Varför svarar inte råttan?
Godag/kväll natt? Jag har två hon råttor som är systrar, den ena pratar hela tiden (nästan) gör små nästan pipande ljud men hennes syster svarar henne aldrig heh..'
Bara undra, vad betyder dem ljuden? För hon gör dem ofta, när hon går runt, när hon myser, när hon leker..''
Hennes syster brukar hoppa på henne och ha låtsas sex? >__>''''
En av mina kompisar skrattade lite åt det, att Neru som den mörkare honan heter bara vill ha sex av sin syster, men hon vill inte prata känslor (lol) men seri, vad beror deras pipande på? >w>
En hanne jag har gör mer…'' tugande kanin aktiga ljud >w> helt annat än Geishas pipanden ^^'
Men skulle uppskatta svar :')
Deviantart - Besök min deviantart, där jag brukar ha mina bilder
Råttor ska inte låta. Din flicka är troligen sjuk, hon rosslar. Mitt råd till dig är att ta henne till en smådjurskunnig veterinär.
Att den andra honan rider på henne är inte ovanligt. Många honor gör så när deras kompisar löper.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Aha, för enligt en annan i en annan tråd som jag läste ganska nyligen stod det något om att det kunde vara att dem trivs, så jag tänkte kolla lite noggrannare..'
Är du verkligen säker på att det är rossel? För beskrivningar av rossel jag läst tidigare är mer typ.. som en kaffebryggare? >w>'
För hon verkar må bra i övrigt >__>'
Ja, en råtta kan knastra när dom trivs. Men det är oftast när man myser med dom, inte jämt och ständigt. Rossel kan låta på många olika sätt, tycker inte att någon av dom rosselråttor jag har hört har låtit som en kaffebryggare.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kan vara så att hon protestpiper, dvs hon är inte glad. Eller så har hon andningsproblem.
Rossel behöver inte låta som kaffebryggare, en del tycker det låter som marsvinspip tex.
Som lamina säger så rider honor ibland varandra när de löper, helt normalt. Om du klappar dem på rumpan så kommer du att se att de fladdrar med öronen och trycker upp rumpan mot din hand.
Knasterljudet kan betyda att de myser och är nöjda, råttor knastrande är som katters spinnande.
En råtta kan även knastra när den är riktigt arg eller när den är sjuk.
Qui dormit, non peccat
hm… :/ okej, för jag läste på en annan sida att dem kan göra det om dem är nervösa, och hon är lite nervös av sig… men börjar bli lite orolig nu :/
Men för tänker.. möss och sånt verkar ju pipa offta men råttor gör inte det…''
Men hur mot arbetas rossel? >__>' Är detnågon som typ har något tipps som kan bespara resan till djursjukhuset, dem har inte öppet alltid där jag bor, då dem verkar bara ha en små djurs expert X.x' så tänkte om någon visste något effektivt till att kanske hålla rossel i shack? >__>'
Har hon rosslat länge hjälper nog bara ett besök hos veterinären, om ens det. Bästa behandlingen är en kombinationskur av Vibranord och Baytril.
Vill du pröva hemmakurer först så kan du pröva att droppa lite Kan Jang i deras vatten. Mata med mycket frukt och grönt, det är alltid nyttigt. Robooiste (utan svart te, koffein eller tein i) med vitlök och honung är också bra. Då kokar man helt enkelt teet och låter det stå och dra 20-30 minuter med en vitlöksklyfta i. Sen, när det svalnat blandar man i honungen (mycket av det nyttiga försvinner om teet är för varmt) och serverar det i en extra vattenflaska så råttorna själva får välja vad dom vill dricka.
//Lamina
Okej, hon har gjort det sens jag fick henne hörde inget först förens en kväll när hon låg och myste med sin syster på en stege i taket.
Oh! Okej, tack, låter jätte bra, ska ta och testa det, har en gamal vatten flaska över sens innan, brukat ha lite te i den i bland, men vart ett tag sedan nu.
Ska ta och leta upp ingredienserna och börja ge dem mer av frukt och grönt, dem brukar ofta dissa det när jag försöker ge dem :/ Men dem gillade frukten sharon ^^
Btw.. min syster har två honor och på senaste tiden har hennes ena hona verkat få lite glesare med pälls ner emot baken, som en kal fläck typ, fortfarande pälls där dock, hon är lite orolig för det, så tänkte jag kunde passa på och kolla om någon känner till det? Hennes två brukar få vitamin droppar i bland och en del andra grönsaker och annat nyttigt, vet inte vad det kan vara :/ gör ni?

#7 Tunnare päls där kan bero på ohyra, då behöver råttan komma till veterinär och få stronghold.
Eller är pälsen avgnagd? Isåfall barberar hon sig själv eller så barberar hennes burkamrat henne.
Qui dormit, non peccat
hm.. okej, för hennes syster som bor i samma bur har inte samma problem, och hon verkar inte direkt..'' ha ont av det? Inget kliande och sådant liksom..
''
#9 Det beöver inte bryta ut på alla, det kan hända att just den råttan har sänkt immunförsvar av någon anledning. Ohyra är tyvärr extremt vanligt, har själv haft det tveksamma nöjet att få in skräp i buren tre gånger på 1½ år!
Läste rubriken och trodde att du satt och pratade med din råtta och undrade varför den inte svarade *skrattar*
10# okej :/ för asså.. hon piper bara då och då, oftast när hon myser med sin syster typ X.x
11# haha x'D tja.. det gör jag med för den delen heh..
Men när du säger piper hur menar du då? Vadå piper? Kan hon fått något i nosen? Jag vet att mina brukar kunna få det ibland och då piper det när dom andas sen nyser dom och så försvinner det. Samma med oss människor våra näsor piper ju ibland xD Men du kan väl försöka förklara själva "pipandet" lite mer exakt, kanske spela in?
Och när du säger att hon piper när hon myser med sin syster, tvättar systern henne när hon piper? För det kan dom göra när dom tvättar varandra. Eller ligger dom typ bara o sover och hon piper helt plötsligt?