Svåraste intron hittills
Köpte en hona till husse för två dagar sedan och hon har blivit väldigt lugn, nyfiken på människor och sitter och knastrar så fort man tar i henne, men Seska, den gamla tanten på 2 år är flyförbannad! Hon puffar,stånkar och reser ragg så Flinga som den nya heter har fått bo i extraburen medan vi byter filtar med lukter och låter dem mötas på sängen, men det går inge vidare :/
Antar att vi får fortsätta, men det är drygt när Seska är så arg, hon bliter Emma och har t.om bitit hål på husse så han blödde länge och väl!
Kan det vara så att hon e gammal och sjuk, svartsjuk på den nya? För introduceringen med Emma gick ju bra, fattar inte varför hon inte accepterar en bebis?

Jag förstår inte varför du köpt en bebis till en sån gammal hona? Självklart blir Seska förbannad. HOn är gammal och borde få lugn och ro istället för att fostra en bebis. Sen är det inte rätt mot bebis som behöver en lekkamrat hon kan busa med och som orkar med alla hyss en liten kan hitta på.
Jag skulle antingen lämna tillbaka bebisen eller köpa en lekkamrat (dumt kanske eftersom du är allergisk?) och låta Seska få en lugn sista tid och bara njuta av att vara pensionär.
Köpte henne som sällskap till Emma, hade ingen aning om att gamla inte skulle ha en ny flockmedlem. Emma gillar att busa massvis med henne.
Angående allergin så bor dom inte hemma hos mig, jag och husse är inte sambos. Den har f.ö blivit bättre när det bara e tre hemma nu.
Sen fattar jag för övrigt inte varför det skrivs här att man ska skaffa bebisar till gamla råttor, vet gånger det uppmuntras till det, flera trådar dessutom.
# 2 Jovisst, jag tycker absolut du gjorde rätt som skaffade en bebis till din då ensamma tjej (dam). Men kanske ännu bättre att skaffa 2 bebisar på en gång utifall den äldre råttan dör , då har du ju en ensam råtta igen. Och sen är jag övertygad om att det är mycket bättre att bebisen får växa upp med en annan bebis under den gammla damens överinseende. Tror att ungar behöver få växa upp ihop (men med äldre) Just det där att leka o få rasa ut osv. 
En till bebis är sedan länge planerad, men jag ville inte köpa på mig massa zooråttor uan väntar på en kompis kull :)
#1& #4 Det är inte bara bebisen& gumman Seska som det är nu, utan de är tre st (?) Det var mellanråttan Emma som behövde någon att busa med& då kom lilleplutten Flinga in i bilden, vilket tant Seska inte accepterat. Har jag förstått det rätt, TS? :-)
#6 Ja, tydligen verkade folk tro att jag köpte Flinga till Seska när det är Emma som kommer bli ensam när Seska dör, Emma är runt året bara och är den mest aktiva och busiga råttan jag någonsin sett, rena dampungen. För att åldrarna ska jämna ut sig sedan så kommer vi fixa en relativt jämngammal åt Flinga, men jag ville inte köpa 2 st (Flinga var impulsköp från djuraffär) just pga den anledningen, men det är ju så stor brist på honor här har jag sett.
Att jag köpte Flinga nu var också lite pga bristen om det skulle vara så att Seska försvann snart så att Emma inte skulle behöva sitta länge. Jag hade ingen aning om att tant Seska skulle bli så arg.
Sedan tror inte jag på att hon är arg för att hon tänker "åh nej, nu kommer en liten skit jag måste ta hand om". Seska har aldrig varit speciellt flocksmart då hon också är djuraffärsråtta så jag tror det har mycket med det att göra, möjligen att Flinga fortfarande luktar så mycket från djuraffären.
På senaste tiden har Seska blivit lite mer tjurig men jag tror inte hon har ont eller något sådant, hon rosslar till och från men är utöver det i god hälsa.
Kanske det faktiskt är så att Seska känner sig gammal och inte vill ha med småungar att göra….? Är det inte i så fall bättre att låta henne sitta i en mysig pensionärsbur och låta de andra två sitta ihop?
Eller är hon alldeles för pigg och fäst vid Emma för att det ska gå bra?
Har du följt råden i introduceringsartikeln? Alternativt testat "carrier"-metoden?

Självklart ska en gammal råtta bo med burkamrater, åldern har faktiskt ingen betydelse. Har introducerat bebbs till 2½ år gamla råttor utan problem och de har varit glada över sällskapet.
Enligt lag så spelar det inte heller någon roll på ålder på råttan, de ska ha en burkompis punkt slut.
Undantaget är möjligtvis om råttan är extremt gammal och sjuk och beräknas avlida rätt snart så kan man göra ett undantag.
Tanten visar dock upp beteendeproblem, kan vara så att hon och den lilla inte klickar alls och hon känner sig stressad över hela allting. En del gamla råttor blir tyvärr ostabila och andra är kolugna, och du skriver ju att tanten inte är så flocksmart.
Prova att gnugga rent råttorna med våtservetter och ha sen ut vanilj i pälsarna. Kan funka riktigt bra.
Qui dormit, non peccat