Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2901 ggr
TrueStory
0

Slät+Slät=Rex?

Vart lite fundersam över denna kull /index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=118

Dom måste ju "fel" föräldrar, för det är väll inte möjligt att få rexade bebisar efter två släta? Och jag tycker tillåmed att bebisarna ser dubbelrexade ut?

Finns det andra gener som ger samma mutation? Eller är det helt enkelt en hund begraven?

[lucke]
1

Välddigt OT men pojke 02 ser ut som en blandning mellan gris och råttaSkrattandeKyss

deeremf
0

sökte på vårat lilla forum och hittade en tråd där dom nämner just det, en slät med rex skulle visst inte gå eftersom rex är dominant :P

http://rattor.ifokus.se/discussions/4f1f28d8d3b4fd588e0045c0-rex-hane-sokes-for-parning

TrueStory
0

Ja, är fullt medveten om hur genetiken fungerar för rex, just därför fick jag huvudbry över kullen.

Men funderar lite på andra nakenanlag, har dom lockiga morrhår eller är det bara rex som har de?

Allamej
3

Dom har krulliga morrhår. Jag vill inte ens ha deras annonser på min sajt eftersom dom är så in i bövelen otrevliga.

Det är en hund begraven dock.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TrueStory
0

Är inte krulligt och lockigt samma sak? O_o

Förstår att du tar bort länken, Om det är någon som vill ha den så är det bara att pma!

Ratlings
0

Kan du PM:a länken till mig?

Klart det måste vara en hund begraven om en slät + slät parning ger rex Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Allamej
0

Ratlings, be TS om länken, jag sparade den inte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ratlings
1

#7 mitt inlägg var menat till TS Oskyldig

// Lise

DuBetMig
0

Skulle gärna också vilja ha länken, TS

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

hus-musen
0

Passa på att skicka den till mig oxå så får jag se med egna ögon.

Och nej, två släta föräldrar kan inte få rexade eller dubbelrexade ungar.

Qui dormit, non peccat

[73an]
2

#2 inte konstigt att man inte vill vara medlem i ett forum när
man antagligen blir spärrad om man inte tycker som alla andra
med hänvisning till din länk där personen får kritik från första
stund.

Och med all säkerhet kommer detta inlägg och mitt konto tas bort
inom en snar framtid, men kanske någon med vett hinner läsa detta

Som svar på det att vi på Lilla Råttan skulle vara oserösa ser ja ingen
annat en den svenska avudsjukan och att man mer eller mindre ser
oss om konkurenter som till den egna uppfödningen.

Alla har någon gång varit nybörjare och jag säger detta om igen för
ingen är expert inte äns vi. Vi fick en dålig start 2010 något som vi
lämnat där hän och som vissa tror sig fortgår, där av är vi inte medlemar i ett forum av olika anledningar, vi har valt att gå vår
egen väg det har uppenbarligen lyckats.

Och till er som tror att vi är oserösa, har ni träffat oss personligen ?

Detta meddelande kommer troligtvis att raderas så läs medans ni
kan, tänk efter och bilda er egen uppfattnig…

Ratlings
0

#11 Det är väl ändå ingen i denna tråden som säger att ni är oseriösa (även om någon kanske tycker det)? 
Men däremot måste jag hålla med om att det är jäkligt konstigt att efter två släta föräldrar få rexar/dubbelrex..

// Lise

[73an]
2

# 12 Även vi undrar såklart hur det kan vara så med, då vi på pappans
sida vet så långt ner som till farfar och där fins ingen rex i det ledet, vad gäller mamman så finns där ingen rex i de ner till mormor men innan vet vi inte.

Eftersom så mång tror sig veta att det inte ska vara möjligt är min fråga vad man grundar detta på från början, all info härstamar ju från första början från någon källa !

Har nu skickat genetik frågan vidare till mina internationella kontakter över kontinenten för att om möjligt få en mer konkret bild av detta ska
vi kalla det fenomen eller inte.

Återkommer självklart med svara och källa om så önskas dvs om man får vara kvar som medlem på detta forum såklart…

Ratlings
7

#13 Det finns ju fuzzy, dessa kan komma från två släta om jag har fattat det rätt. Dock är inte jag insatt i "nakenvarianterna" alls, mer än att jag vet att rex + rex bli dubbelrex. 
Det spelar heller ingen roll överhuvudtaget om tex. pappans farfar är rex - en av dom du parar måste vara rex för att det ska bli det. Det är inget dom kan bära.  Och därav jag inte tror (vet) att detta är möjligt - det kan inte komma rex/dubbelrex såvida ingen av föräldrarna är rex!

// Lise

antidote
0

Vill gärna med ha länken!

Itchy
9

#11 men då kan man ju undra hur seriöst det är att avla på sina omplaceringar man får in ??

de råttorna vet man inte ett skit om bakgrunden på, inte heller exakt ålder, eller vad de kan ha råkat ut för, det är nog pga det som ni fått stämpeln som oseriösa, och det anser jag som mkt välförtjänt

och att ni sen tar hutlösa priser för era råttungar som i grund & botten är zooråttor, det är bara rent sagt skamligt

You can't spell Bitchy without Itchy

Allamej
6

Jag tror att jag ska poppa lite popcorn och se om Lilla Råttan kan förklara sig. Kanske borde ta fram deras andra trådar också så att dom blir riktigt glada

minky
3

Tror att ungarna som TS menade är fuzz. Kollade på #11 Hemsida under kullar… Är ju oansvarit att avla på råttor man inte vet nåt om. O jag hoppas att ungarna säljs med avels förbud.

Allamej
0

Nänä, det kommer dom inte att göras, det blir nog snarare en prishöjning eftersom väldigt många uppfödare har lagt ner sina linjer med fuzz i så klir nog dessa 100-200 kr dyrare för att dom är speciella.

Allamej
2

Till 73an. Varsågod. En hel tråd tillägnade er. Jag hoppas att ni finner detta nöjsamt och tar god tid på er att välja era ord.

Ni är medvetna om att ni bryter mot sajtens regler för hundrafemtielfte gången och vad det innebär och att jag låter denna tråd vara för tillfället eftersom jag vill att andra ska förstå varför ni är bannade på denna sida.

minky
1

# 19 jo, men kan ju alltid hoppas att köparna vet vad de gör isf… med tanke på alla hälsoproblem som fuzzarna har… o även till viss del fuzz bärarna om jag förstått det rätt….

Fisfia
0

Det vore trevligt om länken kunde komma tillbaka så man har en chans att kunna fatta vad denna tråden handlar om ens en gång. Varför låta tråden vara kvar men ta bort länken? Som bäddat för missförstånd.

[73an]
0
[73an]
0

# 16 definiera avla på våra omplaceringen ! , ja sticker inte under stolen
och säger att vi inte gjort det, för som jag skrev tidigare och i äldre raderade inlägg så har det varit så (2010), men så är det inte längre
sedan är det upp till er om ni forfrande lever i dåtiden.

