Ensam kille på djuraffär.
Idag var man i stan. gick in på närmsta djuraffär för jag skulle köpa råttmat. De hade fått in nya råttor.Kollade på dem.I ena buren satt två små honor på åtta veckor.I andra buren satt EN liten beige vit kille på åtta veckor. frågade när han hade kommit in och fick svaret att han kommit in idag och att han kommit in själv. utan några andra hanar. han hade suttit ensam i några timmar. kollade på den lille som satt och skakade. slutade med att jag kom hem med rått mat och en hane på åtta veckor. tänkte ju så synd om han som skulle få sitta helt själv i en bur. just nu ligger han på min mage och jag gosar med han. bilder kommer imon ;) btw han har röda ögon ;) love it
Så synd om han, tur att du hittade honom :)
haha ja.. och han e bedårande :') somsakt bilder kommer på han :)
Förlåt men stödjer inte det bara affärerna att köpa in ännu flera, kanske ensamma råttor? Desto fler de får sålt desto fler köper de ju in. Känner du medlidande med de stackars djuren så adoptera de som behöver hjälp istället, de finns ju inte till för våran skull och inget djur borde behöva födas upp i fångenskap ;)
The animals of the world exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. http://fuck-speciesism.tumblr.com/
#3 Givetvis gör det det. Men det händer även den bästa. Jag är starkt emot denna typ av handel, men ändå hamnade det två underbara flickor från djuraffären här hemma hos mig för någon vecka sedan. Känner man starkt för djur som är någonstans där de inte bör vara, så kan man verkligen inte alltid hjälpa att man vill ge ett hem åt stackarna. Det är inte bra i längden, men det är oerhört svårt att bara strunta i de djuren som redan hamnat där… 
Jag är inte heller så förtjust i att djur säljs i djuraffärer, vissa borde verkligen INTE ha djur, medans vissa faktiskt är mån om djuren.
Men ang trådens innehåll.
Man får tänkte lite såhär, det är ju mycket bättre att dom tar in lite djur, än tex en hel kull som får sitta där tills dom blir stora och ingen vill köpa dom och dom slutar i kylen. Och djuren brukor oftast inte sitta i affären så länge, beronde på vart och hur djuret är. Vi säger 2 veckor, visst en råtta ska ha sällskap, men vi tar en kastration som ex, då ska råttan sitta i sjukbur tills såret är helt läkt, och sen om dom ska in till honor så ska man vänta ytterliga ett par veckor tills dom kan gå in. Eller vid tex karantän, tar man in bara en råtta, ska den sitta själv i minst 1 vecka innan man kan släppa in den till dom andra.
Jag ställer mig inte framför djuraffärer och skyddar dom, Men att det skriks alldeles för mycket om djuraffärer, Men av alla som skriker, vem GÖR igentligen någonting för att förbättre situationen för djuren?
Jag har tillsammans med en kompis varit väldigt arga på personalen på en djuraffär och haft en lång diskution om hur djuren ska skötas, hur dom ska bo osv. Och det vart en förbättring. Det är alltid bäst att gå den lätta vägen, alltså prata direkt med berörd personal. Vi vet alla att dom svenska djurlagarna inte är dom bästa, så att göra en anmälan och skicka dit länstyrelsen gör oftast ingen skillnad. Så det är mycket bättre att själv vara pedagogisk och försöka få personalen på andra tankar.
#5 fast det hjälper ju inte hur dom haft det innan dom kommer till affären. Om råttorna kommer från grossist t.ex. Och då handlar det inte bara om dom få i affären, då är det alla som någonsin hamnat hos grossisten. Aveln som sker där.
#6 Du får förklara lite bättre vad du menar, så jag inte missförstår någonting.
Nu är det ju djuraffärer det handlar om, grossister är ju en helt annan sak. Men det är ju även där viktigt att förklara för djuraffärern vikten i att välja "bra" uppfödare. Men jag har själv märkt en stor förändring sen ett par år sen. Att det är färre och färre som faktiskt tar in från grossister, speciellt råttor. Och det ger djuren större chanser att få ett bra liv. istället för att komma till affären rädda, ohanterbara och därför bitas, aggresiva och dominanta råttor är ju inte ovanligt, men igentligen inte mer vanligt än hos andra uppfödare med i brist på en stark genpool.
Och hur många uppfödare köper inte djur på affär eller direkt av grossiter/ormmatsuppfödare och sedan avlar på? Men sedan argumenterar emot andra att köpa från djuraffär?
Få bort grossister, personal som är väl införstodd i djuren dom säljer är väl det mål vi ska sattsa på igentligen. För att sålänge det finns djuraffärer så kommer dom (inte alla) att sälja djur. Även hur mycker vi inte vill det så kommer det vara så tyvärr.
#7 jo det finns ju dom som är vettiga och väljer bort grossister när det gäller råttor i alla fall. Jag menade bara att man kan inte enbart titta på affären i sig. Frågan handlar ju också om vart djuren kommer från. Jag vet inte hur många uppfödare som gör så, men det låter som en aning dubbelmoral i såna fall.
#8 Absolut ska man inte enbart syna affärerna, men det är ju där man ska börja för att få en förändring. För man kan ju inte direkt kliva in hos grossisterna och be dom sluta eller ändra djurens levnadsförhållanden. Det är ungefär som att gå in i en bilfabrik och be dom sluta göra bilar med låg säkerhet, för kraftiga motorer, eller annat som gör att skaderisken är för hög (dålig gemförelese med vi kör på den i allafall)
Dom gör det dom gör för att tjäna pengar, biltillverkarna skulle ju knappast tjäna pengar på att bygga pansarbilar tex. Och grossisterna skulle ju inte tjäna på att föda upp djuren i det antalet dom gör, men samtidigt låta djuren ha det bra. Man ska ju börja hos konsumenterna, när det gäller djuren så blir det ju affärerna för det är ju dit många djurspekulanter vänder sig.