Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 413 ggr
chelona
0

Orolig hönsmamma

Min tidigare ensamma hanne James fick sällskap i måndags, av två supersmå pälsbollar. De funkar fint tillsammans, ingen är rädd för någon annan, James tolererar de små även när de busar ovanpå honom när han försöker sova etc.

Ikväll busade en av småttingarna med James istället för med sin bror, och han brottade ned den lille (inte så konstigt, han är tre gånger så stor). Den lille pep ganska mycket(inte högt, bara upprepade gånger) när James höll kvar honom på rygg(bröderna brukar göra så när de brottas, och då pips det också, men de är ju i samma storlek och det pips inte lika mycket). Ingen är skadad hittills.

Bör jag vara orolig att James skadar någon av dem på grund av bus? Han är ju trots allt så mycket större än dem.

Jag är inte alls van vid små råttungar(föredrar vuxna djur egentligen) så ni får gärna ge mig övriga tips och tricks också. ;)

💣

Zolah
1

han säger ' jag är ledare och du ska lyssna på mig ', han kort uppfostrar ungen om rätt och fel.

chelona
0

Jo, så gör han ju i vanliga fall när jag sätter in vem det nu är jag har umgåtts med för stunden i buren igen. Det här var mycket mer busigt dock. Både James och den lilla fisen hoppade till sådär som råttor gör när de är glada. Men om det bara är "nu lyssnar du på mig" så antar jag att jag inte behöver oroa mig och att det bara är protestpip jag hör?

💣

Zolah
0

du ska oroa dig först då det är skrik, det kommer ske fler gånger. då dom små blir tonåringar och vill testa på gränser tex, du ska oroa dig då det blir draget blod och det kommer döds skri. Enligt en av mina uppfödare så skär det i hjärtat då det är blodigt allvar, du kan ju umgås med den äldre då och då för att avlösa han från slynglarna lite?

chelona
0

Han få ju självklart vara ute han med. Han är ju min disk- och matlagningsexpert ;). Just nu sitter han på min axel och knastrar medan de lever rövare i buren bakom mig. De små är så små att de inte orkar vara ute så länge än, utan de får komma ut i kortare perioder. Fruktar redan tonårsperioden. Just nu är de i "smaka på allt"-perioden, vilket inkluderar burgaller och nya fingertoppar(suck), men de är ju så små så om jag fyar dem så kommer de bara bli rädda, inte avbryta beteendet.

💣

Zolah
0

#4 jag brukar blåsa på dem oavsett, inte ok att bita fingrar.

chelona
0

Fast det var bara lite smakande. Inte aggressivt eller något, bara lite "vad är det här för något". De gör inte så längre kan jag meddela, utan det var bara första mötet med min hand i buren.

Om inte fingrarna luktar väldigt mycket godis dvs, det kanske är då jag ska blåsa på dem, för att få dem försiktigare med vad de sätter tänderna i? Hittills har jag bara kört med att de inte får de som luktar gott förrän de gett upp med att tro att min hand är godiset, just för att de är så små och ivriga. Vill ju inte skrämma ihjäl dem. Bara när jag skakade mina byxor i morse blev en av dem ju riktigt orolig.

💣

Zolah
0

smakande kan bli mer sedan, blås dom i ansiktet inte 'starkt' utan bara för att dom ska förstå att det inte är ok. om dom biter hårdare, fya och lägg på rygg, det är så jag gör ( men det kräver att du gör det så fort dom gör fel och inte efter )

pussar osv kommer man ju såklart få, mina brukar 'smaka' på fingrar och putsa dom. Men när jag känner att dom börjar nypa åt så blåser jag och säger till, har för första gången en trottsig tonåring som bet mig såjag blödde, la honom på rygg och han har inte gjort om det sedan dess. men jag ska försöka mitt bästa att få pli på honom så inte han får för sig att jag backar som ledare.

Jag tror om du är alltför försiktig runt dem så lär dom sig inte att bli vana med ljud, mina råttor är vana med skrammel och diverse då jag har dom rätt 'centralt' vilket gör dom lugna då dom har fått in vanan. Sedan kan dom lära i sin tur nykomlingar att det är inget att frukta - sedan så rullar det på :)

hantera dom bestämt, och var säker på hand, då kommer dom att känna sig trygga då du inte 'vacklar' i hanteringen och beter dig så du vet vad du gör. Det är mitt bästa tips :)