Och nej det är inga zoo råttor, utan kommer från uppfödare i östergötland och gävleborg så inga zooråttor precis…

Vi har satt priset till 400 kr /st av en ända anledning att vi vill ha köpare
som som tänkt igenom sitt köp, betalar man 400kr och åker från ex. Kalmar till oss är man en seriös köpare och ett djur inte någon slit och släng produkt. Alla pengar vi får in går tillbaka till råttorna oavsätt om det är omplacerignar eller de vi föder upp.

Ta till exempel den insamling vi nu har som vi under 2012 har till för
mån för hemlösa i Stockholm, med Stockholms Stadsmission.

Vad gäller kryddkullen som den kull ni pekar på är alla tingade och sålda så att ha 400 kr som pris är inget fel om man får rätt köpare och känner att köparen är den rätta.

Alla tamråttor som vi tidigare sålt är friska, lever och mår bra
detta kan vi konstatera av de kontakter vi har med ägarna

Och sedan handlar ju inte denna tråd om våra priser eller
annat utan om genetiken bakom rex.,

Zolah
5

Men det var ju du själv som drog upp allt detta och sedan pekade ut forumet som dåligt, och att vi hoppade på eran uppfödning. Det som är sagt däremot är att ni är otrevliga och det kan jag hålla med om, har sett dom gamla trådarna och hur ni håller tonen i den här nya tråden. Utmärkt start från eran sida, verkligen visar hur ni vill ha en nystart genom att plocka fram exakt allt gammalt groll. Varför ska vi glömma om ni inte kan göra det själva eller förklara er? Ni har också förolämpat andra uppfödare genom att påstå att ni smutskastas här för att dom ska ha monopol på råttor.

Om man har en sida offentligt på internet, så får man banne mig ta ansvar själv över hur det tolkas. Man lägger inte ut något man inte kan stå för eller så, ja det är mänskligt att fela men det är också mänskligt av andra att syna över sina inköp!

Varav TS gör genom att fråga om eran uppfödning i den här tråden, för att få svar om misstankar eller rätta till missförstånd. Jag kan personligen inget om avel och skulle garanterat gjort precis samma sak som TS, för att vara säker och få friska råttor.

#22 inte så svårt, bara googla efter namnet och sedan klicka sig runt

[73an]
0

# 25 Självklart bygger man inte bror över en natt, men så fort man svävar blir man nerskjuten direkt så inte konstigt att man håller en
viss ton, när man får kritik i allt man skriver.

Ett forum ska inte styras det ska ses som ett öppet land där man
kan ta del av frågor och svar och ta tillsig informationen på ett
positivt sätt

På vilket sätt menar du att vi skulle ha förolämpat andra uppfödare !

Den svenska avundsjukan är tyvärr ingen som varken jag eller någon annan rår för den finns och kommer alltid finnas oavsätt det gäller
råttor , katter eller något annat, Och tar man åtsig av artikeln som publicerades i HJ i april förra året så gör man väl det av en orsak.

Vi har tidigare föreslaget en öppen dialog men utan gensvar
sammarbete är något som bygger broar om man vill

Anvariel
9

Jag skulle vilja fråga 73an lite konkreta saker angående råttorna. Hur reagerar/reagerade ni på de råttungarna som uppenbarligen inte är släthåriga? Det måste ni ändå ha märkt ganska snabbt, eller hur? Det måste väl ändå ha kommit som något av en överraskning eller? Det som förvånar mig nämligen, är att ni inte skriver något om det alls på er försäljningsida. Jag menar OM det uppkommer något skumt i resultatet av en parning kan man välja att berätta det för framtida köpare. Det här är inget påhopp av något slag utan jag är helt enkelt nyfiken på hur ni tänkt kring detta. Förklara gärna!

Det jag känner är mest oroväckande här är ju inte om det skulle vara en rexad kille som tjuvparat honan istället för den hanen som visas. En vanlig enkelrexad råtta är det väl inga större problem med vad jag vet. Problemet är ju snarare om det är fuzz istället. Om man väljer att bedriva avel på fuzz-råttor - vilket man har rätt till enligt svensk lag som det ser ut nu - så bör man meddela köparna om de speciella krav som fuzzråttor ställer på sina köpare, vilka sjukdomar som kan uppstå och hur man bäst kan förebygga dessa. Därför känner jag att det är enormt viktigt - och mycket bra gjort av TS - att uppmärksamma detta om man ser något som inte riktigt verkar stämma. Det är ju uppenbart att NÅGOT gått snett i aveln! Och sånt händer. Som exempel kan jag nämna en bearded collie uppfödare som helt plötsligt fick en helsvart valp i sin kull! Det visade sig via DNA-analys att fadern till just DEN valpen var en Schnauzer!! Det bästa man kan göra i sådana fall är att vara så öppen med information som möjligt och förklara för blivande köpare hur det hela ligger till.

[73an]
0

#27 Självklart märkte vi detta i ett tidigt sked och ja de som är
köpare har tidigare lång erfarenhet av tamråttor, så självklart
är de och vi medvetna om och det.

Nu är jag ingen forum människa som söker svar 24/7
men man märker snabbt om trafiken ökar från ett visst håll.

På svaret om tjuvparning så nej vi har ingen rex som varit i
närheten de som visas på bildena är de som varit i samma
bur under parningstiden.

Så självklart ställer man sig frågande på hur, om och varför
det blir det. Det är ju inte så att man kan ta DNA analyser hur
som helst. Om ja hadde ett svar skulle ja såklart berätta det
men tjuvparning är uteslutet.

wintermynta
9

Jag är mållös över hur vissa människor tänker. Till 73an läs, begrunda och förklara gärna hur ni tänkte/ rättfördigar detta (bla med tanke på att ni inte sätter avelsförbud)

De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande
för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel."

Så lyder 4 kap 3§ i L80. Det innebär att man inte får föda upp djur som är missbildade eller sjuka.

För att förtydliga så medför all form av naket (med visst undantag för dubbelrex) sjukdomar och lidande för djuret.

Sen enkel genetik:

Gener för fuzz är recenssiva. Dvs att BÅDA föräldrar lär bära det för att avkomman ska bli naken. Riktiga hårlösa råttor härstammar från labb och dyker ofta upp hos grossister. Så det innebär att stammen ni har kommer från okänt ursprung alt labb.
Är det dubbelrex så är det inte konstigt annat än att det är fel föräldrar till bebisarna. För att få rex krävs det att ena partnern är rex då det är en dominant gen. Dvs det är inget en råtta kan bära.

Därför är det extra viktigt att föra koll över stam och inte avla på okänt.

[73an]
0

#29 Hänvisar till tidigare svar, bebbisarna föräldrar är de som
visas på bilderna till 100%

Pojken respektiver Flickan är långt i från naken eller helnaken
som du nämer här ovan. Och missbildade eller sjuka är de inte
heller.

Fridborg
3

#30 Slänger mig in i fighten här och måste säga att du verkligen är arrogant. Om naket är en missbildning är de ju missbildade, hur kan du påstå annat? Eller är missbildning för dig avsaknaden av lemmar?

