Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 1160 ggr
Allamej
7

Ang. Nakenfisar *bildtråd*

Denna tråd är borttagen. Om någon undran finns om varför så kolla våra försäljningsregler.

En bildtråd med nakna gör det "ok" att avla på dom, sälja dom ect. och eftersom jag inte tillåter detta på mitt forum så önskar jag att det respekteras.

Att man inte ens får regga sina nakna börde ju vara en indikation att något är fel.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lamina
18

Men är det inte bättre att ha en tråd där man faktiskt informerar om problemen för dom som skulle kunna få för sig att köpa nakenråttor än att bara låtsas om att dom inte existerar?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Crapsurraren
2

Håller med Lamina fullständigt. Tror inte att bannande av att skriva/informera eller visa upp nakenfisar kommer att få folk att sluta avla på dom tyvärr..

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

[lucke]
1

Jag håller också med #1. Sen så tror jag att flera av oss som har och har haft naken-varianter (inkl jag själv) kan intyga att det är allt annat än coolt- snarare har man fått lägga ner mkt pengar på besök hos veterinären och varit väldigt förtvivlad då djur dött i förtid…

Bebblan
0

Såg inte detta först, men okej.

Håller med #1 och #2, men.. även om det nu inte är bra att avla och köpa nakenråttor, så hjälper det väl ändå inte att EN sida av alla på hela vida stora internet tar bort en tråd om bilder på nakenråttor.

Förstår det här med sjukdomar och dyrt och tidiga insjunknanden, men endå, det kan väl vara rätt kul för dem som har nakna rådisar och lägga ut bilder och kolla på andras råttor, så lite knepigt tyckte jag det här var.

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

mikeiko
1

Vi har ju den här artikeln, som även ligger länkad i vanliga frågor under "Allmänt" -> Vad innebär "hårlös råtta"?

Bör man kanske omformulera titeln?

regskylt
0

Jag är nyfiken på vad för sjukdomar nakeråttor lätt får och så?

sarakaka
2

#6 Avsaknaden av hår anses av många onaturligt och kan skapa problem både för råttans hälsa och möjlighet att kommunicera med de andra råttorna i flocken.
En råtta utan hår blir ännu mer känslig för drag och kyla än vad råttor med hår redan är, de har också lätt för att få små rivsår hela tiden på huden från klor etc. Det är påfrestande för råttan helt enkelt!
Och de kan inte rugga upp pälsen för att visa om de är arga.

Nakenheten kan helt enkelt kallas för ett handikapp och därför stödjer många inte avel/positiv exponering av "rasen" i sig.
Det är säkert mycket mer som kommer med nakna råttor, men jag är inte så påläst, men någon annan kan säkert hjälpa till!

Lamina
2

#5 Ja, men hur troligt är det att folk som inte vet att nakenråttor dras med problem och vill köpa dom för att dom är coola skulle söka efter info om dom? När jag intresserat mig för en variant, säg t.ex. satinmarsvin, så söker jag visserligen info, men ännu mer vill jag ju kolla på bilder. Satinmarsvin är lika no no som nakenråttor, ändå finns det en hel del bilder och prat om dom på marsvin.ifokus. Och tur är väl det, för annars hade aldrig jag, och säkert många andra, haft en aning om att dom ofta dör i förtid p.g.a. satinsjukan. Med andra ord, ju mer man pratar om det, desto bättre. En gammal artikel som ingen har skrivit i på år och dar lär knappast märkas på samma sätt.

#6 Infon finns i artikeln som mikeiko länkade till.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Bebblan
0

Jo, men det jag vart rätt upprörd över var att alla pratar om dem som om dem vore värsta digerdöden och mindre värda än andra råttor och djur.

Det är ju faktiskt inte djurens fel att dem blivit framavlade av just sina föräldrar, och då om man nu verkligen gillar nakenråttor så kan man ju, som jag länge funderat på, att köpa bara 2 nakna, för då har man lättare att anpassa sig efter deras behov och spara in pengar till bara dem, t.e.x veterinärs besök osv.. inte för att jag stödjer det där med avel på nakna men endå så tycker jag dem är helcoola. Och visst är det synd att dem är utsatta för att kunna få sjukdomar mkt lättare osv, men endå.

