Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1227 ggr
Virkan
0

JAG BLIR SÅ ARG!

För några dagar sen dog min lilla råttflicka från djuraffär, av troligen mycoplasma. Hon hade bara varit hos mig en och en halv dag.

Jag mailade djuraffären, bara för att kräva ett svar hur de kunde missa att det stackars lilla djuret var sjukt.

Och idag fick jag svar. Hon som jobbar där påstår att den lilla råttan hade varit hur frisk och aktiv som helst, och att hon inte hade visat något tecken på undervikt (hon var vääääldigt underviktig, jag vägde henne samma dag som jag fick henne), andnöd (hon pep och skakade i hela kroppen när hon tog ett andetag) och så vidare! Alla syntom jag tog upp som pekade på att råttan var sjuk, bortförklarade hon.

Och sen så skev hon att det fanns andra troliga anledningar varför råttan dog.. som vad då?

Usch.. kan dom inte bara erkänna att de inte ser till djuren på rätt sett?! Och till fråga på allt hade dom kutterspån i råttburen…

Jag blir så hilma upprörd och arg!

Jag kan passa på att tillägg att djuraffären heter "Reginas ZooHörna" i Örnsköldsvik, så att ni aktar er för den affären, ni som bor i närheten av den…

>:(

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

mikeiko
6

Anmäl!!!

Jinaum
1

Om du är villig att sätta dit dem ordentligt. Anmäl dem, känner du att det är värt dina pengar så skicka in råttan på obduktion för att få papper på dödsorsak och liknande.

Är det enda råd jag kan ge för att göra skillnad.

mikeiko
1

Det är också jättelätt att anmäla, man fyller bara i det som de ber om på hemsidan, och skickar in anmälan direkt där. Behöver inte ens gå via egen mail.

Eftersom honan dog direkt efter flytt var hon för sjuk/underviktig för att få flytta. Det är uppenbart.

Virkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska försöka anmäla.. är det bra att ha bilder med? Har inga från djuren i affären, utan några kort på råttan när hon levde, hemma hos mig, duger den?

Bilden..

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Virkan
0

#3 Okej.. kan du länka till den hemsidan?

Jag märkte med en gång att det var något konstigt med henne, men först trodde jag att hon bara var nervös och stressad.. men sen så förstod jag.

Kashii
0

men herregud Q___Q man ser ju klart o tydligt på bilden att hon inte mår nå bra alls på fotot. Uppburrad o "måringebraknöl" på huvudet :( den djuraffären ska inte ha djur. de kan inte ta hand om dem. Bra att du tänker anmäla *kram*

Lamina
0

Har ju skrivit en artikel om det: Länk

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Virkan
0

#6 Tack, den kramen behövdes, i det här elände :)

Virkan
0

#7 har läst den  :) Väldigt bra artikel ^^

Zolah
0

jag tycker också att en anmälan skulle vara bra, spara mailet och skicka som bevis också. berätta så bra du kan om dagen osv, var inte anonym för vad jag fattat kan saker gå ur luften lätt då?

IzaEleonora
0

Oj reginas O.o Blev lite förvirrad då dem inte brukar ha råttor hemma utan beställer hem på begäran? Men gud nu blev jag arg! Har alltid haft intrycket att hennes butik varit bra :( fast å andra sidan fåglarna och gnagarna e ju i samma rum… Känner mig nöjd nu ivf att jag inte gav vika och köpte från dem, för när vi köpte transportburen där kom ju råttorna på tal och då pratade hon mycket om hur tragiskt det är hur dålig skötsel och hemskt det är med grossister…

Zakaraa
0

Fy man ser ju att hon inte mår bra! :(
Gör anmälan så snart som möjligt, finns många erfarna här som kan hjälpa till om du fastnar i din anmälan :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rafflan
0

Varför köpte du ett djur som då tydligt såg va sjukt?

Varför inte bara säga det till dem i djuraffären?1
Om jag sålde ett djur som enligt mig var friskt och sedan dog skulle jag inte heller säga "nej men oj sålde jag ett sjukt djur?" utan ifråga sätta om djuret utsatts för drag, vilken mat den fått, om maten var bra, vatten kvaliten, osv ;P

[ruilo]
0

Stackars råtta :'( H

Har också en underviktig råtta som inte mår särskilt bra av sin astma.. Hon måste öppna munnen för att andas bättre :o :'(

Hanna
0

#13 Fast TS skriver ju att denne trodde att det berodde på att råttan var rädd och stressad.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Virkan
0

#13 Jag la inte märke till att hon var sjuk först, fast jag märkte ju att hon var lite tillbaka dragen, men jag trodde det berodde på att hon var stressad.. :/ Men dirket när jag hade kommit hem så började jag misstänka att hon var sjuk, som jag skrev i en annan tråd.