De dubbelrexar/fuzzisarna är NU inte helnakna men vad jag vet (rätta mig här någon om jag har fel) så kommer de tappa pälsen mer och mer ju äldre de blir.

För mig är du inte mer seriös för att du tar mer betalt och för att många åker långväga.

Zolah
9

# 25 Självklart bygger man inte bror över en natt, men så fort man svävar blir man nerskjuten direkt så inte konstigt att man håller en
viss ton, när man får kritik i allt man skriver.

Du har inte skrivit någonting nu, utan det var du/ni som kom till forumet och kritiserade forumet i sig.

Ett forum ska inte styras det ska ses som ett öppet land där man
kan ta del av frågor och svar och ta tillsig informationen på ett
positivt sätt

Ett forum är en öppen diskussion mellan människor, och det krävs en viss kontroll så ingen ska kunna ta skada av vad som sägs och inte uppvigla till dåligt beteende.Om det ska enbart handla om frågor och svar kan man lika gärna gå till biblioteket eller wikipedia, på alla forum blir man struken mothårs nån gång.

På vilket sätt menar du att vi skulle ha förolämpat andra uppfödare !

"Som svar på det att vi på Lilla Råttan skulle vara oserösa ser ja ingen
annat en den svenska avudsjukan och att man mer eller mindre ser
oss om konkurenter som till den egna uppfödningen." - Jag tolkade det som att du menade att folk smutskastade er för att få 'marknaden' för sig själva.

Den svenska avundsjukan är tyvärr ingen som varken jag eller någon annan rår för den finns och kommer alltid finnas oavsätt det gäller
råttor , katter eller något annat, Och tar man åtsig av artikeln som publicerades i HJ i april förra året så gör man väl det av en orsak.

Jag läser inte ens hemmets journal, och jag dömmer er endast av vad jag fått se av er. Hur ni skriver och hur ni tar till ton, ni tar martyr ställning innan nån har sagt något om erat förflutna( det drog ni fram helt på egen hand i tråden ). Det var frågor om en kull NU och ni tycker ni blir attackerade av forumet. Jag är less på att läsa hur ni dömmer alla på forumet för att folk inte håller med er eller tycker det ni annonserar ut är konstigt. Och svenska avundsjukan? du får berätta lite om det, jag har aldrig hört talas om det utrycket förr. Jag bryr mig inte om eran uppfödning om den inte passar mina kriterier för vad jag vill ha hos mina djur så skaffar jag helt enkelt inga från er, eller har avels avtal med er. Vad är det ni vill med detta? vem är det ni försöker klämma åt? lägg korten på bordet och fråga istället, ' vad kan ha hänt då det inte stämmer med parningen? ' Ha en dialog med alla människor här inne som har erfarenhet istället för att utgå från att dom har fel och ska jävlas med er. Om ni ska försvara att detta går in i det sista, fast flera säger att det är högst tveksamt… så känns det som ni gömmer något såklart :/ istället för att kanske gå igenom era linjer igen och diskutera med dom uppfödare ni nämnde ni samarbetade med och se med dom.

Vi har tidigare föreslaget en öppen dialog men utan gensvar
sammarbete är något som bygger broar om man vill

Jag tycker att det att tråden fortfarande finns kvar är en inbjudan att ni ska få 'bygga' era broar.

Ratlings
3

#30 Så du menar att bara för att dom är "hela" och till synes friska är dom inte missbildade eller sjuka? Då har du alltså ingen aning om att, som tidigare nämnt, nakenråttor kommer till i labb och därför är det en missbildning. Dom har dessutom nedsatt immunförsvar.

Det är ingen som hoppade på dig innan du hoppade på forumet.

// Lise

[Glimmersråttor]
7

Genetiken på Rex, Dubbelrex och Fuzz.

Eftersom båda föräldrarna i det här fallet är släta kan bebisarna inte bli rex eller dubbelrex. Däremot kan de bli fuzz och det innebär att båda föräldrarna är bärare av fuzzgenen.

För att få rex krävs det att en förälder är rex, eller så är en förälder slät och den andra dubbelrex=rex.
För att få dubbelrex krävs det att båda föräldrarna är rex.

Rex och Dubbelrex
The gene Re - Rexing locus (dominant)

Re/Re = rexed or mock hairless = dubbelrex
Re/re = rexed coat
re/re = standard coat

För att få fuzz i kullen krävs det att båda föräldrarna är bärare av fuzzgenen, eller att en förälder är fuzz och den andra föräldern är fuzzbärare.

Fuzzy Hairless
(chromosome 1)

The gene Fz - Fuzzy locus (recessive)

Fz/Fz = standard coat
Fz/fz = fuzzy carrier
fz/fz = fuzzy hairless

Beskrivning på fuzz:

När fuzzbebisar är mellan 3-5 veckor börjar de tappa päls.
De kan ha kvar den korta pälsen på huvudet och de har korta krulliga morrhår (morrhår på fuzz är kortare än på rexade råttor).
Fuzzråttor tappar så mycket päls så den enda päls som blir kvar på kroppen är fjun.

Ninja
5

De där ungarna ser ju inte ens ut som rexar utan mer som dubbelrex, men i o m att föräldrarna är släta är, som redan nämnts, fuzz väldigt troligt.

Fuzz är en defekt variant som orsakar njursjukdom och förkortar livet på råttan samt minskar dess livskvalitet kraftigt. Snittåldern för fuzzhanar är 16,6 månader och för honor 20,4 månader.
http://www.ratbehavior.org/CoatTypes.htm#Fuzzy

Som #29 redan påpekat är det förbjudet enligt lag att bedriva avel på djur som bär på sjukliga anlag. Dyker det upp i en kull är det olyckligt, men sen är det upp till oss människor hur vi hanterar den nya insikten i linjerna. Givetvis är det inget som en seriös uppfödare fortsätter avla på, utan det bästa man kan göra är att stoppa linjerna för avel och låta de affekterade ungarna växa upp på en njursnäll kost.

[73an]
2

#31,32,33,34,35

Om vi vetat om att denna kull skulle bli låt säga fuzzy, rex etc skulle vi självklart inte avlat alls på dessa två, men tidigare kullar bakåt finns inga anlag för fuzzy eller rex.

Ser det inget annat som mer olyckligt att de blev så, dock är jag fullt medveten om att avel inte under några omständigheter få ske från denna kull, något som vi informerar våra köpare om i det faktablad
vi sedan förra året skickar med våra köpare, det samma gäller framtida sjukdomar som kan drabba alla tamråttor så kommer de att via mail informera oss.

Zolah
2

Jag känner mig ignorerad :P

ska bara ställa en sista fråga för det känns som ni inte direkt kommer svara på så mycket annat än det ni anser är viktigt…

Varför står det inte om avelsförbud på sidan där dom annonserades ut?

Fridborg
3

#36 Ja det låter bra, men för min del menar jag att det är arrogant att säga att de inte är missbildade när det är en missbildning.

