Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 8877 ggr
millso
1

Råttbebisar till salu!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag heter Camilla och har haft råttor sedan jag var 10 år, jag har alltså 18 års erfarenhet av de underbara varelserna. Nu har två av mina åtta råttor fått barn ihop och jag letar nu efter nya hem åt dessa råttbebisar!

Bebisarna är födda 4/2 2012 och de var tio i antalet vid födseln. En var dock dödfödd. De andra nio visar inga som helst tecken på dålig hälsa. Säljes som sällskapsdjur och ej för avel! Och absolut inte som reptilföda eller något annat otrevligt! Råttorna är ej registrerade i SRS.

Priserna är som följer:
*200 kr för en råtta (du som köpare måste då ha andra råttor som denne kan bo med.)

*150 kr per råtta om du köper två st

*125 kr per råtta om du köper tre st

*100 kr per råtta om du köper fyra eller fler!

Råttorna finns att hämta i Stockholm from 9/3! Ni kan anmäla intresse genom att maila mig på camilla.m.hansson@gmail.com

Alla råttor är av sorten Black med olika märkningar, slät päls och toppörade. På bilderna är bebisarna två veckor gamla. Nedan kommer information om varje enskild råtta!

Pappa Norpan är liksom Bianca mycket tam och människoälskande men lite lugnare. Visst älskar han att springa runt och undersöka varenda lite vrå men att ligga i husses eller mattes famn är minst lika bra! Okänd bakgrund och okänd vikt (ingen våg!) men något mindre än vad en typiskt råtthane är. Ca två år gammal.

millso
0

Mamma Bianca är en nyfiken och otroligt tam råtta som är väldigt intresserad av människor och sin omgivning. Okänd bakgrund och okänd vikt. Jämfört med en typisk hona är hon normalstor. Ca ett år gammal.

antidote
0

Det är lite svårt när man inte vet vart du finns xD

millso
1

Gaga. Black hooded slät hona.

Fridborg
0

Millis, du måste fortfarande skriva annonsen efter mallen :P

millso
0

Julee. Black badger slät hona

millso
0

Dolly. Black hooded slät hona

millso
0

Debbie. Black badger slät hona

millso
0

Thom. Black berkshire slät hane

millso
0

Johnny. Black berkshire slät hane

millso
0

Tim. Black badger slät hane

millso
0

Ian. Black hooded slät hane

millso
0

Noel. Black hooded slät hane

millso
0

PS. Ursäkta att det tog lite lång tid att få upp all information. Bara att skriva om det är något mer ni undrar :)

Ninja
2

De du kallar "badger" ser ut att vara striped & husky roan. Glad

Jag är mer nyfiken på föräldrarna, vad är syftet med parningen eftersom båda har helt okänd stam? Eller är det en tjuvparning?

millso
0

halloj! Jag må ha haft råttor i många år men aldrig varit ett proffs på  benämningar, ska slå ett öga till på det och du kan säkert ha rätt.

Jag gick efter denna: http://www.fancy-rats.co.uk/information/guides.php?subject=varieties

Det var en tjuvparning, men den bästa tjuvparningen det kunde bli enligt mig då de två är mina favvisar, finare råttor får man leta efter!

Denna kommentar har tagits bort.
Ninja
1

#16 Fast allt finns väl med i annonsen? Ja, förutom om den ska vara låst eller inte. Våg finns ju inte, så vikt är okänd. Ålder står, men inte exakt födelsedatum, men i o m att stammen är okänd kanske man inte vet det heller..

Syfte frågade jag om, men det var en tjuvparning.. så den infon finns ju i tråden i alla fall. vad är det som fattas? Lättare att skriva det specifikt direkt, så annonsören vet. Glad

wintermynta
0

Hur vet du vem som är pappa till bebisarna? Vid en tjuvparning kan det finnas fler än en tänkbar pappa till bebisarna.

millso
0

#18, Jag hade tjejerna (har två stycken) lösa i vardagsrummet vid tillfället och på något vis så hade Norpan rymt från sin bur, tagit sig in i vardagsrummet och börjat "leka" med Bianca. Såg det inte förän det var försent.

#16, jag trodde jag hade fått med all information från mallen i tråden? Ska jag lägga till en punktlista likt den du postade _också_?

zickan
0

Ne det verkar som allt var med. Var så kluddrigt så jag orka knappt läsa annons tråden ordentligt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ninja
6

Om det måste vara punktat enligt listan kanske det ska specifieras i reglerna? För ärligt talat tycker jag inte det är något som är kluddrigt. Står rätt precist om födelsedatum, kullstorlek vid födsel och avvänjning, reggning, pris, ort etc. Inga konstiga radbrytningar, eller brist på sådana.. eller stavfel.. och liknande som gör det svårläst. Obestämd

Kanske man bör läsa ordentligt innan man kommer med pekpinnar.. Glad

zickan
0

Jag läste inte tråden bara inlägget som ja jag tycker är lite svårläst. Men jag behöver inte läsa det.
Syfte med parningen, låst eller ej var vad jag saknade.

