Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 826 ggr
kitzony
0

Satt i nosen?! HJÄLP!

Hej nu i morse när jag satt och åt frukost så började min älskade lilla Dumle andas konstigt, jag såg att han satt i deras toalett (Med kattsand)  så trodde först att han kanske suttit och ätit kattsand och satt i halsen… Men jag testade att mata honom med skinka och han åt, råttor som satt i halsen äter väll inte?!

Så jag försökte slunga, ge honom vatten men ingenting hjälper mot det konstiga ljudet han gör.

Nu börjar jag tro att han kanske satt någonting i nosen? För när han nyste så blev ljudet lite tystare, men det hörs fortfarande.. Det låter lite som när man är täppt i näsan och försöker andas med näsan endå. Men han verkar inte kippa efter andan eller nått.

Han sitter nu i knät och knastrar men pissar som en galning så tror det är någoting allvarligt… Kan inte ringa till veterinären än så söker mig hit istället medans!

Någon som har några tips?

Zolah
0

Du verkar ju ha gjort det som du kan göra, du kan ju alt ringa agrias jourvetrinär han/hon kanske vet lite mera?

annars ring akut nummer till vetten, alla brukar ha ett sådant för nödsituationer

kitzony
0

Sökte runt lite på nätet och jag tror att det bara kan va någonting lätt, det låter inte som rossel då ljudet bara kommer ifrån nosen och nu har det börjat tona ner… Ska försöka göra det lite varmare i buren och ge honom lite honungsvatten ifall han skulle vara förkyld.

Ringde veterinären, måste boka en tid + 600kr för en simpel undersökning, herregud.. Hade ingen aning om att det var så dyrt med ett veterinär besök.

Usch… Blev sjukt orolig, han är ju inte alls gammal min lilla Dumle, ca 3 månader och blir "sjuk", näh fy kommer sitta orolig i skolan nu. (Tur att man slutar tidigt). Sen blir det att skämma bort honom. <3

silverorm
4

Snyt honom, alltså du sätter dina läppar om hans nos o suger till. Ja ja kan låta äckligt men hans luftvägar blir ju friare då. Flört Gör så med råttor som blir förkylda o rosslar, suger då även över munnen o för det mesta känner man hur slemmet lossnar ( å ja, ibland får man det i munnen..men det är bara o spotta ut..o se glad ut..) Men har fått flera förkylda råttor friska på det viset, slemlösande till dem o "snyta"..

kitzony
0

Det ska jag testa! Även fast det låtet lite små läbbigt men blir han bättre av det så är det ingen tvekan om det! Allt för dem små lurvbollarna. :) Det var faktiskt riktigt fiffigt, tror jag kommer ha nytta av det i framtiden :D Tack så mycket för tipset!

Stephanie
0

Haha, jag brukade också göra så när jag hade råttor som lät lite snoriga. Tungan ute Fast sug inte för hårt förstås.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Varghund88
0

#3 Men vilket fantastiskt tips! Har haft lite förkylning som går här hemma och ett par av långsvansarna har definitivt haft slem i nosen som har fått dem att låta rätt illa i omgångar.

Nästa gång någon av dem börjar "snora" så ska jag testa det där!