Ninja
6

Som jag skrev, det är olyckligt att det dyker upp i en kull och därför måste man göra det man kan utifrån situationen. Avelsstopp är bara början, givetvis även med de som inte är uppenbara fuzzar eftersom man inte vet vilka som kan vara bärare utan DNA-test.

"men tidigare kullar bakåt finns inga anlag för fuzzy eller rex"
Rex spelar ingen roll eftersom det är dominant, och dominanta gener ärvs ju alltså inte recessivt. En råtta kan inte vara rexbärare; antingen är den rex eller inte.
Fuzz kan däremot bäras genom flera generationer helt osynligt. Därför är det lite fel uttryckt att det i tidigare kullar inte funnits anlag, det har uppenbarligen varit där men utan att synas. Båda föräldrarna är Fz/fz (Se Glimmers inlägg #34), dvs fuzzbärare. Det vet vi med säkerhet nu, i och med utfallet i kullen. Två fuzzfria råttor hade aldrig kunnat få fuzzungar, inte heller en fuzzbärare+fuzzfri. Inte en fuzz+fuzzfri ger fuzz-ungar, bara bärare. Bärare+bärare ger däremot ca 25% fuzz, 25% bärare, och 50% fria. Du kan däremot inte med blotta ögat skilja fria från bärare.
Släktingar till dem kan vara bärare de med, utan att det syns och det är därför det är så viktigt med god koll på aveldjuren, och att inte avla på de man misstänker kan bära på defekten.

mikeiko
3

#11 Japp, du kommer definitivt blockeras eftersom du och din partner vägrar att respektera detta forums regler. Alltså inte bara RiF's regler, utan även iFokus regler då ni använder multipla konton, och vägrar acceptera när ni fått skrivförbud pga att ni brutit mot regelverket. NÄR blir upp till sajtvärden eftersom hon nu gett er spelrum att få förklara er närmre i denna tråd.

Hade ni från början accepterat när ni gjort fel och hållt er till regelverket hade det kunnat sluta med ett 1-veckas skrivförbud, men då ni hela tiden har fortsatt, så har tiden utökats enligt regelmallen. Till slut så var det uppenbart att ni ger blanka f*n i forumets regler, och då hade vi inget annat val än att göra vad vi kan för att hålla er borta från det.

Jag har ingen uppfödning, men reagerar ändå, och att skälla på något så bisarrt som "den svenska avundsjukan" är bara extremt fördomsfullt och uppriktigt sagt obildat.

Tyvärr möts vi Medarbetare och även medlemmar av total arrogans från er/din sida, även denna gång. Varför kan du inte bara erkänna att ni uppenbarligen inte har koll på era linjer i det här fallet?

[73an]
0

#37 Inte ska du känna dig ignorerad :) 

Inte som vi direkt tänkt på förut utan mer
informerat om muntlig och via faktablad.

Men självklart kan vi även skriva ut det på
sidan.

#38 Okej, kan hända det inte är det första
jag tänker på i ordet missbildning.

#39 Vi tar lärdom av de som sagts, självklart
kan jag inte veta om fuzzy funits med tidigare
och ja avel var kanske inte rätt ordval.

[73an]
0

#40 Jag är väl medveten om detta men tack för upplysningen…

mikeiko
0

#40 Jag upprepar min fråga - Varför kan du inte bara erkänna att ni uppenbarligen inte har koll på era linjer i det här fallet?

TrueStory
3

Till 73an, Tråden var inte alls riktad till att smuttskasta er på något sätt. Utan jag har ett stort intresse för genetik så jag var bara väldigt fundersam över resultatet av kullen.

Men en liten uppmaning. Underätta dom som är inblandade i kullen, alla som avlar på släktingar osv. Hade ingen tanke alls på att bebbarna kunde vara fuzz, Men med en närmare titt så ser dom onekligen ut som fuzzisar. Som tidigare skrivit så kan fuzzgenen lika 20 generationer bakom, så att veta 2 led bakåt ger ingen säkerhet att djuren är fuzzfria.

Tycker att det varit väldigt nakenfritt i Sverige den senaste tiden, vilket är skönt, iom problemen dom drar med sig. Och folk som köper för att få ett tufft djur men har ingen kunskap. Alltså tycker jag att det är väldigt viktigt att dom linjer som det tycker om dom deffekterna stängs ner fortast möjligt.

[73an]
0

#43 Kan så vara.

Nu åter till trådens mening, som ja skrev i inlägg #13 hadde jag skickat frågan vidar till för vad jag anser trovärdig och säker källa med många års erfarenhet av avel,genetik och tamråttor i allmänt.

Svar kommer på engelska

Hi Magnus,

There are several different genes that cause rex coats and some of them are dominant and some are recessive.  So yes, it is possible for 2 smooth-coated rats to produce rex babies if they are each carrying a recessive rex gene.  Your babies are adorable!  It will be interesting to see what their coats do as they grow older.

Debbie Ducommun

www.ratfanclub.org/ratlady.html

TrueStory
4

Och sen helt orelevant till tråden. Men ni verkar ju verkligen vilja föda upp råttor, Men det är verkligen svårt att bedriva ett omplaceringshem i den skalan ni verkar göra, och samtidigt ha en uppfödning. För att föda upp krävs det ju en heldel plats, för av 10 råttor så är det i snitt 1 som bli bra nog för att kunna avlas på. Så det kanske är så att ni helt enkelt måste välja, uppfödning eller omplaceringshem. Båda två kräver ju sitt på olika sätt. Och om ni väljer att föda upp kontakta någon uppfödare som har ungefär samma värderingar och tankesätt som ni, som vill uppnå samma mål. Bolla tankar, lyssna och ta till er så mycket fakta. Läs på om genetik, sjukdomar, deffekter osv. Och sen starta ett sammarbete. För det är på snudden omöjligt att bedriva en uppfödning helt ensam, utan sammarbete.

Jag har ingen aning om vilka uppfödare ni har sammarbete med nu, Men för mig så verkar dom inte ha så stor koll på sina linjer iom fuzzen. Visst det kan dyka upp hos vem som hellst som korsar sin linje med en annan linje. På ett sätt är det bra, får då vet man om det och kan stoppa linjen.

mikeiko
2

#45 Om hon är så kunnig så är det ju askonstigt att hon säger att det är rexbebisar och inte fuzz i så fall…

TrueStory
2

#43 Om det stämmer det hon skrivit (Man ska inte alltid tillförlita sig på en källa, utan kolla upp olika källor) så är det en helt annan gen än våra "Svenska rexar" för dom rexar vi har här idag, så måste en av föräldrarna vara rex/dubbelrex för att det ska visa sig på avkomman.

Var väldigt nyfiken och ska nog maila kvinnan med, och få reda på lite mer om dominanta rexgener :)

[Glimmersråttor]
0

Det finns andra varianter, men inte här i Sverige.

Andra rexvarianter: Curly-1, Curly-2, Kinky och Shaggy

http://www.afrma.org/rexrat.htm

http://www.ratbehavior.org/CoatTypes.htm#CurlyKinkyShaggy

[73an]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#46 Plats är det minsta vi behöver tänka på råttorna har eget rum
och just nu finns bara en 1 årig tjej inne för omplacering övriga råttor
är våra egna dvs totalt 9 st.

