Obstinat tonåring
Jag är mitt uppe i en introduktion här hemma, som går lite sådär.
Två av de äldre har accepterat bebisarna utan bekymmer, medan två av de andra honorna är betydligt knepigare.
Ritalin som är en av de surare, har tagit emot andra råttor förut (hon var hårdhänt då också, men det har löst sig) medan Coloumb är ca ett halvår och är med om sin första introduktion där hon är den äldre.
Coloumb är mycket på de andra, särskilt en av de lugna honorna. Hon sparkas när de närmar sig, även om de också kan ligga och gosa och tvätta varandra.
Coloumb har aldrig tyckt om att bli lyft, som att hon vore rastlös. Hon är en råtta med otroligt mycket energi, och vi försöker aktivera henne så gott det går.
När det gäller bebisarna har hon ibland andats tungt när hon luktat på dem och jag har sett en antydan till ragg.
Hon ger både mig och de andra tjuvnyp, vilket inte är uppskattat vare sig hos dem eller mig.
Just nu bor de lugna honorna med bebisarna, medan Ritalin och Coloumb bor ensamma och så tar vi introduktionen i en takt som är anpassad efter dem.
Men jag vet inte vad jag ska göra åt Coloumb. Har ni några konkreta råd för hur jag ska få henne att sluta med sina tjuvnyp?
Hon gjorde det här redan som bebis, men jag hade hoppats att det skulle försvinna av sig självt med tiden.

När gör hon dem? I vilka situationer?
Honor kan vara riktiga bitchar när det kommer till introduceringar och man får ta ett steg i taget. Eller så går det inte alls. Men prova helt klart i deras egen takt.
Qui dormit, non peccat
Jag har inte riktigt hittat ett klart mönster för när hon gör det, men jag tror bland annat att det är när hon vill leka eller inte vill något.
Senast i förrgår så sträckte jag fram handen till henne när hon låg i hängmattan, och då fick jag mig några nyp. Det gör inte direkt ont, även om jag tycker det är irriterande.
Det kan hända både i och utanför buren.
När det gäller att leka så brukar hon ge dem ett tjuvnyp ifall det är så att de inte reagerar när hon skuttar runt (de kanske ligger och sover eller vilar).
De brukar pipa till, men jag tror inte att det gör egentligen ont eller så, utan att de mest tycker det är störande.