Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 457 ggr
regskylt
0

Rosslande råtta

Min hona Harry har nu kommit igång med att rossla. Sitter mycket ljud i nosen men även längre ner. Så nu ska jag boka tid hos veterinären nästa vecka.

Jag har bara behandlat en råtta tidigare med antibiotika och det var ett år sedan. Hon blev frisk och kry och har inte fått återfall.

Min fråga är vad ni rekomenderar för antibiotika och hur många dagars kur? Vet att när jag medicinerade Charlie så fick jag "för kort" kur men hade turen att det hjälpte.

Hjälp någon?

Sen så syskonen Kenny och Lincoln låter också, fast inte framme i nosen utan mer i kroppen. Undar även om det kan vara någon sjukdom eller om det bara är något de har för sig?

Lamina
0

Vibranord och baytril i minst 14 dagar. Om du har fler råttor som rosslar (du bör nog ta med alla för att kolla upp vad det är med Kenny och Lincoln också) kan du behöva behandla hela flocken. Men det är nått du bör fråga veterinären om.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

regskylt
0

Ska ta med Kenny och Loncoln också. De friska får vara kvar hemma (4 stycken inkl gravida Kajsa). Har flyttat över sjuklingarna i egen bur så de är separerade från de friska.

Gabbbee
0

Har den rött sekret runt ögon eller nos?
Isf kan det tyda på mycoplasma, och då ska(kan) man som sagt ha Baytril och Vibramycin :)

regskylt
0

Nix det är det inte.