Vi har desutom sätt en minskning av behovet för omplacering, vilket
är målet att man inte ska behöva omplacera sitt djur. Under 2011
omplacerade vi 20st tamråttor mellan 4mån till 2 år allt som allt.

#47 Nu var det innan just fuzzy kom på tal som frågan skickades,
där av svaret om rex (hänvisar till första inlägget i tråden).

#48 Självklart är olika källor bra

Bifogar här mer även två bilder där man ser de som tråden
handlar om än lite mer bättre en länken i tidigare inlägg.

[73an]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samt

mikeiko
0

Ja vanliga rexar är de definitivt inte…

zickan
0

Inte bara så att ni inte har koll på vilken hane som parade honan och det är en rexad hane som varit framme?
Iof kommer detta synas om det är fuzz eller rex innan de är leverans klara.
Tänkte mest tanken på att honan haft en flört på sidan av.

Och varför avla på linjer ni inte har någon koll på? Hade ni haft koll så hade ni ju vetat att det är fuzz eller rex.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
6

Fast nu finns det ju även ett par registrerade uppfödare, och andra som anses vara seriösa uppf men kanske inte registrerade, som emellanåt köper hem djur från ormmatsuppfödare, för att dom är "snygga", för att använda till just avel, kan inte tänka mig att man har nån vidare koll på vad man avlar på där heller.

Jag tar ingen i försvar här, och går inte heller till attack, utan konstaterar bara fakta.

Anvariel
3

Jag tror inte det finns många råttor i Sverige vars ägare har koll på linjerna bakåt i 10 steg. Naturligtvis FINNS det sådana råttor, men de är inte många. Inte ALLS tillräckligt många för att ha som avelsbas när man vill undvika inavel. Har man inte koll väldigt långt bak vet man inte heller vad som kan dyka upp. Eller egentligen vet man ALDRIG vad som kan dyka upp för mycket (både hälsa och utseende) nedärvs inte så enkelt som just t.ex. rex görs. Ibland måste man ta in någon med okänd bakgrund. Det är det i sig inget problem med. Det är bara bra! Ju mer färsk blod desto bättre! Däremot vill man noggrant titta på ungarna och göra lite "reverse engineering" för att försöka lista ut vad som kan finnas bakåt. Speciellt när det handlar om saker som ger hälsoeffekter, så som just nakenhet.

Gia91an
0

Hmmm!

Jag har en liten fråga om denna tråden… Nu är jag VERKLIGEN inte mycket insatt i det har med fuzz, lite mer insatt i rex men inte mycket…

Men om man parar en hona och en hane som visar sig bära på fuzzgenen så att ungarna blir fuzz… (och man hade ingen aning om att genen fanns hos sina råttor)

förutom att man då inte ska avla mer på dessa två, och ungarna får avelsförbud, vad gör man då? För ibland vet man väl helt enkelt inte att fuzzgenen finns hos sin råtta?

Jag menar, "felet" är ju redan gjort? Vad ska man göra? Måste man avliva dem för de har fuzzgen men är okej i övrigt? (trots att det kan medföra sjukdommar senare) Dom kan väl leva relativt normala liv även om de är fuzz?

(Nej jag förespråkar alltså inte att avla på fuzz utan jag menar om "felet" redan är gjort) Jag hoppas ni fattar vad jag menar och INTE tar detta negativt, jag vill mest lära mig från de erfarna uppfödarna liksom.

Jag är sjukt nyfiken på det här då genetik är ett litet mysterium för mig.

Zolah
2

#56 var det inte så att fuzz gjorde att dom levde mycket kortare tid samt hade leverfel? antar dom kan leva rätt bra i början men att komplicationerna med just levern och korta livet kan vara smärtsamt för dom. personligen skulle jag avliva dom istället för att sälja dom om det visade sig att dom ändå kommer leva kort och lida

Fridborg
0

#56 Är väl därför folk har fuzz och dubbelrex hemma, för att felet redan är gjort? :P

Ninja
2

#56 Jag skrev det lite högre upp, att det man kan göra när skadan väl är skedd, förutom informera köparna och införa avelsstopp på alla berörda djur, så bör fuzzråttorna få leva på njursnäll kost eftersom de är benägna att få njursvikt. Avliva är inte nödvändigt förrän råttorna faktiskt uppvisar sjukdomssymptom, såsom viktnedgång, blekhet på öron och nos (tecken på anemi), förändrad aptit etc.

[Glimmersråttor]
0

#56 De få fuzzråttor som jag känner till har levt ett helt normalt liv åtminstone det första levnadsåret.

När symtomen/sjukdom kommer då behandlar man råttan eller avlivar den precis som man gör med andra råttor.

Gia91an
1

#57, #58, #59

Aha! Då fattar jag :)

#58 men jag trodde faktiskt att rex-råttor var något folk ville avla fram? är det också en defekt eller? Dubbelrex har jag förstått inte är särskillt önskvärt.. Är det för de också får sjukdommar senare?

Som sagt jag är inte jätteinsatt, men dit kommer man ju inte heller om man inte frågar, så tack för era svar!

Zolah
1

#61 vad jag fattat, folk får rätta mig för jag vill lära mig massor :3 är att man inte får para två rexar så man får dubbelrex, för just dubbelrex kan få komplikationer med hälsan. Men att ta en slät med en rex är helt ok, då får man friska krulliga bäbisar?

Ninja
2

#61 Rexade råttor har päls, om än lockig underull och inga täckhår. Dubbelrexar är överlag rätt nakna och saknar därför skyddet som päls ger, och är därför ofta inte önskvärt. De är däremot inte sjukliga som övriga hårlösa varianter, även om de är känsligare för kyla och därmed lättare får sänkt immunförsvar.

[Glimmersråttor]
1

#62 Dubbelrex har inga hälsoproblem. Det är avsaknad av päls (som är onaturligt för råttor) som gör att dubbelrex inte är önskvärt.

Zolah
0

aha, ok. men dom kan ändå få problem med immunförsvaret som ninja skriver? vad är det för skillnad just där från en vanlig rex? har en kille i buren tex. aldrig varit sjuk men borde det inte vara  i princip lika? ( han är lite smånaken nu då nån burkompis är dum och barberar honom, plus barberar han sig sj :P )

Ninja
1

#65 Jag skrev att de lättare blir nedkylda (av låg temperatur, drag etc), det gör att de kan bli mer utsatta för exempelvis förkylningar.

Zolah
1

#66 du skrev att deras immunförsvar försämrades vid nedkylning :)

men i det stora hela så borde dubbel rex vara i princip likadan som en vanlig rex ( bortsett från utseendet )?

sedan vad händer om man mixtrat en dubbel rex med en dubbelrex?

förlåt att jag blir nyfiken bör nog hålla mig till 'jag vill lära mig' tråden ._.

[Glimmersråttor]
0

#65 Avsaknaden av päls gör dubbelrex känsligare mot värme/kyla.

