Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1376 ggr
Fackla
0

Hjälp med råttsvansar

Hur tvättar ni era råttors svansar? Våra råttors svansar är nästan alltid fult smutsgula, haha.. :) Skulle behöva lite tips så att dem kan bli lite renare.

sarakaka
1

Milt hundschampo, försiktigt stryka svansen medhårs tills smutsen börjar lösas upp, tvätta av med vatten? :)

Fackla
0

#1 Tack, det ska jag testa. Skrattande

Zolah
1

du  kan använda babyolja på svansen med så den inte blir torr ^^

cosmonita
0

Man kan också innan tvätt smörja in svansen med hudkräm och låta vara ett tag för att "mjuka upp" smuts, sen tvätta.

Det tipset behövs inte om svansen bara är lite kissig men kan vara bra om den är lite mer smutsig.

fiiiyah
0

babyolja är/innehåller till stor del bara paraffinolja, så skulle inte rekommendera det. ta hellre någon vegetabilisk olja, då skadar det inte om dom slickar på det :)

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Zolah
0

#5 den jag köper ska tydligen gå äta , det var det jag frågade apoteks personalen iafl

Zakaraa
0

Olivolja är superbra för att lösa upp smutsen med, på med ett lager olja, vänta, skölj av och upprepa om det behövs. Bästa knepet jag har för smutsiga svansar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

darkness
0

kan man inte typ använda såna där tvättlappar för bebisar och stryka över svansen?

Eller är de sån smuts som typ sitter som berget? xD

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Zolah
0

man brukar tipsa om sådana för snabbtvätt av råttpäls, men tror inte det hjälper med riktigt smutsiga svansar

Zakaraa
0

#8 Jodå det kan man men jag tycker inte det fungerar

darkness
0

hmm kanske inte :/ då kanske man hade behövt gnugga o de e ju inte så bra på den lilla svansen :o

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Fackla
0

# Tack för alla tips! Glad Det första tipset jag fick tyckte jag funkade bra men jag kanske ska testa lite andra också för att se vilket sätt jag tyckte var bäst.

Sen: Har man oljan efteråt för att svansen inte ska bli torr? Så har jag uppfattat det. Hehe.. :)

Miss Lalona
0

Jag använder också dessa olika tips men har även en gammal tandborste som jag stryker medhårs, det är lättare att få bort smutsen då. Jag brukar olja in svansen med olivolja efteråt så den blir mjuk.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Zakaraa
0

#13 Åh va smart! Tack för det! :)