåt och försöka få ut nånting? jag skulle kunna ta kort i morgon så får du se. den är inte jätteliten men inte tokigt stor heller.

men så länge såret inte luktar illa eller börja se fördjävligt ut så kan det funka bra om jag tvättar henne titt som tätt?

Nejdå jag förstår vad du skriver :D

zickan
0

ja du kan klämma och rengöra den. yes. bara tvätta rent och låta det läka.

[Glimmersråttor]
2

Först måste du få klarhet om det är en varböld eller om det är en tumör som har spruckit innan du försöker klämma.

Om det är en varböld som spruckit så bör du kunna se mörk/svart hud runt omkring såret där knölen har spruckit.

En varböld som spricker själv är mogen och då ser man även en gul-grön illaluktande tjockare vätska som är var som ska sköljas bort så att såret blir helt rent.

Är knölen platt eller rund i formen? Blöder det?

Om du inte ser varken mörk/svart hud eller ser något gulgrönt var så kan det vara en tumör istället.

Tumörer ska man inte klämma och de kan inte heller läka ihop om de är stora eftersom tumörer växer och blir större. Är det en liten tumör kan det läka ihop.

Så är det en större tumör som har spruckit är det tyvärr dags för henne att få somna in :(

Fisfia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte bara säga att min hane fick en knöl i närheten av könsorganet som blev sårig och den växte rätt snabbt. Jag var säker på att det var en tumör för den liknade mycket en annan tumör som en annan hane haft. Så här såg den ut. Men plötsligt så bara läkte såret och knölen försvann! Så det måste ju ha varit en varböld då tänker jag. Men jag såg aldrig något var och den luktade inte illa heller. Tänkte att det kanske kunde skänka lite hopp för din hona.

silverorm
0

#5 En bra bild på hur en öppnad abcess ser ut.Glad

[Glimmersråttor]
0

#5 Det är inte ovanligt att hanar kan få "platta" varbölder i området vid könsorganet. Råttan på bilden har en "platt" varböld som har spruckit.

Fisfia
0

#6, #7 Jasså, är det så? Men jag trodde man skulle se åtminstone lite var någonstans om det var en varböld, men där var bara blod, så jag var säker på att detta var en tumör, men tydligen så var det väl som ni säger här, en böld, eftersom den försvann. Det syns kanske lite dåligt men jag håller liksom knölen mellan tummen och pekfingret så jag vet inte om jag tyckte att den var platt precis som du säger #7, men den stack ju inte ut så mycket som t ex "fettkulor" kan göra. Kallas det för platt ändå tro?

Hm, då är kanske även den andra knölen på min andra hane som jag nyss upptäckt också är en böld och ingen tumör. Det hade väl varit alla tiders. Den sitter jämte snoppen och är lite rödblå på hudytan. Det är väl dumt att försöka ta hål på den om man inte är säker på att det inte är en tumör va?

[Glimmersråttor]
0

#8 Den här typen av varbölder missar man lätt när den spricker och råttor är bra på att tvätta bort varet själva.

Varet ligger oftast ytligt under huden och inte i någon större mängd, därför kallade jag den "platt" i min beskrivning. De kan såklart se lite olika ut beroende på hur mycket var det finns under huden.

Det är troligen en varböld på din andra kille också. Låt den vara, när den är mogen spricker den av sig själv. När den har spruckit tvättar du noga rent en gång sen låter du den vara så den kan läka ihop. Om det kommer smuts i såret kan du behöva tvätta rent yttligare någon mer gång.

Om problemet återkommer behöver man sätta in antibiotika för att få bukt med bakterierna.

[Glimmersråttor]
0
Fisfia
0

#9,10 Jättetack för tipsen! Hoppas TS råtta också "bara" har en varböld som fixar sig själv! Varför är det så vanligt med varbölder på råttor mån tro? Vad kommer infektionen ifrån?!

[Glimmersråttor]
0

#11 Nedsatt immunförsvar gör råttorna mer mottagliga för bakterier/infektioner.

Var noga med att hålla rent i buren och byt hängmattor/bomaterial ofta. Torka av hyllor/liggplatser i buren dagligen.

Fisfia
0

#12 Hm, varför har råttor så dåligt immunförsvar då?

zickan
0

#13 varför kan bero på flera olika saker. Förkylning, sår, maten, gener.
Samma som på oss människor.

Lollo86
0

Hennes knöl är stor och den har ju växt igen så den går inte att trycka på och få ut nånting.. jag har tvättat och hållt på och klämmt men det är svårt att få ut nånting =/ men om det skulle vara en varböld, kan man då ta en nål?

hon är mörk/svart runt och på hela det öppna såret.

Dock så är hon väldigt undernärd just nu. man kan känna alla ben hon har på kroppen =(
Att jag inte har åkt och tagit bort henne tidigare är för att hon verkar ha sån livsglädje. hon sover ju mest men ibland så springer hon omkring och undersöker allt. hon äter som vanligt också.
Men Jo jag vet att det är dags för henne att få gå vidare nu.

Har någon någon koll på om man kan få hem veterinärer som avlivar djur i hemmet? jag vill nämnligen låta henne slippa den där stressen att sättas i transportbur och ut i kylan. hon fick totalpanik senaste gånger jag satte henne i transportbur =(