Förstår allt med skilnad på "vanliga" och nakna , men det är iallafall såhär jag tycker. alla tycker väl olika (:

//Ebba

sarakaka
2

#9 Jag tror absolut inte att folk menar att de vore mindre värda än pälsiga råttor! Alla råttor har olika personlighet och är helt underbara! Det är själva nakenheten som många inte vill stödja avel på eftersom det kan ge problem för råttan. Det handlar inte om att det inte skulle vara sött eller sådär, bara om det bästa för råttan som skall avlas fram. Det naturliga är ju att den har päls, den finns ju av en anledning!

Bebblan
0

Ja, det forstog jag nog men bara för att det inte är så bra att avla fram nakna råttor så är det ju rätt kul att det finns, och det är ju inte så att sorten måste försvinna för det, tycker nästan man borde stödja det, men endå inte.

Jo, det bästa för råttan, men är det nån mer än jag som går runt och grubblar på varför inte nån avlat fram en "vanlig" nakenråtta utan sjukdoms risker och kortarelivstid och ja, ni förstår kanske vad jag menar.

Eller går det inte att avla fram det? det kanske är svårt ? :/

//Ebba

Allamej
0

Det fanns ingen information om hur de olika varianterna får problem. Det enda som fanns i tråden var Glimmers försök till information som inte gick in.

Om det finns en gammal bildtråd. Leta reda på den. Och Bebblan, på dig lät det som om fuzz och de andra nakenvarianterna var en bra sak.

För att hårddra det lite. Du får veta att om du föder ett barn så kommer det att få sjukdomar som dödar barnet före dess jämnåriga. Att det kommer att kräva extra vård hela livet och du måste göra det.  Skulle du då skaffa just det barnet?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lamina
2

#11 Läs artikeln som mikeiko länkat till i #5. Nakenråttor dras med fler problem än själva nakenheten. Jag tror inte man kan avla fram en friskare nakenråtta. Och även om man kunde det, är det värt att alla råttor som föds innan man fått fram det ska behöva lida? Och hur ska man kunna undgå att folk som är mindre nogräknade och inte alls bryr sig om att få fram friskare djur också avlar på dom om aveln skulle bli mer accepterad?

//Lamina

Lamina
2

#12 Men så skapa en tråd där det finns information då? Med så många Medarbetare som det finns här på RiF borde det inte vara så svårt att hålla koll på tråden och stoppa alla försök till "marknadsföring".

Det är ju rätt så uppenbart att jag är emot all form av avel på naket. Men jag har en naken och jag älskar honom. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara fel att visa upp honom för andra, med informationen om varför dom inte själva bör gå ut och köpa nakenråttor. Om någon ändå skulle få för sig att köpa en naken för att dom tycker att det är värt det så borde dom egentligen inte ha djur alls. För sånna människor borde man inte visa några bilder på söta och/eller coola djur.

//Lamina

sarakaka
3

#11 Personligen så förstår jag inte hur man ens kan vilja avla fram ett djur som man vet kommer få hälsoproblem, bara för utseendets skull.

Spelar inte hälsan större roll än om de är söta eller inte? Vilken utseendefixerad värld vi lever i när inte ens husdjuren slipper undan…
Men du gör ju självklart som du vill, det är ett fritt land, men också ett fritt forum (bortsett från reglerna såklart), därför känner många, därbland jag, att vi kan uttrycka ogillande av avel på nakenråttor.
Sajtvärden ogillar när man framställer råttans nakenhet som något positivt (inte individen), och därför blev det lite debatt.

Allamej: Men, som Lamina sa, en tråd om nakenråttor där man skriver fakta och info om nackdelarna som kommer med nakenheten också och inte bara skriver om hur söta de är, kan det vara något?

Jenna_Nord
2

Är inte jätte insatt i råttor direkt men har läst tråden nu. Och då undrar jag, finns det inga friska nakenråttor med andra ord?

Förstår inte skillnaden mellan nakenråtta när de finns nakenkatter och nakenhundar :P

Mvh Jenna

Lamina
0

Precis som det inte är samma gener som styr färger hos alla djur (då skulle ju alla djur ha samma färger) är det inte samma gener som gör djur nakna. I princip alla nakengener hos smådjur medför defekter och förkortad livslängd. Förutom marsvin, nakenmarsvin är fullt friska. För övrig har jag hört att det ska finnas en del mindre defekter även hos nakenhundar och nakenkatter, men det är jag inte så insatt i.

