Få en råtta handtam.
Nu har jag bestämt mig för att sätta igång!
Dagen efter vi hade skaffat våra råttor ville jag ta upp min råtta ur buren. Men när jag stack in handen och hälsa på den nafsade den bara på min hand. Det gjorde inte ont eller så, så jag bestämde mig för att strunta i det. Men det var ingen bra idé. Efter ungefär en månad började den bitas på riktigt! Och det gör jätte ont och det börjar blöda. Jag har läst runt i böcker och på internet för fakta om hur man får sin råtta sluta bitas. Det första jag fick reda på var att man skulle hålla kvar handen i buren när den bet en och så skulle man typ blåsa på den eller göra något som den tycker är obehagligt. Det första jag tänker om det är att det är lite svårt att hålla kvar sin hand inne i buren eftersom det gör så ont! Jag läste vidare och hittade fakta att man ska göra sin råtta handtam. Det stog att man skulle hålla händerna ovanför råttan som ett tak så den känner sig trygg i en bok. Jag vet inte om det verkar stämma men min råtta verkade inte märka så mycket.
Jag vill ha fler tips på hur man får sin råtta att sluta bitas och hur man får den handtam!
För de flesta som undrar så bor min råtthona med två andra flickor i samma ålder. De är syskon och älskar varandra.
Jag lägger in en bild på min råtta.
Tacksam för svar!

Hittade dessa 3 artiklar på sajten som du kanske kan ha nytta av:
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Har du läst artikeln vi har här angående bitiga råttor? Ligger under vanliga frågor nålad längst upp.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1
http://rattor.ifokus.se/articles/4dac787088f4722dc700153a-bitande-rattor#discussions-1
Men det bästa tipset är faktiskt att ta reda på varför din råtta bits, och ta inte undan handen. Visst det gör ont, men inte så att man dör om det är ett vanligt bett.
Biter de så man får sy dock så är det lite jobbigare.
Qui dormit, non peccat
Tack för tipsen :)
Jag vet inte riktigt varför min råtta bits. Såfort min hand kommer nära henne i buren så biter hon till. Men hon bits aldrig när hon är uppe.
När man har handen inne i buren så kan man ha den knuten med handryggen mot råttan så att råttan inte kan bita tag i handen eller i något finger.
http://www.ratpower.n.nu/om-oss
Ratpower är en bra sida också.
Ett tips är att ha arbetshandskar som är tunnare så att råttan inte kan bita igenom huden, om du drar undan handen när den bits så lär den sig att det får bort dig.
#4 Bra tips! :)
#5 Jag vet om Ratpower och det är en jätte bra sida!
har ett liknande problem med min hona Geisha som aldrig riktigt blivit tam även fast jag har haft henne över ett år.
Hon är lättskrämd, -HUGGER- när man närmar sig hennes nos när hon tittar ut ur hålet i sitt hus, anfaller oprovocreat.. om man nu inte har mat i handen, då blir hon jättetam.
Hon gillar inte heller att bli hållen en längre stund (kan gälla i knappt några sekunder) då hon fnyser och buffar med huvet och blir spänd.
Hon är en zoo-råtta så jag vet inte vad som har hänt henne innan, men misstänker att hon har blivigt tappad och slagen.. jag är glad att jag har tagit hand om henne så hon vet att hon är accepterad och älskad istället för avliden.. hon är den vackraste råtta jag vet.
Förlåt, kanske kom från ämnet, ville bara dela med mig
Geisha, vilket gulligt namn!
Min råtta är något liknande som din, fast när hon tycker att hon har varit uppe tillräckligt så kissar hon på mig..