Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 767 ggr
Zolah
0

Hjälp med råtta

Jag har en kille från sockerråttans rekordkull, han fick komma hem till mig tillsammans med sin bror. I början var båda lite rädda för dom större hanarna men inga större problem, jag hamnade i en deprission och därmed hanterade jag nog inte dom så pass mycket som jag normalt skulle göra med unga råttor.

I början trodde jag att jag hade förstört dom pga detta, då vad jag trodde båda var rädda för mig. Men efter ett tag så inser jag att det är bara ena brodern , den andra gillar att bli gullad och kliad. Jag kallar dom just nu för Berg och Sten , Sten är den som är större och osäker. I början var det bara att Berg spände sig men nyligen har han även börjat pipa, försökt kolla om han har ont men får inte fram något direkt när jag klämmer och känner på honom. Trodde att han kanske hade förstoppning så  jag tog och badade honom och alla andra men bajs plopparna sprutade, men han var lika osäker som innan. Ska ta honom till vetrinären när jag får pengar och se vad dom säger, jag är rätt konfunderad. Han bet mig också för första gången så jag blödde i morse, förut har han bitit men inte punkterat. ( drog inte undan handen som det står i guiden samt att jag blåste honom i ansiktet )

Om han var rädd för mig, borde han väl inte söka kontakt?

Om han är arg borde han väl ringla med svansen samt ha öronen bakåt strukna?

om han hade ont, borde ju smärt 'guiden' ha hjälpt?

Snälla råd :c

Forgetful
0

Jag har en tjej som brukar pipa när nån rör henne då hon ligger och försöker få ro xD inte när jag gör det, men ibland har jag råkat "lura" henne så hon trott att jag varit en annan råtta, dock är detta typ ett "Noo x3" som inte är något jag behöver oroa mig för xD

Bitandet kanske bara är en prövning på hur långt han kan gå? Många djur provar ju sig fram och bra att du höll kvar handen :) om han nu inte tycker om handen så ska han lära sig att det inte hjälper att bita den, den är kvar ändå

//Forgetful

BellaDonna2
0

Ja precis som #1 säger, min råtta piper oxå om man stör henne när hon lagt sig gott. Trodde oxå det första att hon hade ont nån stans men man lär sig ganska snabbt vad de vill framföra med sina beteenden. hade han haft ont så hade han dratt sig undan och man märker tydligt att något är fel. Fortsätt så dom du gör, visa att du inte är farlig så kommer det att gå bra! :)

Lycka till!

Zolah
0

Det handlar ju inte om att jag stör honom, han kommer helt enkelt och hugger tag i fingret i buren. Men inte då man öppnar luckan och har handen inne, då gör han inget sådant. Han piper då jag ska bära ut honom dock, och gillar inte bli fasthållen. Har haft råttor som tyckte det är läskigt just pga att dom tappar ballansen, men att hålla i dom extra säkert brukar funka då men inte i Bergs fall.

Igår så blev det bråk för första gången i buren med, han och bärnsten fajtades i hammocken ( spändhanduk i buren ) och var allmänt arga. Kunde höra hur Bärnsten 'fnyste' och var mäkta upprörd, plockade ut båda och undersökte dom men inga skador. Börjar vara rädd att han håller på bli aggressiv rent av, kan det tända så snett i råttors huvuden senare i livet? Det känns extra konstigt då han bråkade med den lugnaste i flocken också

han föddes ju 10/8 2011, så han är nu 6 månader och 10 dagar ungefär.

Anvariel
0

Att de biter genom gallret är väl rätt vanligt, speciellt om man någon gång gett godis eller mat genom gallret. Men jag vet ju inte hur är med denna råtta såklart.

Alltså smågnabb tycker jag det är fram och tillbaka mellan råttor. Det skulle jag inte sätta någon större vikt vid. Om de däremot skadar sig ordetligt, då måste man naturligtvis ingripa.

Zolah
0

#4 jag matar aldrig genom buren, så jag vet inte var han ska fått den vanan ifrån. Och jag säger även åt andra att dom inte får göra det, och om dom vill får dom öppna luckan. Har haft honom sedan han var liten, och det blir bara knepigare ju äldre han blir.

Smågnabb vet jag ju att det kan vara, men detta var rent av skrik. När dom gnabbas normalt så brukar det inte komma skrik utan som mest små pip och massa dunsande, därför jag reagerade så starkt på det hela :/ Men båda två var ju helskinnade förutom att Bärnsten frustade av vad jag kan tro ilska.

hus-musen
0

#3 Du har ju värsta tonårsåldern nu, när hanar kan visa överdominans och bli allmänt knäppa. Försöker han klättra i rang eller ta över så är det ju inte konstigt att de andra surar ur heller.
Det kan även slå över såpass att de blir revirvaktare mm.

Finns ett par botemedel beroende på svårighetsgrad, ena är att helt enkelt vänta ut det. Det lugnar sig när råttan är runt året.
Andra är att uppfostra honom och hoppas att de andra råttorna inte backar.
Det tredje om han blir riktigt jobbig är kastrering.

Så finns ju det tråkiga alternativet med avlivning om han blir totalt knäpp.

Qui dormit, non peccat