Olika gener hos olika djur ger olika resultat. T.ex. så är satin på möss helt ofarligt medan det på marsvin leder till en dödlig sjukdom kallad satinsjukan. Hos råttor ger satin ofta eksem och är något som dom festa uppfödare håller sig borta ifrån. Rex hos råttor är dominant och ger dubbelrexar (hårlösa råttor) om man parar rex med rex, något som man undviker, åtminstonde här i Sverige. Hos många andra smådjur, som t.ex. kanin och marsvin, ser en rex helt annorlunda ut. Och där är det ett helt annat, reccesivt anlag som ligger bakom. Jag kan fortsätta i evigheter, men jag tror du fattar poängen. Oskyldig

//Lamina

Jenna_Nord
0

Okej, tack för ett bra svar :)
Men så de finns också friska nakenråttor, bara de att de har större chans till en sjukdom, precis som vissa hundraser har lättare för att bli blinda/döva av en del färger?

Mvh Jenna

zickan
0

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
0

Jag vet inte om det finns friska nakenråttor, har inte träffat på så många. Min pojke är runt 1½ och ser iaf kärnfrisk ut. Men jag kan ju inte gärna veta om hans njurar håller på att lägga av där inne. Jag kan hålla koll på hans tänder och om han verkar sjuk, men troligen kommer han dö i förtid iaf eftersom det inte finns så mycket jag kan göra om han får problem med njurarna eller nått annat. Men dom nakenråttor jag har hört om och kunnat följa vill jag minnas dog rätt så unga. Om det var p.g.a. problem med njurarna eller något annat som kan kopplas till nakenheten minns jag däremot inte, jag var inte särskilt intresserad just då.

//Lamina

Itchy
2

min nakenhona Squeeze Toy fyller 2 år om ett 2 veckor, och det enda problem hon har haft är en fistel då och då. så långt ifrån alla dör i förtid

You can't spell Bitchy without Itchy

Allamej
2

Nakenråttor är skapade i labb, om man tar bort de defekter som gör dom sjukliga så får dom päls.

Lamina
2

Har blivit lite OT här tycker jag. Att man inte får annonsera ut någon form av defekt, såsom naket, manx och dubbelrex eller ungar efter dessa står ju klart och tydligt i reglerna. Men bilder på nakenråttor har man ju ändå fått posta fritt. Och det är ingen som klagat på att det har pratats om dom ibland. Däremot står man aldrig oemotsagd om man skulle få för sig att påstå att nakenråttor är som vilken annan råtta som helst. Så vad är det för fel med att dom får en egen bildtråd? Vad är skillnaden..?

//Lamina

Allamej
0

Dom har redan 2!

Lamina
1

Men varför sa du inte det från början då istället för att börja tjafsa om att du inte ville ha dom här..?

//Lamina

Allamej
0

Om du läst hela tråden så ser du att zickan lagt in 2 trådar. Och även i dom så är jag konservativ.

Crapsurraren
1

Jo men det var ju sättet du skrev på först som fick oss att reagera. Ta hellre bort dom gamla bildtrådarna och låt en ny göras med bra information från början genom att alla nya bildtrådar kommit upp. Tror inte att nya på forumet söker efter gamla trådar överhuvudtaget (sökfunktionen suger verkligen härinne) och då kommer ju ändå dom inte att se denna info som jag tycker är extremt viktig. Har sett flera stycken annonser på blocket m.m på nakenråttor och innan jag blev medlem här visste jag inte ens att det var förbjudet.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Zolah
1

Tror det kan vara en ide som crap säger, gör en ny bildtråd. lås dom gamla, sätt in 'snabb info' om nakenråttor och länka i första meddelande till artiklarna. Då har ni ju informerat om nakenråttorna samt sett till att det finns att läsa på samma sida, kan göras en bild med röd text 'OBS läs här nedan! ' om folk skulle vara extremt blinda och tänka ' ooh råttor!' och endast se på bilderna.

Allamej
0

Men dom "gamla" trådarna var ju fula med både bilder och info. Men det kommer inte att komma nakentrådar som förklarar hur an avlar på dom.

Om nån medis vill sitta och göra en sådan tråd, med snabb info om vad som är fel på varianterna osv. så varsågod. Men jag var emot även dom gamla trådarna så min åsikt är rätt fast.

Dessutom så kommer jag nog inte att skriva så mycket på forumet idag. Har på tok för ont för att kunna linda in något i bomull.

Zolah
0

Jag kan göra det om ni vill, har en rätt tråkig dag framför mig :/

men iofs så är ja ingen medis ^^; men jag kan nog ändå formulera en bra tråd