Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3008 ggr
Hexadermia
6

Råttbygget - Bild-dagbok och guide

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej RIF

Håller på och bygger en lättstädad bur. I skrivande stund är den helt bebodd men vad som är kvar att göra är 2 våningslådor till, fläta klart utsidan av buren, släta väggarna, bygga klart stegar och sätta fast hjul.

Råttorna älskar den nya buren, dörrarna är väggarna från deras gamla bur och storleksmässigt blev buren dubbelt så stort.

Den gamla buren hade ett 20 år gammalt PVC-botten som efter år av råttor (speciellt hannar) stank kiss, trots rigorösa försök att avluktifiera.

Fun fact: PVC kan verka vara som ett underbart material, men precis som spånplattor suger den åt sig fukt! Så undvik PVC i ditt burbygge.

En bra råttbur ska vara enkel att städa, flytta runt och ha bra skvättskydd.

Jag hade följade krav när jag planerade bygget:

1. Ergonomisk. Gammla råttor ska inte slå ihjäl sig när de klättrar. Ska även vara bra att gulla i. <- VERY important (Varför skaffar man råttor för?)
  2. Giftfri. Svår att greppa för råttmunnar som gillar att gnaga.
  3. Lättstädad. _Inga tunga lyft! Jag är lat.
    _
  4. Flyttbar. _Hjul! Weeee!
    _
  5. Lättmöblerad. Alla hörnor i buren ska vara lätta att nå.
  6. Skvättskydd! Fy f** för skräp man hittar utanför buren.
  7. Den ska inte kunna suga upp fukt.
  8. Billig.

Jag tog reda på vad för burar som fanns på marknaden och vad som var bra eller dåligt med dem. Många av burarna var undermåliga när det gällde skvättskydd och vikt och möblering. Den bästa buren jag fann hade usel skvättskydd.

Hembyggen brukar bestå av Möbel + nät. Hemmasnickare upptäcker snart att det brukar vara bra att spackla skiten 1000 gr innan man släpper lös pisspatrullen. Dessutom kan penslat trä av alla typer av kemikalier vara giftigt.

Undvik trä om du inte är beredd på att byta ut ofta eller svabba upp kiss varje dag.

Material BUR:

• En rulle hönsnät med små maskor. Om du nån gång i framtiden ska ha bebbar i buren, se till att deras huvuden inte kan pressas igenom. Regeln är: går huvudet in, går resten in!
  • 1-2 st miniväxthus för balkong, (jag fann mina för 179:- st): http://www.jula.se/vaxthushylla-med-pvc-overdrag-716001
  • Dörrar kan vara hur olika lösningar som helst, en ram klädd i galler, sågade delar av gammal gallerbur.
  • Gångjärns-lösning. Bli kreativ, ta fram ståltråd och knyt fast dörrarna Använd öglor, ringar, krokar, you name it!
  • Lås. Kreativitet igen. I mitt fall hittade jag krokar på ett diskställ. Ena krokändan hakades fast i nätet, andra hakade fast dörren. Alternativ på lås kommer att fördjupas senare.
Hexadermia
2

Burbotten

En av de större utmaningarna var att hitta en lättviktig, lättstädad låda som skulle husera som botten. Den skulle vara lagom stor att passa inne i buren och lagom hög för att hindra skvätt.

Stommen själv var Bredd 690 mm Djup 490 mm. Så min låda skulle vara några cm UNDER dessa mått, annas så skulle den inte passa.

Jag letade länge tills jag hittade på Överskottsbolaget en utförsäljning av sänglåder. Deras bredd motsvarade mitt djup, men de var för smala. Men kombinerade jag TVÅ fick jag mitt mått jag behövde.Att de var genomskinliga var ett extra plus för nu kan både jag och de se in och ut.

Men lådorna var inte helt perfekta eftersom de krävde en viss preparation. Kanterna var över stommens mått så de fick sågas bort. Hela lådan fick nu en vass kant som måste skyddas från gnagarmunnar. Lösningen blev en pvc-slang som snittades upp längs längden och kläddes över kanten, den limmades fast med limpistol. Mjukt och skönt

Jag skruvade ihop dem med 3 skruvar, 1 per hörna och 1 i mitten. Skruvarna var satta högt nog så att botten fortfarande var vattentät.

Ställen för inköp: Loppisar, Jula, Chlas Olhson, Överskottsbolaget, Rusta, Lidl

Ser man här på bilden så har jag skurit ner framsidan och mittenvägen till mer än hälften. Då får de en tittkant att luta över, och eftersom råttor inte gillar att göra ifrån sig ute på öppna platser håller de sig till de mer mörka hörnorna när de uträttar sina behov.

Hexadermia
1

Siri demonsterar våningslådans hål till våning 2.

En Tupperware låda fick sin botten urskuren och fastlimmad.

Hexadermia
1

Siri sedd från undersidan.

Hela bottenlådan vilar på originalgallret till växthuset. Den är löst sittande kan lätt plockas bort. Precis där hålet är har jag sågat av en bit galler och slipat ner metallkanterna. Lätt ner, lätt upp.

Mstar
0

Jag älskar kreativitet! :D Jag fasar för att leta plastlåda i rätt storlek.. Vilken tur du hade!

Har du smält plasten, eller hur har du fått så 'mjuka' kanter?

Hexadermia
0

#4 Jag använde en pvc-slang, som jag skar upp. Sen placerade jag skåran över plastkanten och limpistolade fast den.

Mstar
0

*tumme upp*  De har inte bitit på den..?

Hexadermia
0

Eftersom detta var en otestad lösning så ja. Siri gnagde på den, hon slutade dock när jag slängde i gnagleksaker och äppelgrenar.

så lösningen är, stimulera ratsen och släng i äppelgrenar. De har inte gnagt sen dess.

Mstar
0

Råttor verkar vara lite otacksamma så sätt.. Bita sönder allt fint man gör.. Eller så uppskattar de det så mycket.. Beror kan ske på hur man ser det :P

sarakaka
0

När jag blir putt för att råttorna haft sönder någonting jag har gjort/köpt och ansträngt mig jättemycket med, så säger hon alltid "men tänk vad roooligt de hade när de hade sönder den! Det är ju bra!" ^^ Tungan ute

Och buren var jättefin! :)

pellepojken
5

Härmed utnämner jag dig till årets Svenska Råttarkitekt ! GRATTIS !Glad

Ewepewe
0

Läcker bur! Himla påhittigt :)