Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 967 ggr
luisaa
0

hjälp med mina nya råttor!

hej! jag har fått två jätte söta bebisar, Nima och Marley. mina första råttor, jag har mest problem med marley för marley är väldigt människo rädd och kommer inte ut alls om man är i närheten bara på natten, och om jag försöker locka henne med mat när hon kollar ut med sitt huvud ur sitt hus och jag håller godiset framför henne sitter hon helt still sen går hon igen och tar inte emot mat från mig. och när jag har henne uppe sitter hon bara i min tröja. och om hon får chansen vill hon bara tillbaka till buren. jag brukar inte lyfta ut dom från buren jag låter dom själva komma ut, är det kanske det jag gör fel är det kanske darför hon är rädd för mina händer? för hon är vädligt rädd för mina händer , vet ni ngåra bra tips om hur man ska göra för att få dom handtama?  hade verkligen uppskattat hjälpen!

sarakaka
1

Mitt tips är att inte stressa utan låt Marley ta sin tid!
Om en råtta är rädd för händer och man konstant skrämmer den så kanske det inte ger så bra effekt. Det beror på, antingen så vänjer den sig vid händerna, eller så blir rädslan intensivare.
Jag skulle umgås med Marley så mycket som möjligt, men på hennes villkor. När jag haft en rädd råtta har jag rört svagt vid den när den sprungit förbi, t.ex. på svansen, plockat i buren med händerna, fortsatt att erbjuda mat o.s.v.
Andra saker du kan göra är att prata mycket i deras närhet så att de vet att du är där, och att de hör din röst, utan att du är framme och ska pilla på dom. ;)
Var så mycket du kan vid buren, t.ex. med datorn eller läs en bok. Till slut blir de nyfikna på dig och kommer fram. :)
Du kan även prova att ha lite tyg innanför tröjan en dag och sedan lägga in det i buren.
Pusha lite och erbjud henne att sniffa och få mat osv, men utan att skrämma henne, är väl mitt råd. ^^

hus-musen
2

Har du läst i våra artiklar under vanliga frågor? Kanske kan ge dig lite tips! http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1

Sen så är det så att du behöver hantera henne även om hon inte vill. Finns risk att hon utvecklar sitt beteende och börjar bitas tex.
Lyft upp henne och bär runt på henne i tröjan. Fortsätt ge godbitar, förr eller senare kommer hon bli lockad av dem.
Om du kan, ha det lite mörkare när du ska hantera dem, och kanske musik på låg volym så det inte är knäpptyst.
Ta ut henne och den andra och sätt dig någonstans där du är enda tryggheten och det enda roliga. Typ i badkaret eller på ett bord brukar funka bra. Prata lugnt och mjukt med dem så de vänjer sig vid rösten och att du är nära.
Du får liksom tvinga henne att vara social med dig om hon inte vill komma fram själv.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#2 Oj, våra tips motsäger varandra på vissa ställen, hoppas hon inte blir förvirrad nu. :')

hus-musen
1

#3 Man får ju prova sig fram, råttor är ju individer så man får ju behandla dem därefter :)

Skriver bara min personliga uppfattning, det har för mig alltid fungerat bra att ha råttan nära, andra annars otrygga råttor brukar slappna av om man har dem under tröjan där det är mörkt och trångt. Synnerligen ungar svarar bra på den behandlingen.
Vuxna och synnerligen hanar kan vara jobbigare (klösmärken på magen gör ont)
Finns ju inga rätt eller fel egentligen heller utan man får prova som sagtGlad

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#4 Ja precis, man får prova sig fram! :)

Men jag kan tänka mig att det du gjort fungerar jättebra! Ungefär så gjorde jag med Elly som nu har gått bort. Hon var väldigt nervös av sig. Men vid mild hantering så vande hon sig vid mig, men hon gillade aldrig särskilt att bli klappad eller sådär förrän hon blev lite äldre. :)

Alma däremot, som jag har nu, är mer rädd än nervös, så henne tar jag det försiktigt med. Har haft henne i fyra månader nu och jag kan lyfta henne utan problem och sådär, så jag ska börja hantera henne mer och mer nu. Känns som att vi har kommit förbi den där första lära känna varandra fasen nu. xD De andra två är jättegosiga och klättrar på mig och vill vara med mig hela tiden, men Alma är mycket mer på sin vakt så jag försöker att inte skrämma henne utan hon får ta så mycket tid hon behöver för att hon ska kunna lita på mig. :)

Anvariel
0

Ett tips jag kan ge är att om du märker att hon blir rädd av någon hastig rörelse du gör (om ni sitter tillsammans i soffan eller på sängen eller var du nu har ut henne), frys inte rörelsen och säg inget i stil med "nej men ooh, det var inget faarligt!". Jag tror det finns en risk att man förstärker deras uppfattning om att det som skedde var farligt om man gör så. Märker det på min lilla Dobby som är lite smårädd av sig ibland (just rörelser är han lite nervös över). Om jag fortsätter på med mitt när jag rört mig för fort/gjort något som låtit för mycket så slappnar han av betydligt snabbare. Om jag däremot stannar och tittar på honom då sitter han frusen och stirrar betydligt längre. Nu är inte Dobby alls någon särdeles rädd råtta (han är en myspojk av stora mått), men jämfört med hans gospojk till brorsa så är han den blygare killen. Hur som helst, ett litet tips bara. Funkar det inte så ignorera det. :)

luisaa
0

okej tack så jätte mycket för hjälpen! det är första gången jag har råttor och vill inte göra fel:/ hon kommer till mig men bara in i min tröja och vill inte gå ut , och jag vill ju också att hon ska få motition, och det ända jag är lite rädd för om jagg låter henne va kvar i min tröja är att då kanske hon inte blir handtam:/

hus-musen
0

#7 Jodå handtam blir hon, när hon känner trygghet hos dig. Att hon går in i tröjan är bara bra, låt henne fortsätta göra det. Sätt dig sen i soffan och vänta tills hon sover eller hon smyger ut själv.

Qui dormit, non peccat