Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 740 ggr
Virkan
0

Hjälp! Är hon sjuk?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade jag små underbara råttflickor, två stycken. Jag märke ganska snabbt att ena flickan var nyfiken och framåt, och ena låg bara och sov.

När jag kom hem så tyckte jag att "den lugna"s beetende verkade konstigt. Jag tog upp henne och kände att hon var väldigt smal (det hade jag ite tänkt på tidigare), och att hon hade väldigt kal päls på huvudet, man kunde se huden genom fjunet, och det kan man inte göra på "den pigga".

När hon andas, så skakar hela kroppen, och om man lyssnar riktigt noga så kan man höra svaga pipanden. Rosslar hon?

Och så kan jag också tilllägga att hon bara har halvöppna ögon för det mesta, som att jon kisar.

Vad kan det vara för fel på henne? Och vad kan jag göra för att få henne bättre?

Närmaste vetrinär ligger några timmar här ifrån, så det är nog inte första hand val (pappa kommer att vägra skjuta mig)..

En liten bild på henne……

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Gia91an
0

Hon ser ju inte kry ut… hon kan ha mycoplasma… speciellt om hon rosslar och piper… det är ju vad jag har förstått väldigt vanligt och det enda man kan göra är att köra till veterinären och få medicin utskrivet som sedan behandlar symptomen, inte orsaken. Har det gått för långt kan man behöva låta råttan somna in.

Kan ju annars vara förkylning med, men jag hade nog tagit henne till doktorn för det låter lite illa…

Har hon ätit/druckit?

Virkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild på henne…

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Virkan
0

#1 Ja, hon äter och dricker… Jag tror jag ska övertala pappa att åka till veterinären… tack för att du svarade så snabbt.

Gia91an
0

Riktig liten sötnos är det… Det är lugnt…. Jag hade velat att någon svarade snabbt om mina var sjuka… Fler kommer säkert svara snart med, jag vet ju inte om min "diagnos" är rätt men det brukar vara ganska vanligt och så… Jag hoppas det går bra iaf! Jag känner lite också att äter och dricker hon så kanske hon inte är superduperakutsjuk även om hon mår dåligt… Men vet inte riktigt om mycoplasma i tidigt stadium påverkar ätande och drickande osv… Men jag tror mer erfarna människor i frågan snart uppdaterar dig med fler åsikter!

Zolah
0

om hon kisar med ögonen osv så kan hon ha ont också, så vetrinär är nog det bästa :/

Virkan
0

Jag ska se om jag kan ta bussen til veterinären nu i veckan… Men om hon har mycoplasma, det går väll inte att bota, är det inte då bättre och skönare för henne att somna in? Det vill jag absolut inte, men jag måste ju tänka på hennes bästa.. :(

Gia91an
0

Jag har aldrig själv haft en råtta med mycoplasma men läst många trådar om det här… och vad jag förstått så beror det på hur långt gånget det är… hon kan leva ganska okej ett bra tag med medicinering, men till slut kommer det bli riktigt dåligt och då får man ta bort… men även om hon kanske inte lever ett jättelångt liv kan man ju ge henne ett så bra liv som möjligt.

Kolla du vad veterinären säger, det är ju trots allt dem som är de kunniga i frågan… och det KAN ju faktiskt vara förkylning!

(För övrigt om någon tycker jag har fel i mitt påstående får ni gärna rätta mig då jag trots allt inte varit med om detta själv! )

Lycka till i alla fall, ska hålla tummarna för er! :)

Virkan
0

Tack! Jag ska ringa veterinären imorgon för att se om jag kan få någon tid, men då måste jag nog åka buss dit senare i veckan, är inte det stressigt för henne, med massor av ljud och folk..? :/

Gia91an
0

Mina pojkar har åkt massa buss utan att det var ett problem för dem…. Jag antar att det beror på djuret och hur bekvämt man gör det för dem i transportburen… det är ju stressigt att åka någonstans för dem och bil är ju klart att föredra… men nöden har ingen lag!

hus-musen
2

#7 Dumt att skrämmas i onödan, det finns massor av exempel på råttor som blivit helt friska och levt i 3 år efter en behandling och dött av något helt annat.
Allt beror på hur länge man låter råttan gå obehandlad och hur svårt angripen den är av sjukdomen. 
Mycoplasma i sig är inget farligt, det är när råttan får ett nedsatt immunförsvar som det kan bryta ut.