Rex har päls på hela kroppen och ger därför bättre skydd.

Ninja
1

#67 Jag skrev "känsligare för kyla och därmed lättare får sänkt immunförsvar", inte att de automatiskt har sämre immunförsvar bara för att de är dubbelrex. De saknar bara det där extra skyddet som pälsade råttor har, och blir därför lite lättare utsatta.

Dubbelrex + dubbelrex blir dubbelrex.

[Glimmersråttor]
0

#67 En dubbelrex kan periodvis se ut som en rex med päls (förutom morrhåren som är kortare på en dubbelrex). Då har den bättre skydd mot kyla och värme, men när den tappar pälsen och får stora kala/nakna fläckar behöver den mer omvårdnad.

Parar man två dubbelrex tror jag att råttorna blir nakna eller fjuniga som fuzz (utseendemässigt), men de är fortfarande dubbelrex genetiskt.

När jag tänker efter så kan det nog bli en varaiation av avsaknad av päls i en sån kombination. En del får mer päls som en dubbelrex medans andra får mindre och blir nakna/fjuniga som fuzz har jag för mig.

wintermynta
5

Rent beteendemässigt kan råttor som avviker från standarden (dvs dumbo, rödögt, naket,manx ) få problem i en flock som är ostabil och oflocksmarta. Detta beror på att utseendet kan feltolkas. Tex en naken rätta kan ju aldrig resa ragg för att signalera att den är skitförbannad. 
Så det kan även innebära ett psyksiskt lidande för råttan.

Lamina
2

#49 Men det står ju att dom varianterna inte finns längre? Hur troligt är det att någon av dom generna har legat och gömt sig i flera årtionden för att sen dyka upp igen helt plötsligt..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Glimmersråttor]
0

#72 Det kan vara så.

Om man avlar på gamla hanråttor som är runt 2 år så kan gener finnas kvar länge i generationer.

Genen kan även ha muterat till en annan gen.

Enligt den sidan så kan t.ex. Velveteen ha med ovanstående gener att göra, men det verkar vara oklart om det är så eller inte.

Velveteen finns i Sverige.

Zolah
0

vad har dina källor sagt om det nya som uppdagades i tråden då ?

[Glimmersråttor]
0

#74 Vem skriver du till?

[Glimmersråttor]
0

#72 Den genetiska beteckningen för Velveteen verkar vara Cucu enligt nedanstående länk. En dominant gen.

Velveteen kan mao. vara Cu1, Cu2 eller en mutation av någon av dessa två gener.

http://www.skyclyde.com/GeneticsCurlyCoats.html

Hittade mer om Velveteen på en annan sida (skrolla ner till mitten).

Enligt den sidan så är Satin+Rex=Velveteen.

http://theophanes.hubpages.com/hub/Genetic-Anomalies-in-Rats

Verra
12

Jag kan säga att jag tappade förtroendet för er, Lilla Råttan, efter flera lögner om era råttor ni omplacerar och avlar på. Och istället för att ta emot hjälpen som flera erbjöd så blev det mer en käftsmäll tillbaka.

När ni säger till den som lämnar sina råttor att hon inte behöver oroa sig, dem kommer få det jätte bra och nej, dem kommer inte gå i avel eftersom dem är för gamla. Några veckor senare så hade den ena en kull. Den andra råttan avled visst pga komplikationer (?). Innan man börjar avla så läser man på. Och läser man på så vet man att man inte parar en hona som är 1,5 år eftersom riskerna ökar betydligt.
Då vet man även att man inte bör para råttor med okänd bakgrund eftersom det finns så mycket negativt som kan ligga dolt bakom.

Sen finns det lögner om råttor som räddats från ormmat och annan missär, vars tidigare ägare helt förtvivlat försökt er att ändra er historia då dem varit kära husdjur som behövt omplaceras pga allergi.

Och mycket mer..

Vill ni visa att ni har förändrats/förbättrats så är det på sin plats med en fet ursäkt till alla ni gett en "käftsmäll" tidigare. Och faktiskt visa att ni har ändrat er syn på råttuppfödning.

[73an]
0

#77 Du tycks allt vet om oss, vilket jag tycker är högst märkligt vi har
alldrig träffats, och som jag tidigare både sakt och erkänt ja vi gjorde ett misstag 2010, men nej råttan dog inte pågrund av komplikationer som du skriver den dog av en tumör

Vet inte vad för lögner du själv försöker dra in forumläsarna i men vi har alldrig ens ändrat på någons historia, vi brukar stanna vid " pgr av ändrade familjeförhållanden " då viss information kan vara känsligt det finns det skriftligt på om man läser på vår hemsidan. Vi har där i mot sagt att det finns råttor som kanske kan sluta som ormmat eller dyl.. (se HJ).

Så visst vi kanske inte fick den start vi ville 2010, men vi lever inte i det förgågna som vissa verkar göra, att skicka djurinspektörer på oss bara för att man tror att vi har det så som någon tror att vi har spelar inte oss någon roll, vi har flera samarbeten pågång med organisationer, företag och sponsorer.

Vill även passa på och tacka för den trafiken denna tråd gav oss 118 besökare under måndagen, ger oss möjligheten att öka på vårt SEO
på google vilket låter oss komma högre upp i ranken under sökorden
så tack ännu en gång för att ni hjälper oss med statistiken.

Men som ja sa, vi lever inte i det förflutna, vi lever här och nu.

[Emma--]
0

Gjorde ni det som #77 sa? Avlade på för gamla råttor trots att ni lovat att inte göra det? Jag kan förstå känslan den gamla ägaren fick utstå med pga det.

Zolah
3

#75 jag riktade den frågan till 73an som skulle kolla upp med sina kontakter, och menade att svaret h*n hade var från att det diskuterades att det var en rex.

Alltså, nej. Sluta, nu är ni för mycket. Kommer överge tråden, jag blir bara arg. Vad menar ni igentligen med att tacka oss? Nej jag hoppas att ni än en gång försvinner, ni är alltid lika otrevliga :/ Sållar bort saker för att kunna anpassa era svar så ni låter så bra som möjligt.

Och dom frågor som ni får skiter ni i att svara på , och istället gör en 'universalt' svar som ska duga ått alla! Nej, USH! Arrogant, dumt, och skumt! Studentrabbat på djur? dom är ju för sjutton inga föremål!

Nej, jag ska gå undan och bara invänta och hoppas ni åker bort ogen jag blir så hiskeligt upprörd av erat beteende. Jag struntar i om jag hade mött er irl eller här, bilden ni förmedlar kommer troligen vara i princip likadan irl eller värre! Undanflykter, sopa under mattan, skylla på andra medlemmar, dolda 'uppfödare' som ni samarbetar med och en kontakt i Usa som ändå inte svarar på den aktuella frågan om fuzz.

Nej, nu ska jag dra. man ska inte skriva på forum mitt i ilska

[73an]
0

#79 1. Råttan var straxt under året, De råttorna två var det första innan ens Lilla Råttan som namn på påkommet, ägaren sa att hon tröttnat och till och med tänkr spola ner dem i toan, hur reagerar man då! För övrigt medelade vi att de fick stana hos oss.. dvs ingen omplacering.