Hon bodde med sin syster i en rymlig bur, men tidningspapper som underlag och massor av mysfilar. Hon fick en hemmagjord Torrfoder blandning som jag själv har gjort, och hon hade alltid tillgång till färskt vatten. Buren stod brevid en vägg, långt från fönster, i mitt sovrum (som är det varmaste rummet i huset). Så hon kunde ju inte dött av något jag har "gjort" (eller hur man nu ska uttrycka sig) :/

sarakaka
3

#16 Hon kan omöjligt ha blivit så sjuk, mager och DÖTT den dagen hon var hos dig…! Du ska absolut inte tänka så!
Det är djuraffärens fel som inte har kollat djuren ordentligt, hon måste ha varit dålig länge för att ha hunnit bli dålig, magra och till slut bli dödssjuk! 
Jag skulle definitivt ha anmält om jag vore du!

Du har hanterat det här jättebra tycker jag. Det är inte lätt när man precis fått hem en råtta att förstå vad som är fel!

Du har haft otur nu helt enkelt. Men nästa gång får du en frisk liten råtta. :)

Rafflan
0

#16 jo jag tror säkert DU kan sköta om dina djur, sällan folk är medlem på råttor.ifokus men inte vet hur råttor ska skötas, oftast är ju folk på såna här forum seriösa med sina djur ;)
Så det var inte att mena att du gjorde nåt fel, på bilden ser ju djuret även sjukt ut.

Men om jag som sålde nåt djur till någon utomstånde och djuret var friskt(i mina ögon) skulle jag inte be om ursäkt direkt då jag faktist sålt ett frisk djur (så vit jag visste) och skulle ifråga sätta såna saker, så förstår att säljaren inte bad om ursäkt direkt :)
Jag vet ju det jag vet och det blir ju ord mot ord…

mickro
0

#16 Hur mår systern då?

Zolah
2

om du hade sett första inlägget hade du sett att hon försökte få hjälp då hon misstänkte att det var något fel, tycker det var bra av henne att söka kontakt med oss för att se vad som var fel.

tråkigt när sådanthär händer

Rafflan
0

#20 jag sa ju att det inte var TS fel?

Det enda jag säger är att jag förstår att säljaren inte bad om ursäkt då h*n ansåg att h*n sålde ett friskt djur!

TS gjorde inge fel!

:P

Virkan
0

#18 Jag forstod att du inte skyllde på mig, eller något.. :)

#19 Systern mår hur bra som helst! Först var jag lite orolig att hon också skulle bli sjuk, men hon visar inte något tecken på det :) Fast lite tråkigt har hon väll, eftersom hon är ensam, men jag försöker vara med henne så mycket som möjligt.

sarakaka
1

#22 Vad bra att systern mår bra! Din andra råtta var nog helt enkelt svagare än henne tyvärr. :/ Vissa föds ju starkare än andra.

Det är bra att ni umgås mycket, då får ni till och med lite extra kvalitetstid med varandra med all fokus på dig. :) Men vi får hoppas att hon får en liten kompis snart!

Virkan
4

Nu har jag anmält!

sarakaka
0

#24 BRA GJORT!

mikeiko
0

#24 Bra!!

IzaEleonora
0

Hur länge hade dem råttorna hemma i djuraffären?

Zolah
0

jag sa det inte som påhopp heller, utan hänvisade till hennes gamla tråd. var som svar på inlägget du gjorde förut, så känn dig inte påhoppad.

IzaEleonora
0

#18 tror risken finns att det är som du säger! Försvarar inte djuraffären för 5 öre men min mor är vän med ägaren och vad jag vet har dem inte ens råttor inne utan tar hem på beställning. Så dem har kanske inte erfarenheten att se om djuret är sjukt utan trodde samma sak som virkan att hon vat skygg och stressad från flytt. Så bara en oändlig rad av misstag men det är helt oförlåtligt att dem inte kollade så djuret var helt välmående innan dem skickade henne vidare! Dem antog antagligen att djuret dem fick var friskt så därför kan dem inte se en anledning att be om ursäkt :/