Jag undrar, hur gammal är råttan? Vart har du köpt den? 
Ge henne massor med nyttig mat, frukt och grönt och protein.  Lite barnvälling skulle hon må bra av oxå som extra på morgonen.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Är råttan från djuraffär?
Eftersom det inte är kontrollerad avel de har där oftast så kan hon helt enkelt vara klen av sig (något medfött problem, mycoplasma etc). En av mina råttor från djuraffär är ganska tunn, låter svagt från lungorna och antibiotika fungerar inte på hennes nos/lungproblem. Men hon äter och dricker och busar så jag låter henne vara, kanske är det bara så hon är född. Vi får se vad som händer, kanske blir hon jättegammal, kanske inte. Hon har blivit bättre nu iallafall. :) Låter mycket bättre än tidigare.

Men eftersom din råtta verkar ganska slö och kisar och sådär så skulle jag försöka ta henne till veterinär så snart du kan.
Mitt råd är att du ser till att hon äter, dricker och vilar och att ta dig till veterinär.
Vet kan ju undersöka och lyssna med stetoskop och avgöra vad som är fel, eventuellt prova antibiotikakur.
Du vet mer då tror jag! Du får ha lite is i magen tills hon blivit undersökt och försöka att inte oroa dig för mycket. :)
Men jag tycker inte att hon verkar bra alls, gör det så bekvämt för henne som möjligt, mycket mjukt tyg och lätt att ta sig fram o.s.v.

Hur gammal är hon undrar jag också?

Virkan
0

Nu när jag tittade till dem för drygt tio minuter sen, låg hon död på botten…. Är fortfarande chockad.. Hon måste ha varit sjuk länge… Jag köpte henne och hennes syster från en djuraffär, som jag tyckte verkade väldigt bra, jag vet att det är dumt och oklokt att köpa från djuraffär, men jag blev kär.. :'(

Gia91an
0

Jag sa ju trots allt att jag gärna blev rättad då jag bara läst trådar om det hela… och inte varit med om det själv! :)

Och jag vill inte skrämmas, utan det var vad jag uppfattat av alla trådar och inlägg jag har sett, och jag är mycket glad över att jag hade fel! :)

sarakaka
0

Undrar även hur hon rör sig? Är hon seg och långsam och stel liksom?
Eller rör sig rätt normalt?

Virkan
0

Tack alla som har gett råd och försökta att hjälpa.. hon bev bara 7 veckor gamal.. usch jag kan inte skriva mer, mina fingrar darrar för mycket… :(

Gia91an
0

Oj nej, mitt svar var för sent!

stackare! :( Usch vad hemskt att bli av med henne så fort :(

För övrigt har jag också djuraffärsråttor, ibland blir man kär…

sarakaka
0

#15 Jag beklagar. :(<3
Har själv en råtta som gick bort i fredags. Det gör olidligt ont! Din råtta var kanske som min född svag. Din råtta hann komma till ett bra hem innan hon dog iallafall! 
Men du måste hålla dig stark för den andra råttorns skull, hon behöver dig som mest nu.
Beklagar verkligen. :(<3
Tusen styrkekramar!

hus-musen
0

Beklagar sorgen.. Stackars liten var nog för medtagen från djuraffären för att orka kämpaRynkar på näsan

Jag hoppas verkligen att du anmäler djuraffären nu så de slutar sälja sjuka djur.. Det är verkligen inte okej av dem att inte kontrollera djuren ordentligt när de är så illa medfarna :(

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Beklagar sorgen :(

Eftersom de är djuraffär kan de ju varit något medfött problem. Man såg på ögonen att hon kisar att de var något fel plus att pälsen är uppfluffad.

Hoppas du hittar en ny fin kompis till din andra och att dem lever längre och har mysigt.

Virkan
0

Tack alla <3 Den andra tjejen mår hur bra som helst, och jag ska försöka hitta en liten kamrat till henne, så hon slipper vara ensam.. <3

Jag ska kontakta djuraffären först och främst, och sen ska jag försöka anmäla (ska bara läsa artikeln om hur man gör det ..)

sarakaka
0

#20 Vad bra, lycka till!

Ja gör det! Jag har själv gjort en anmälan om en djuraffär tidigare. Det kändes jätterörigt först, men det är inte det egentligen. :)
Du hittar personen du ska maila, och skriver mailet om varför du vill anmäla och du kan gärna ta upp punkter ur L80. Sen kan du be om diarienumret så att du kan höra av dig och se hur det går för dem.

Virkan
0

Oki, ska försöka göra en anmälan i helgen (hinner inte innan dess, har myyyyyycke skolarbete) :)