Hona - normal vikt/beteende?
Hej!
Jag hoppas att någon vet vad viktskillnaden mellan mina råttor kan bero på och varför Alma väger betydligt mer än sina syskon och är så stillsam!
Jag ger mina råttor bra med mat! Det finns alltid kvar lite rester kvar i skålen när jag tar ut den och ger dem ny mat. De har även alltid fri tillgång till Torrfoder. Så det handlar inte om att jag skulle svälta dem…
Det som gör mig fundersam är hur mina fyra råttor kan väga så olika!
Jag är mest fundersam över Almas vikt/beteende…
Ester: Ett år och två månader. Nyfiken och busig varvat med lugn och stillsam. Väger 316 g.
Elsie: Ett halvår. Nyfiken och busig, varit sjuk tidigare. Väger 287 g. Hilma: Ett halvår. Nyfiken och busig, nyser ibland. Väger 285 g.
**Alma: Ett halvår. Försiktig och stillsam, ligger alltid och gömmer sig på trygg plats om man inte lyfter ut henne, då blir hon lite mer nyfiken och traskar runt och sniffar lite. Annars vilar hon, rör sig lite mer i buren än utanför. Väger 318 g!
**Alma är från samma kull som Elsie och Hilma men väger betydligt mer. Vet att alla mina råttor är väldigt tunna men jag försöker verkligen få dem att gå upp i vikt! Ester och Alma har gått upp i vikt medan Elsie och Hilma har stannat i vikt de senaste månaderna.
Ester är högst i rang och är äldre än de andra vilket kan förklara varför hon väger mer. Hennes hull sitter lite mer över hela kroppen också, hon får lite dubbelhaka ibland t.ex.
Alma är tunn runt huvudet och halsen men själva kroppen är mullig, och nu när jag vägde henne vägde hon till och med mer än Ester! Det finns dock ingen som helst chans att hon har blivit dräktig när hon har varit här (vilket hon varit sen i november).
Alma har jag tolkat som lägst i rang, de andra tar gärna mat ifrån henne och hon smyger fram och äter när de andra är klara.
Hon ligger nästan alltid och gömmer sig/vilar när de andra springer runt och busar. Jag har undersökt hela hennes kropp och hittar ingenting konstigt alls! Hon går även normalt och har bra spänst men är försiktigare än de andra råttorna. De skuttar fram utan att se sig för medan Alma är mer försiktig och tar det lugnt. När jag bär med mig alla i transportburen till stället de ska få leka på, så springer de andra omkring ute tills de inte orkar mer, men Alma ligger kvar och gömmer sig under en filt, hela tiden! Om man inte lyfter ut henne, då tittar hon sig omkring lite, sen lägger hon sig igen…
Så mina frågor till er är:
1) Hur mycket väger era honråttor?
2) Vet ni vad viktskillnaden mellan mina råttor kan bero på?
3) Vet någon vad det kan bero på att Alma inte är busig? Kan något vara fel som inte syns på utsidan? Vet att alla råttor är olika, men såhär stillsam tror jag inte är normalt för en såpass ung honråtta. Hon undviker helst att bli lyft men piper inte när jag gör det (det skulle hon väl göra om hon hade ont?)
Känner mig jätteförvirrad. Kanske är jag bara extra hönsig nu när Elly precis dött… Men skulle kännas bra om någon hade någon aning om vad Almas stillsamhet kan bero på eller om ni ville berätta vad era honor väger så jag har något att jämföra med.
Tack på förhand!

Alla råttor är individer, bara för att de är syskon eller nära släkt så behöver de inte vara likadana.
Vikter, humör och temperament skiljer sig åt så det är inte ett dugg konstigt.
Att en stillsam råtta väger mer har ju oxå en förklaring, de andra förbränner ju mer och har inte tid att äta på samma sätt.
Allmänna sjukdomstecken man ska hålla koll på är rossel, viktnedgång, matta ögon, dålig aptit, uttorkning, dålig lukt, kännbara knölar mm.
Visar hon inga sådana symtom eller symtom på smärta så bör hon vara frisk.
En honråtta ligger på någonstans mellan 300-500 gram som vuxen, dina är inte så gamla så de kommer att öka i vikt de med. Allt beror på vilken linje de kommer ifrån, aveln dvs, och mat-tillgången.
Det kan inte vara så att hon är deppig för att den andra råttan har gått bort? Eller har hon alltid varit en lugn dam?
Qui dormit, non peccat
#1 Det är bara det att skillnaden är så stor i vikt, det kanske inte låter mycket men när man lyfter Alma så känns hon typ dubbelt så stor.
Har observerat henne lite extra nu också och lagt märke till att hon typ går och smygäter ibland när de andra är typ högst upp på en hylla eller något. XD
Då smiter hon ner, hämtar en liten bit mat… springer iväg till ett hörn/gömställe och sätter sig och äter. :')
Ang sjukdomssymtom: Hon har ingenting av det där, vilken lättnad! Jag är nog bara extra hönsig efter Elly…
Hon har alltid varit såhär stillsam, men då hade hon ofta sällskap av Elly den sista tiden eftersom hon också blev mer stillsam pga sjukdom, så de låg gärna och myste tillsammans i lugn och ro. Så saknar henne gör hon nog också… :/
Tack snälla, ditt svar hjälpte mig jättemycket! :D
Nu känns det mycket bättre…!
Men jag har lite extra koll ändå och försöker hjälpa henne att aktivera sig lite mer. :) Om jag lyfter ut henne ur transportburen så traskar hon runt lite, och jag tycker nästan att hon de sista dagarna sen jag har börjat ta ut henne mer och pusha henne lite mer så motionerar hon lite mer i buren också. Hon kanske kom över en slags "spärr". :) Eller så är det för att sedan Elly gick bort har hon blivit tvungen att försöka hänga med de andra lite mer som är väldigt aktiva. Men det går nog bra hursomhelst, jag var bara lite orolig. :)
TACK!<3

Jag blir inte klok på råttors vikter. Mina honor var helt hopplösa på det området och mina grabbar verkar inte bli bättre. Min Coco vägde 550 (och var tjock, trots att hon fick mindre färskmat än de andra två) medan de andra två vägde 450 någonting. Saphira var alltid spinkig trots att hon vägde 400-450. Hon var väldigt tanig över ryggen och höfterna. Noja däremot vägde bara lite mer och var vad jag i alla fall uppfattade som bra hull.
En av mina pojkar verkar ha tendenser till att bli jättestor, både rent kroppsligt och sedan tjocka magen. Vete tusan hur man ska lyckas hålla ner vikten på honom utan att dosera torrfodret…
Tycker inte det är så himla stor skillnad på vikterna, Precis som allt annat levande så växar alla olika mycker i olika perioder. Och som du skriver så är Alma lite mer stillsam än dina andra honor i samma ålder, det spelar ju självklart in. Hon kan ju även ha långsammare ämnesomsättning än sina syskon, eller helt enkelt har fått gener för att bli större.
Sålänge ingen av dom ser magra/överviktiga eller märkvärd beteende förändring ut så ska du inte oroa dig, Tjejens syskon kanske har sina stora växtperioder lite senare och kommer i kapp :)
#3 Hehe, okej! Jo det är klurigt.
Tack för svaret. :)
#4 Ja vi får hoppas att de växer mer sen, de känns lite för magra nu tycker jag! Tack. :)