Besviken i Kallhäll
Vi tog en familjetripp ut till Kallhäll ifrån Haninge för att kolla råttutställningen.
Det är ca 50min dit o 50min hem så det blir en dagstripp för oss o vi har inget övrigt att göra på den sidan av stan.
Stor besvikelse att det ingenstans stod nån form av tid för evenemanget…men desto större att vi möts av en mamma med barn som fått väntat i 4 timmar på att årsmötet skulle avslutas (där jag råkade klampa in o fick onda ögat lite).
Ingen lapp nånstans om dagordningen för övriga besökare o det tyckte jag kändes jättetrist.
Tur i oturen hade de marsvinsutställning på våningen ovanför så vi fick iaf se lite söta grisar tävla i Gurkätartävling.
Kändes iaf surt att ströva runt där o känna sig som inkräktare.
Råkade ramla på 2 st rådisar som fanns utanför o väntade, men thats it.
Dåligt utmärkt, dåligt med information.
Sitter man så många timmar i ett årsmöte så kanske man ska skippa att ha det i samband med en utställning?
Jag menar, incheck för friskkontroll 9.30 och 14.30 anas inte ens slutet på årsmötet som började 10.
Kan ju inte vara kul varken för ägare eller för djuren som ibland kanske även har lång åkväg.
När vi alla råttägare för en gemensam kamp om att öppna upp för råttvänner o öka råttans status så kanske ni borde ta efter Hamsterföreningen & Marsvinsföreningen som alla har fått oss att känna oss välkomna på alla utställningar (även de med årsmöten) o det har funnits bättre information och man har bemötts med ett leende istället för ett misstänksamt stirrande.

Årsmötet var utsatt till att börja halv elva vilket fanns i information i Hr. Egentligen är inte utställningen det som koncentreras på under dagen utan just årsmötet och att vi har lagt en liten pc utställning i samband med det är för att det skall bli en liten rolig avslutning. Oftast brukar vi inte få några besökare alls under denna tillställning och som sagt, koncentration är på årsmötet vilket kan vara en förklaring till varför det inte fanns så mycket info.
generellt brukar årsmötet vara klart till 15.00 och utställning börjar efter det.
Som exempel på att tonvikten inte ligger på utställningen hade jag 13 i pc vilket annars brukar hamna mellan 60-80 i Kallhäll.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Årsmötet började 11.30 och slutade 14.30
Det är klart synd att du känner så. Om du uppfattade sura miner var det nog snarare så att det var koncentrerade och upptagna miner som ville bli klara med det som de höll på med.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Ehhh… Nu var det faktiskt ett årsmöte och inte en utställning.
Gurkätartävling!! Hur sött som helst ju!! :D
Hursom. Tycker det är trist att HR anses vara något som alla lusläser och har tillgång till, SRS borde verkligen se över sin hemsida istället - och uppdatera den med relevant information och nyheter på ett tydligt och lättillgängligt vis.
Ni kanske kunde bjuda på ett "hemskt ledsen för missförståndet" till TS iaf.? :/

Det är ju alltid dålig information, är man inte insatt och med så är det ju hopplöst att veta. Så här står det på SRS hemsida:
Pet- och Agilityutställning
Datum: 2012-02-12**
Anmälan & betalning senast:** 2012-01-27
Plats: Folkets Hus (Gjutarplan 2), Kallhäll
Friskkontroll: 09:30-10:00
Bedömning: Bedömningen börjar efter årsmötets avslutande
Arrangör: SRS Riks
Det skulle ju inte skada att skriva några rader till..
Qui dormit, non peccat
Det står ju klart och tydligt att "Bedömningen börjar efter årsmötets avslutande". Hur mycket tydligare kan man bli? När årsmötet är slut börjar bedömningen. Vidare har det stått på SRS hemsida att "I samband med årsmötet arrangerar vi även Pet Class och Agility", samt "Max 2 råttor per klass och utställare", vilket om något är ett tydligt meddelande att detta inte är en tillställning med fokus på utställning; den är liten så uppenbarligen vill folk att den ska gå fort, och den är "i samband med årsmötet" vilket gör klart att det är årsmötet som är det viktiga. Utställningen är bara en bonus.