#80 Har skickat ytligare frågor om fuzzy.

Hur länge lever en tamråtta, i snitt 3-4 år 4 i sällsynta fall etc, en student går runt lika många år i skolan, och syftet med att dra
av 50 kr för de som studenter är att få upp ögonen för de som omplaceras, kan väl liknas med Råtthjälpen som för medlemar ta 100.- för en omplacering och 150 för icke medlemar eller hur.

Vi skyller inte på andra medlemmar, som ja tidigare sagt vi gjorde ett fel 2010 inget man kan sudda ut fast mans så önskar, det jag vill ha sagt är att man kan bättra sig utan att för den delen få skit om saker som varit.

Skillnaden mellan Råtthjälpen och Lilla Råttan är att förstnämnda är en förening har medlemmar och vi gör detta ideellt från vårt hem med egna medel, genom hemsidan,genom sökord,tv,media och press, genom att besök fritidhem och möta barn och ungdomar med annan syn på mindre djur, via djuraffärer etc.

Att vi sedan även har en lite uppfödning ser vi inte som något hinder
även om vi inte föder upp med stamtavla, Vi har mött många som heller köper vi en uppfödare än via zoo butik, har av egen erfarenhet både sätt och hört att man skickar råttor från massuppfödning via vanliga posten som paket, Det är väl ändå bättre att man får träffa lära känna sitt djur direkt än vi annat ombud som inte tar sin tid med djuren, eller..

Självklar känner vi oss "pekade" på när man blir beskyld för det ena än det andra, men i slut ändan tar jag parti för djuren.

[Alenzi]
4

#81 Tycker inte det är speciellt diskret av dig som ansikte för ett omplaceringshem att baktala tidigare ägare.

[73an]
0

# 82 På vilket sätt tycker du ja baktalar tidigare ägare !
näms de med namn ! eller ska jag låta dem bli ner spolade i stället 
vad tycker du..

[Alenzi]
1

#83 Du undrar hur jag tycker du baktalar tidigare ägare. Så här:

"ägaren sa att hon tröttnat och till och med tänkr spola ner dem i toan, hur reagerar man då!" (citat från inlägg #81)

Du skriver ju till och med själv i ett tidigare inlägg att det är för känsligt att lägga ut detaljer kring omplaceringen, tillåt mig citera dig igen:

"vi brukar stanna vid " pgr av ändrade familjeförhållanden " då viss information kan vara känsligt det finns det skriftligt" (inlägg 78)

Detta är för mig lika applicerbart på ett offentligt forum.

…Huruvida jag tycker du skall låta råttorna spolas ned tänker jag inte ens bemöda mig med att svara på.

mikeiko
6

Inte för att röra upp fel känslor, men JAG uppfattar det som att det finns någon/några diagnoser i spel här. Det är liksom som att försöka diskutera med en telefonsvarare som bara upprepar samma meddelande och inte uppfattar nyanser och sociala sammanhang…

LillaRåttan, vi var många som läste era inlägg här slutet 2010 och sen under 2011, man behöver inte känna er personligen eller ha träffat er för att ha uppfattningar om er.

Du är så FRUKTANSVÄRT arrogant så jag bara vill kräkas, här är vi schyssta och ger er en chans att bättra på erat rykte här på RiF, och då får vi "haha lång näsa tack för gratisreklamen" slängt i ansiktet. WTF!?

Martyrskap får ni inget för. Ingen kommer tycka att ni är bättre än Råtthjälpen som omplaceringshem, de har heller inga ekonomiska medel att snacka om.

Sluta skylla ifrån er, sluta säga gjort är gjort och förgånget. Ta ansvar istället, och jobba på en vettigare attityd :/

[73an]
1

Ni behöver knappast fundera, men detta inlägg lär bli det sista för min del i detta forum. För det är som det är med forum det finns en lite skara med folk ca 10-20 st som i princip känner varandra, här på facebook och genom träffar etc. Dessa håller i tätt ihop i allt vad inlägg gäller, om någon gör fel = påhopp eller avstäning…

Har sätt många exempel på det genom åren inte bara här utan på andra forum som katter etc etc. Håller man inte med, gör man inte som alla andra eller har en annan åsikt, blir man snart ut fryst.

Synd bara att alla inte har den kraft och ork att lägga ner på dessa idioti inlägg som förekommer, min tid räcker tyvärr inte till för er mer, jag har djuren att tänka på, min fru och den nya kullen på 13 små roan´s.

Vill ännu engång tacka för läkningen till sidan och den pagerank det
gav oss, för er som inte vet är det så att en om webbsida länkas från en annan webbsidan, utan motlänk (tillbaka) räknas det som plus på en pagerank eller SEO, ju fler som tycker via länken desto mer pr får webbsidan på google och ju högre kommer träffarna på sökord som ex tamråtta, omplacering och uppfödning har man webbsidan kan man styra sökorden mot google, något som inte riktigt går lika bra via en gratis blogg etc, men nu hör ju det inte ditt.

Så vill ni mig något finns alltid e-post

Mvh
Magnus S

deeremf
0

vad jag vet känner jag ingen via fb eller irl, här alltså

Allamej
0

Lilla råttan, ska ni göra något för att jag ska ändra min åsikt om banning eller är vi klara nu?

mikeiko
0

Jag har för övrigt bara träffat en person från RiF irl, som hastigast ett par gånger. :P

Facebook använder jag inte överdrivet mycket, lägger till folk men pratar aldrig med dem xD

[73an]
0

#88 Du gör som du själv vill, jag är klar…. min tanke var att lämna gamalt bakom utan att det jämt ska dras upp om och om igen..
Inget man kan få ogjort om det redan har hänt.

Så varför ältra det om igen, om man kan sätt punkt vore det någon
gång bra. Jag är som sakt beredd att ta det steget.

Och självklart kan jag också visa respekt, om andra är villiga att de den
gent emot.

mikeiko
1

Alltså jag kan ändå inte låta bli att garva åt att han försöker göra denna diskussion till en tävling som han vunnit pga gratisträffar/reklam, men med en genomrutten attityd. Känns lagom moget och ansvarsfullt för sitt eget varumärke. :/

deeremf
3

Jag har ingen aning vad folk pratar om när dom pratar om 2010 - 2011, men en sak ser jag, dom pratade om att ni felannonserat råttorna tråden handla om och istället för att säga, okej det är något som kanske inte helt stämmer så svarar du med att kalla alla andra avundsjuka och att dom attackerar er.

Det är inte respekt.

Du lämnar inte direkt mycke plats att vara trevliga när du direkt går på offensen.

mikeiko
2

#90 Herregud människa, LÄSER du ens det folk skrivit till dig här?

"Så varför ältra det om igen, om man kan sätt punkt vore det någon
gång bra. Jag är som sakt beredd att ta det steget."

