Kelade med råtta – var nära att dö
Artikel på aftonbladet:
Kelade med råtta – var nära att dö
Foto: COLOURBOX
Kvinnans älskade husdjur höll på att bli hennes död. Den australiska kvinnans förkärlek att kela med och kyssa sin råtta gav henne råttbettsfeber.
– Det här bevisar att man inte behöver bli biten för att smittas, närkontakt med gnagare kan räcka, säger infektionsläkaren Narin Bak som skrivit om fallet i Medical Journal of Australia.
När hon lades in med huvudvärk, feber, lung- och hjärnhinneinflammation var tillståndet livshotande men efter en tid på sjukhus överlevde hon, skriver nyhetssajten News.com.au.
hmm aldrig hört talas om innan, någon som är bekant med detta?
Hur kan man vara så säker på att hon ALDRIG blivit biten?
Smittämnet är inte ens luftburet o är "orörligt"
Hon kanske lät råttan slicka i ett sår..? Om det ens kan smittas så.
// Fawo (;
Maximal otur i största allmänhet?
Nu var det synd att det togs bort, men det var en man i kommentarerna som tyckte att alla som pussade sina råttor va galna, för det va ju dom som dödare 100 000 människor på medeltiden och slutade vackert med "okunniga människor det finns".
Jag svarade med att tekniken gått fram lite sen han gick i skolan och forskare nu kommit fram till att det var människor som var boven, med ett snyggt avslut: "okunniga människor det finns".
#3 WORD!
Lungpesten t.ex. smittade bara mellan människor, om jag minns rätt. Det var även VI som bar med oss råttorna över haven på skepp. Det var inte råttornas båtar. xD

Helt idiotisk artikel.. Det Streptobacillus moniliformis eller möjligtvis Spirillum minus som är orsaken. Båda dessa är väldigt sällsynta om man sköter hygienen, och ser till att tamråttan inte träffar sina vilda släktingar som är troligare smittbärare.
Finns vad jag vet inga fall i sverige där någon blivit sjuk av tamråtta, däremot finns det framtaget i labratorier och i enstaka fall vilt.
#2 Rent teoretiskt sett kan det smitta genom saliv, så att hångla med råttan eller låta den slicka i öppna sår skulle kunna orsaka en infektion. Förutsatt att råttan bär på smittan då såklart.
Finns exempel på där folk har blivit smittade genom råmjölk som inte varit ordentligt övertäckt och råttan har varit där.
Qui dormit, non peccat

Säkert kan råttor smitta en med en hel del saker! Men ODDSEN känns ju väldigt låga. Ens hund kan också smitta en med en massa saker. Rabies, t.ex. om den inte är vaccinerad! Visst, nej, det finns inte rabies i Sverige (typ) men det KAN ske! SKULLE kunna ske! Och så förstås den mycket otrevliga dvärgbandmasken… En mycket otrolig åkomma som är aktuell i Sverige nu, men fortfarande är otroligt sällsynt. Man kan också bli enormt sjuk av en vanlig influensa. För att inte tala om att man kan bli påkörd av en bil på lunchen… Nej, typisk sensationsjournalistik. Naturligtvis vill man hålla bort vilda råttor från t.ex. spannmålsförvaring och så, men annars tror jag inte man behöver vara särdeles orolig.
Kan man ens vara säker att det är pga hennes råttor? Tänkte att det verkar ju inte enbart vara enda sättet att smittas på. Måste hur som helst vara maximal otur. Och det finns väl något bland dom flesta djur som vi måste vara försiktig med. Jag går inte direkt och slickar på mina händer efter att ha rensat kattlådan. Och diskar inte ormarnas tillbehör i köket osv.
Men guuuuuuuud vad jag är TRÖTT på smutskastningen av tamråttor!
Våra råttor ska verkligen veta att vi älskar dem och försvarar dem i alla lägen <3
:)
Nyss var bar ju katten på något som man skulle akta sig för xD jag har ALDRIG blivit sjuk av något djur, är för övrigt typ aldrig sjuk. Är sjuk med kanske halsfluss en gång om året men sen är jag frisk xD Ändå har jag kontakt med djur varje dag! Det kanske rent av är nyttigt med djur!! ;)
För övrigt tycker jag aftonbladet skriver en massa småskit nu för tiden, alla människor blir megarädda nu ju för att EN människa var NÄRA på att dö av något som ingen ens har bevisat ännu -.- det stod inte så mycket fakta i artikeln och verkar inte så seriöst om ni frågar mig.. Hur många dog av svininfluensan i sverige egentligen? Många tycker vaccinet var värre än influensan. Allt bara för att tidningar och media skulle göra det till en sån big deal -.- titta nu hur många som får leva med bieffekter. istället..
//Forgetful
Det finns många variabler, men det som verkar vara sant är att hon blev smittad, men man vet ju inte vad som kan vara orsaken, om hon haft små sår på läppen eller något sånt.
(orginala artikkelen)
#10 Tror det pratades om att det var 6 pers som räddades av massvacineringen, men över 150 st som blev sjuka av den.
#12 Kan låta rimligt, jag tog ju inte vaccinet för jag tyckte allt var så överdrivet. Dock har min mamma, bror och syster tagit och klart man blir orolig liksom :S
//Forgetful
Asså det kan ha varit vad som helst! Kvinnan som blev smittad kanske var sjuk sen innan. Råttan kan ju haft kontakt med vilda råttor (i australien!) eller vara sjuk.
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se