Kommer man inklampande under mötet är det väl inte så märkligt att 1) folk blir irriterade av att bli avbrutna, och 2) bedömningen omöjligen kan ha påbörjats eftersom tilltänkta domarna sitter i möte?
Jag förstår att man blir besviken när det inte går som man tänkt sig, men skyll inte på andra. Ett årsmöte tar sin lilla tid, så är det bara.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#2 Det stod friskhetskontrollen var 9.30-10 o därefter börjar årsmötet, om det blivit förseningar kan man sätta upp en lapp på dörren in: "Pga förseningar började årsmötet blabla o beräknas ta ungefär blabla timmar, välkomna efteråt för utställningen!" Det var massa folk som vända i dörren för där inte indikerade nånting om vad som pågick där inne. Enda informationen vi fick var ifrån marsvinsutställningen där de även bemötte oss trevligt.
#3 Kanske främst årsmöte men även utställning, vi var fler som irrade runt i timmar o väntade o det är väl inte lätt för andra att veta att ett årsmöte för råttor tar X antal timmar när ett årsmöte för andra föreningar kanske tar 30 min? Om ni vet att era årsmöten tar 4tim i snitt så skriv det på er hemsida då (Ungefär 4 tim) eller nåt. Tänk på att er attityd här gör att jag med flera som kanske aldrig mer kommer uppsöka ett liknande event pga dålig attityd, era svar här förbättrar knappast inställningen.
#4 Ja, det var väldigt gulligt o kul att se
och tack för att du poängterar vanligt folkvett.
#5 Tack, man ska inte ta förgivet att alla ska veta o förstå. På det viset öppnar man ju verkligen inte upp för att öka medlemskap & gemytlighet.
#6 Det fanns inga lappar uppsatta nånstans, dörren stod öppen och hur ska man veta hur lång tid ett årsmöte för er tar? Det såg ut där inne som det gjorde samma tidpunkt hos marsvinen, för där hade de en lunchpaus. Inte lätt o veta skillnaden, alla är uppenbarligen inte så djupt insatta o det är ju väldigt "trevligt" att ni ger chansen till oss andra att bli det. Vidare ser man inte skillnaden på domare o besökare, det är inte direkt som det fanns speciella tröjor eller dylikt. O hos marsvinen ställde även domare ut varpå de bara switchade domare för bedömning. Att det fanns begränsning på antal utställningsråttor gjorde alltså att vi skulle förstå undermeningen med att ett årsmöte tar flera timmar? För att det är okej om mindre antal djur får vänta än ett större? Förstår inte riktigt din logik.

Det hon menar med att det är begränsat antal djur per utställare är att det är fokus på årsmötet och att utställningen är bara en bonus. Man begränsar antalet djur för att dagen inte skall bli lång. Som sagt, jag hade 13 råttor i petclass mot vanligtvis 60-80 stycken.
Jag kan inte säga att vi blev irriterade eller kände av något avbrott, inte jag iaf, men man fortsatte med det man höll på med. I HR stod det att mötet skulle börja 10.30 och javisst, vi hade kunnat skriva mer på hemsidan men pga omständigheter har det varit vissa begränsningar på det området.
Om man är förstagångsbesökare kan man faktiskt ringa utställningsansvarig för att höra hur det ser ut med tidet osv om man är osäker. Vid vanliga utställningar är det ingen fara då det är fart hela tiden, förutom vid lunch, men just årsmötet är speciellt.
Jag kan inte förstå hur andra föreningar klarar av deras årsmöten på 30 minuter. Vi hade 19 punkter på vår föredragninslista bland annat tillsättning av styrelse, verksamhets och revisionsberättelse, balans- och resultaträkning, verksamhetplan, motioner och propositioner. Diskussioner vid olika punkter är inte ovanligt och måste tillåtas.

#6 Jo för det är ju väldigt svårt och jobbigt att skriva tex : Årsmötet beräknas vara mellan 10-14 med risk för eventuella förseningar.
Eller: Årsmötet beräknas ta si och så många timmar.
Det står inte heller något om att det bara är en liten utställning, det står att den är i samband med årsmötet. Max två djur per utställare är ju inte ovanligt när det gäller andra djurarter, så att kallt räkna med att folk i allmänhet vet att en del ställer ut 40+ råttor känns ju inte särskilt genomtänkt.