DuBetMig
0

skulle man kunna få se magarna på berkshire-pojkarna? :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

[Isalin]
0

Gud så gulliga dom är :*

Varghund88
0

Vilka små sötsaker. *ler*

Julee & Debbie är, i mina ögon, helt klart black husky roan, Tim är black striped roan. ;)

millso
0

Bara så jag lär mig, vad är skillnaden på husky/stripped roan och badger?

[Glimmersråttor]
0

Husky och striped roan bleks i färgen när de blir äldre så de nästan blir vita/vita (har blekgen).

Badger bleks inte i färgen (utan blekgen).

millso
0

#27, hur ser man då skillnad på bebisarna (innan de bleks)?

[Glimmersråttor]
0

En black badger bebis kan vara något mörkare i färgen än en black roan bebis.

Annars ser man det först när bebisarna börjar blekas vid 4-6 veckors ålder.

zickan
0

Eller ser man det på ögonen. Roaner har typiska roan ögon. Dock kan jag inte komma på en bra förklaring.

zickan
0

Kikat lite mer på bilderna. Kan med 99% säkerhet säga att det där är roan.
Badger (srs= ambk med bläs) finns knappt i Sv. Själva teckningarna de har tyder starkt på typisk roan. De badger jag sett födas nu senare tiden, finland osv. Har ingen haft en så klockren rak bläs du fått på dina. Men de ses hela tiden på roaner.

[Glimmersråttor]
1

Bläsen är inget säkert tecken att titta på. Det finns badger/ambk med bläs som har raka bläsar precis som roan.

Om det även finns andra blekgener inblandade så kan dessa påverka både päls och ögon, vilket försvårar det hela med att se skillnad på badger och roan som bebisar. I dessa fall är det främst vid 4-6 veckors ålder som man vet säkert om det är badger/ambk eller roan som man har i kullen.

Varghund88
1

#28 För min del har jag aldrig sett en "badger" med de där vita kinderna. *ler lite* Det finns kanske, men har som sagt aldrig sett det. Att svansen faktiskt är vit ända upp på hälften känns också ganska ovanligt, så att få tre sådana fina svansar på "badgers" i en kull känns fantastiskt turligt haha. XD

Har själv ett par "badgers" (american berkshire är den svenska beteckningen) här hemma så jag kan visa vad jag menar.
Har även flera husky roan och de har alla de där telltale vita kinderna. (:

Här har du Oden som är silver black american berkshire ("badger"). Ser du hur jag menar med att han inte har vita kinder som dina?

[Glimmersråttor]
0

Det är inte bara roan som kan få vita kinder och bläs.

Det förekommer även i dalmatian/variegated linjer (som ej bleks).

Ang. svansen så ska halva svansen vara vit både på en bra tecknad american berkshire (ambk) och på en roan.

Kan tillägga att även jag tror att bebisarna i tråden är roanbebisar :)

zickan
0

Nej det är roan, inget annat.

[Glimmersråttor]
0

Eftersom den ena bebisen (Tim) är en striped roan, och att det förekommer hooded och eubk i kullen, så kan man räkna med att de andra 2 bebisarna är husky roan :)

Varghund88
0

#34 Nejdå! Jag visste att det inte bara är roan som har de vita kinderna och bläs, och det var därför jag jag var så noga med att skriva att jag inte sett det på något annat dock. *ler*

Och jag vet också att halva svansen ska vara vit på båda teckningarna, men har sällan sett en så vältecknad american berkshire. Därav min kommentar att det känns som att man skulle ha rätt grym tur att få så "perfekta" svansar på så många badgers på en gång.
Roan känns det mer vanligt att de har "rätt" svans. *ler*

Förlåt om jag inte var tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg.

[Glimmersråttor]
2

#37 Du var tydlig i ditt inlägg så jag förstod det du skrev, därför skrev jag inte mitt inlägg riktat till dig, utan till TS och till andra som vill lära sig mer om likheter och hur man skiljer på badger/ambk och roan bebisar :)

DuBetMig
0

jag skulle fortfarande vilja se berkshire-hanarnas magar *L*

millso
0

#39 Här kommer bilderna på magarna! :)

millso
0

Och här är den andre lille rackaren ;P

millso
0

+ lite bonusbilder, de har öppnat ögonen!

millso
2

Pappa putsar sin son

millso
3

Hejhej!

Varghund88
0

#38 Hoppla, förlåt! XD Jag är inte så internet-smart tyvärr haha.

DuBetMig
0

#44 kan rumpestumpen till vänster vara Noel? :)

Verra
0

Jag skulle kalla dem husky, jag kan ju ha fel.

Hur kan ni vara så säkra på att det är roans?
Jag har haft många ag & ba huskys i de senare kullarna, i princip identiska teckningar som INTE är roan. En sak om man kan se bilder på ögonen, då skulle man kunna vara säker.

Och en förklaring på roan ögon är väl att dem är något blekta? Lite rödaktiga även fast dem är svarta?

DuBetMig
1

#47 det stämmer, använder man blixt så ska det se ut som en röd "ruta" i ögonen, och då är det roan :)