Vi ältar inte, vi ifrågasätter, väntar på ORDENTLIGA förklaringar, ursäkter för hur ni betett er på RiF, att ni tar ansvar för era handlingar och ändra din förbannat ruttna attityd.

[73an]
0

#93 Har både redan förklarat, och sagt att det var fel engång
Så varför ska jag göra det igen..

och jag kommer inte komma med någon förklaring

mikeiko
0

#94 Nej, du har bara upprepat att gammalt är förgånget och att ni inte gjort något fel här på RiF :P

Du har nämnt att ni gjorde fel med avel och omplaceringar 2010, men detta handlar om 2011 också, det vet du mycket väl.

Du är också extremt undanflyende i dina kommentarer och svarar bara i stora drag och gång på gång säger du att respekt förtjänar respekt utan att visa någon som helst själv.

Allamej
2

Din pagerank kanske har ökat men om man söker på lilla råttan så kommer väldigt mycket oseriöst ect. med det :)

Elinisa
10

Jag är nykomling& känner ingen av er. Ingen facebookkommunikation med någon av er. Har haft telefonkontakt med tre forummedlemmar då jag haft frågor om mina råttor. En av er finns med i denhär tråden. Hoppas ni inte tycker jag är dum (eller helt odräglig)  -som skriver& lägger mej i. Tänkte så; att om jag försöker sätta ord på hur en utomstående (jag), uppfattar det ni skriver -kanske det kan bidra till att inblandade förtydligar sej& kaanskekanske kan tänka sej att ta till sej det "den andra sidan" försöker förmedla. 

Till "ena sidan" i "konflikten":

Jag kanske är naiv, men vill så gärna tro att människor kan& kan vilja förändras. Tänk på att nästan alla celler i våra kroppar byts ut med jämna mellanrum. Ingen av oss är samma människa som vi var förra veckan. Misstänksamhet kan få människor att inta försvarsställning. Sen tror jag att det det kan vara oändligt svårt att uttrycka en ursäkt för vissa människor. Vissa kan inte. Tex min mamma. Hon blir liite snällare, -hon försöker, om det är något hon gjort som hon ångrar, -& det är en stor grej för henne, ett uttryck för ursäkt för henne. Vi är alla mycket olika& befinner oss på helt olika nivåer med olika saker i livet. En "ursäkt" kan se ut på olika sätt. Den kan se ut så enkel som så att man försöker igen. Kanske jag är helt ute& cyklar, men här (i tråden) verkar det finnas människor som vill söka kontakt igen. Låt inte misstron göra att ni stänger öronen helt& hållet& vägrar se det goda hos människor. Det verkar finnas ett intresse, en kärlek till djur& god vilja, trots tidigare missöden som kanske bottnade i okunskap.

Till "sida 2":

Jag är inte insatt i vad som har hänt tidigare. Vad det än må vara, är det uppenbarligen saker från er sida som sårat& gjort flera personer upprörda. Det går inte att sopa sådant under mattan& låtsas som om inget har hänt. Försök att sätta er in i hur människor har uppfattat det hela& knåpa ihop en ordentlig& uppriktig förklaring& ursäkt. Det är ok att säga att man gjort fel, att man ångrar sej& att man vill ha hjälp att göra bättre. Att människor beter sej avvisande behöver inte betyda att de är avundsjuka. De kan ha negativa upplevelser som gör att de undviker kontakt. Därför är det viktigt att; -dels svälja stoltheten, dels vara tydlig. Kanske kommer kännas som du/ ni  får tassa på tå ett tag, men sånt är livet. Människor är som vi är& ibl behöver man jobba upp ett fötroende igen. Svälj också förtreten, även om det känns surt& som att man vill slå tillbaka på det som känns som påhopp. Prata inte om google& pagerank, -om ni inte vill ge intrycket av att bara använda RiF som ett sätt att marknadsföra er.. -för det verkar vara så det uppfattas. Ge inte upp, men "tyvärr" måste ni nog klä av er nakna& FÖRKLARA på vilket sätt ni förändrats motför tidigare då kommunikationen tydligen gick åt skogen. 

Värsta fjanten är jag, som blir stressad av konflikter..Skäms Har bara svårt att tro det finns "onda& goda", utan tänker att om man bara försöker riktigt mkt så kan man förstå varandra& hitta en lösning. Kanske är helt galet.. & isf är det väl bara för mej att vakna upp till verkligheten..

Verra
8

Jag känner ju den tidigare ägaren som lämnade råttorna hos er. Jag har träffat dem själv flera gånger och jag vet att den ena honan var skygg och bet. Det var den honan som fick en kull hos er. Jag vet att hon var 1,5 år för det skrev ni på er hemsida och det sa den tidigare ägaren OCH bevis kan ordnas genom kopia på försäkringsbevis tex där födelsedatum står angivet.

Det gick att läsa på er hemsida att den andra råttan också blev dräktig, det var ju en glad nyhet eller vad det stog. Sedan fick hon alltså en tumör och dog ??

Jag känner som sagt den tidigare ägaren och hon skulle ALDRIG hota med att spola ner dem i toaletten. Om man betalar 1000:-/per råtta och år, om inte mer, i försäkring, så tyder det på att de är älskade husdjur och inget slit och släng. Däremot blev hon allergisk, vi pratade mycket om råttorna och hon berättade flera gånger att hon hade dåligt samvete för att dem inte fick så mycket tid och umgänge som dem var förtjänta av. Hon funderade på att omplacera dem och hittade då Lilla Råttan som var relativt nystartat.
Sedan ringde hon med gråten i halsen och berättade hur ni behandlade hennes råttor!

Ang de andra lögnerna så har ju folk kommit till oss (mig och andra, inte råtthjälpen eller dyl.) och berättat sin historia om er och mötet med er. Så jag har alltså bara hört en sida av historierna. Dock så litar jag på dem, de har absolut ingen anledning till att ljuga men ni däremot har för vana att ljuga.

Och bara så att ni vet det så har nog inte behovet av hjälp med omplacering minskat i era trakter, Råtthjälpen får fler frågor om hjälp en någonsin. Och förvisso är Råtthjälpen en förening, men en ideell sådan. Jourhemmen betalar i princip allt ur egen ficka och behandlar råttorna som sina egna. Ibland kan man få ersättning för veterinärbesök då ekonomin tillåter. Och det är väl en stor skillnad att ha rabatt för medlemmar och studenter? Det kostar 75:-/år att vara medlem i Råtthjälpen.

Jag tror att alla kan förbättra och förändra sig, men om ni nu har gjort det är det ett mycket märkligt sätt att visa det på.
Jag är kanske inte beredd att förlåta med tanke på att det är LIV ni slarvar runt med. Men en ny chans kan jag nog ge er om ni visar något tecken på förändring. Och dessutom ber om förlåtelse till alla ni sårat och trampat på tårna.

Och ja, jag ringde länsstyrelsen eftersom jag hört chockande saker om er, och ni fick ju anmärkning på en förliten bur så helt förgäves var ju inte mitt samtal eller besöket. Även om dem nu inte gick vidare med det..

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.