De flesta som dyker upp på utställningar som inte är uppfödare är kanske 2-4 råttor med sig för bedömning är min erfarenhet.
Tittar man under utställningen på SRS hemsida så står det :
Årsmöte
Datum: 2012-02-12
Tid och Plats: Klockan 10:00 Folkets Hus (Gjutarplan 2), Kallhäll
Inga mer tidsangivelser angående hur lång tid det kan tänkas ta.
Mao dåligt informerat.
Qui dormit, non peccat
#7 Åh vad jag håller med dig! Otroligt tråkig och fientlig attityd där man skyller ifrån sig på medlemmar/ev. möjliga nya medlemmar är helt uppåt väggarna knasigt enligt mig. Det handlar ju inte bara om att göra ett adminstrativt jobb, utan att också vara det vänliga ansiktet utåt för föreningen. Om man dessutom har barn med sig så är det ju extra viktigt att känna sig välkomna och inte ges onda ögat helt utan förklaring…
#8 "vi hade kunnat skriva mer på hemsidan men pga omständigheter har det varit vissa begränsningar på det området." Du får hemskt gärna förklara dessa för mig, via PM om inte här - ifall det är något känsligt.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det är så svårt att hålla sidan bättre uppdaterad nämligen. Jag har ju själv till och med erbjudit mig att hjälpa till att styra upp er hemsida via Johanna N., men det var inte intressant och ni tyckte att jag gärna får skriva för HR istället :P har hört att det finns en uppdaterad version av sidan redo att launchas också, med ny bättre layout etc, som bromsats. Men detta vet jag dock inte om det stämmer.
#6 Om jag var utställningssugen som besökare enbart, skulle jag föredra en mindre med färre djur. Så mycket lättare att få kontakt med både ägare och djur då… Så ja, vad jag försöker säga är att utställningens mindre storlek inte ska behöva påverka en besökare negativt. Man kan omöjligt per automatik veta att utställningen "bara är en bonus"…
Det fanns inga lappar uppsatta nånstans, dörren stod öppen och hur ska man veta hur lång tid ett årsmöte för er tar?
Jag vet inte riktigt vad du menar med "er" eftersom jag inte varit inblandad i årsmötet-businessen överhuvudtaget (men visst, jag är medlem i SRS så på så vis är väl jag inkluderad i den gruppen, om det är så du menar), men ett årsmöte brukar i allmänhet ta flera timmar. Hela styrelsen ska ju bytas ut med allt vad det innebär för att bara nämna en sak som tar evigheter. Vet man inte vad ett årsmöte är och allt det innebär kan man ju antingen Googla det eller, som #8 föreslog, ringa utställningsansvarig och höra sig för angående tider mm.
Det såg ut där inne som det gjorde samma tidpunkt hos marsvinen, för där hade de en lunchpaus. Inte lätt o veta skillnaden, alla är uppenbarligen inte så djupt insatta o det är ju väldigt "trevligt" att ni ger chansen till oss andra att bli det.
Man kan ju alltid knacka på och fråga om utställningen kommit igång än, hellre än att kliva på. Vet ju inte hur du gjorde, men av det du skrev fick jag uppfattningen att du bjöd in dig själv utan vidare. Hade jag suttit i mötet hade det nog difinitivt irriterat mig då jag blir trött och stressad av möten och vill bli klar så fort som möjligt, hellre än att deala med folk som kommer inklampande hur som helst. Återigen ser jag att du skriver om mig som om jag på något vis varit närvarande vi händelsen? Är det något du är ute efter att poängtera med det som jag missar?
Vidare ser man inte skillnaden på domare o besökare, det är inte direkt som det fanns speciella tröjor eller dylikt.
Ser inte vad det har med saken att göra? Men nej, man ser inte skillnad på domare och besökare, om det är en bekräftelse du är ute efter? :)
O hos marsvinen ställde även domare ut varpå de bara switchade domare för bedömning.
Jo, så gör det på råttutställningar också. Ser fortfarande inte riktigt hur det är relevant?
Att det fanns begränsning på antal utställningsråttor gjorde alltså att vi skulle förstå undermeningen med att ett årsmöte tar flera timmar? För att det är okej om mindre antal djur får vänta än ett större? Förstår inte riktigt din logik.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg:
Vidare har det stått på SRS hemsida att "I samband med årsmötet arrangerar vi även Pet Class och Agility", samt "Max 2 råttor per klass och utställare", vilket om något är ett tydligt meddelande att detta inte är en tillställning med fokus på utställning; den är liten så uppenbarligen vill folk att den ska gå fort, och den är "i samband med årsmötet" vilket gör klart att det är årsmötet som är det viktiga. Utställningen är bara en bonus.
Med andra ord; en begränsning på antalet utställningsråttor och att utställningen är i samband med årsmötet antyder att utställningen ska hållas kort och är en bonus till årsmötet hellre än en huvudaktivitet. Var jag tydligare så? :)
Jo för det är ju väldigt svårt och jobbigt att skriva tex : Årsmötet beräknas vara mellan 10-14 med risk för eventuella förseningar.
Eller: Årsmötet beräknas ta si och så många timmar.
Nope, kunde de gott och väl ha tagit sig tiden att skriva om de nu hade en clue (vilket de kanske inte hade, vad vet jag), men så förväntade de sig nog också att folk skulle ha någon vana vid möten och veta någorlunda hur lång tid ett årsmöte tar. Kommer man dit enbart för utställningen får man ju liksom vara beredd på en del väntan. Jag skulle nog ha åkt dit runt ett-två tiden om jag bestämt mig att komma dit bara som åskådare, beräknat efter hur det står på SRS hemsida. Och sedan tar det mig ungefär en halvtimme att köra till Kallhäll här hemifrån.
Det står inte heller något om att det bara är en liten utställning, det står att den är i samband med årsmötet.
Det svarade jag redan på, både i mitt tidigare inlägg och högre upp i det här inlägget, så jag tänker inte fortsätta tjata om det.
Max två djur per utställare är ju inte ovanligt när det gäller andra djurarter, så att kallt räkna med att folk i allmänhet vet att en del ställer ut 40+ råttor känns ju inte särskilt genomtänkt.
Det är möjligt, det har jag själv ingen erfarenhet av eftersom jag aldrig ställt ut någon annan djurart än just råttor. Så att kallt räkna med att alla ska veta det känns ju inte särskilt genomtänkt. ;)
Tittar man under utställningen på SRS hemsida så står det :
Årsmöte
Datum: 2012-02-12
Tid och Plats: Klockan 10:00 Folkets Hus (Gjutarplan 2), Kallhäll
Inga mer tidsangivelser angående hur lång tid det kan tänkas ta.
Det var underligt. När jag går in på SRS hemsida och tittar under utställning (på första sidan, då de har plockat ner alla utställningar under länken Utställningar > Aktuella) så står det så här:
Pet- och Agilityutställning
Datum: 2012-02-12**
Anmälan & betalning senast:** 2012-01-27
Plats: Folkets Hus (Gjutarplan 2), Kallhäll
Friskkontroll: 09:30-10:00
Bedömning: Bedömningen börjar efter årsmötets avslutande
Arrangör: SRS Riks
Hur lång tid det tar har jag aldrig varit med om att det står, troligen på grund av att det är helt omöjligt att beräkna då det helt beror på hur många som anmäler sig. Men så har det aldrig varit aktuellt för mig att veta hur lång tid det tar, då jag bara går på utställning om jag faktiskt ska ställa ut, och då får det ju ta den tid det tar. Går jag som besökare kan jag ju åka igen när jag har lust, så återigen är tiden knappast relevant.
Om jag var utställningssugen som besökare enbart, skulle jag föredra en mindre med färre djur. Så mycket lättare att få kontakt med både ägare och djur då… Så ja, vad jag försöker säga är att utställningens mindre storlek inte ska behöva påverka en besökare negativt.
Nej, det är alltid tråkigt när saker inte går som man vill. Men jag kan bara säga att välja att vara "bara besökare" på en utställning som är i samband med ett årsmöte låter allt annat än idealt.
Man kan omöjligt per automatik veta att utställningen "bara är en bonus"…
Har redan svarat på det här både i mitt tidigare inlägg (#6) och högre upp i det här inlägget, och tänker inte lägga onödig tid på att fortsätta tjabbla om det. ;)
#OT
Synd när det blir missförstånd, men att försöka skylla på någon annan är bara löjligt, ta er i kragen nu människor! SRS; ni är dåliga på att ge ut tydligt information. Lär er av ert misstag och gör bättre ifrån er till nästa gång. Besökare; ni är dåliga på att ta reda på vad som gäller. Lär er av ert misstag och kolla upp saken bättre till nästa gång.
Problemet löst! :)
EDIT: Vilket monsterinlägg det blev! D: Kändes inte sååå långt när jag skrev det. XD
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

Jag är själv webmaster i Svemus och vet hur lätt det är att göra misstag, att komma på sig själv med att förutsätta allt för mycket saker och skriva ut bristfällig information eller missa att rätta felinformation på sidan.
Men som jag skrev på Facebook, föreningen måste ta hand om sina medlemmar eller ev. kommande, det är dom som gör SRS möjligt!
Och jag skrev även att det är svårt att vara aktiv inom en förening, man får bara skäll och skäll och skäll och sällan något för allt gratisarbete man faktiskt lägger ner. Särskilt i SRS som är en sån skadad förening med så mycket jobbiga frågor att ta itu med. Jag beundrar er som orkar sitta i styrelsen!
Och det är lätt att inta en försvarsställning, jag känner igen mig i det.
MEN ni måste lyssna på medlemmarna/besökarna!
Ett bra sätt att lösa det är att ha en särskild medlemsansvarig vars uppgift är att vara brygga mellan medlemmar/besökare och styrelsen. Som ansvarar för att informationen går ut, pockar på webmaster och styrelsen om det är otydligt på hemsidan, samt ser till att det finns informationslappar på utställningen (som man lämpligtvis utformar, skriver ut och sätter upp på utställningsområdet, alternativt postar till utställningsansvarig om man bor en bit bort. Och som svarar på frågor via mail eller telefon och vidarebefordrar om man inte kan svara själv). Helst borde en medlemsansvarig utses till varje utställning också som kan ta emot besökare och guida dom. Utställningsansvarig brukar vara så stressad och ha så många bollar igång att man inte får ihop det.
Kolla t.ex. på de duktiga medarbetarna på det här forumet. Det kanske finns någon av dem som kan tänka sig ta på sig den uppgiften?
Älskar mina stora små vänner..

#12 Kan inget annat än att hålla med dig! 
Qui dormit, non peccat
Jag förstår att man blir besviken! Bara för att andra tycker det det är lätt att veta och/eller förstå behöver ju inte alla tycka det. Hur ska en person som inte är insatt med allt detta veta hur långt ett möte är? Hur ska den veta att mötet fortf. pågår därav att hon går in utan att knacka.
Tycker verklligen det är jätte trist för det känns ju inte som att tonen är direkt trevligare här!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Som jag skrev innan, inga dörrar var stängda o inget indikerade att det pågick ett årsmöte, inga lappar satt uppe eller så, så det var inte så att jag rusade in o slet upp dörren o avbröt dem med o vråla hej.
#15 Ja det är tråkigt, hur ska du kunna veta vad som pågår?!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Det går att ringa ansvarig person innan man åker om man tycker 50min bilväg är långt för att åka på en mässa. Vi som inte bor i Stockholm med omnejd måste göra en sån tripp till en hel helg om man inte har lust att ta flyget 06:30 och sen ta buss/taxi till mässan. Omvänd ordning på hemvägen och kanske vara hemma vid 22-tiden. Om det nu går några flyg till sin stad på helgen. Det kostar en hel del pengar dessutom. Är det barn med i bilden måste man bo på hotell en natt och hela resan kostar då en mindre förmögenhet.
Jag kan hålla med som novis på djurutställningar att det begränsade antalet djur per utställare inte säger något om att inblandade vill att det ska gå fort. Jag har då ingen som helst aning om hur många utställare det brukar vara på smådjurutställningar då jag bara har lite hum om hundutställningar där det tar en hel dag. Jag har heller ingen koll på hur lång tid varje råtta tar att dömma. Ni som är väl insatta måste ha i åtanke på att de flesta inte förstår sådant som är självklart för er. Men som med andra saker jag inte vet något om och är nyfiken på, så tar jag reda på mer. Just denna lilla utställning var kanske inte ämnad för publik heller då föreningen ville att det skulle gå fort och därav skrevs inte så mycket information ut.

#18 Det skrivs aldrig ut mer information, så detta är inte en engångsföreteelse.
Qui dormit, non peccat