Blivande råttägare behöver tips
Hej alla råttfrälsta!
Jag tänker skaffa mina första råttor framöver. Har haft en del gnagare tidigare i mina dagar (var ganska liten så det var mest min mor som fick sköte dem .__.') men jag har aldrig haft råttor! Började kännas tråkigt utan några djur här hemma så jag började läsa om olika "smådjur". Föll direkt för råttor som verkar som den mest sociala/tämjbara och trevligaste gnagaren.
Jag tänker ha två råttor, har vacklat fram och tillbaka mellan att ha honor eller hanar. Just nu är jag dock mest inställd på hanar eftersom de verkar vara de som oftast är lugnast och keligast. Dock så är nackdelen att hanråttor (vad jag har förstått) luktar mer och min mamma har astma. Dessutom blir hanråttor ganska stora vad jag förstår och markerar revir, "skvätter" mycket när de är utanför buren.
Jag tänkte använda "hampaströ" som bottenmaterial efter att ha läst mycket positivt om det på internet.
Har iallfall några frågor:
*Stämmer det jag skriver om hanråttor vs. honråttor? Skiljer det mycket mellan hanråttor och honråttors storlekar?
*Hur ska man inreda buren? Vad är måsten?
*Vilket är det enklaste sättet att lägga upp råttornas kost (om ni fattar, alltså måste man ge dem olika saker att äta varje dag)?
*Hur får jag kontakt med en bra uppfödare i (södra)Småland eller Skåne? Har kollat massa artiklar på sidan och även på den "officiella uppfödarlistan" men de flesta uppfödarnas hemsidor var inaktiva och ouppdaterade sen år tillbaka.
Tacksam för lite råd! :)
Hej Älvan94!
Jo tamråttor är väldigt roliga djur att ha, man har aldrig tråkigt med dem.
Eftersom din mor har astma tycker jag att ni ska kolla upp att hon tål råttor först o främst. Alltför många råttor måste byta hem enbart för att folk inte har kollat upp om de eller deras familjemedlemmar tål dem, råttor tyr sig väldigt starkt till sina människor och mår dåligt när de måste flytta.
Jo det stämmer att hanar är större än honor, deras urin är starkare och de är lugnare, keliga är både honor o hanar.
Att inreda en råttbur är roligt! Sätt in hängmattor, hyllor, rör, korgar, toalåda, o hus, även nåt att boa med, strimlat tidningspapper går bra.
Basfoder som alltid ska finnas fri tillgång till är Torrfoder, finns massor av trådar här på Rif om det. Lagad mat ska de ha varenda dag, finns trådar om det med.
Du har tur…du har 2 väldigt trevliga uppfödare i din närhet! Porlamarkens uppfödning och Palm´s råttuppfödning.
Rekommenderar verkligen att du o din mor åker hem till dem på besök.

Har du kikat under vanliga frågor här på rif? Där står mycket av det du undrar, över, kika i länkarna så får du massor av tips :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor?discussions-1
Qui dormit, non peccat
Jag har tidgare haft marsvin och det tålde mamma utmärkt (då var vi heller inte allt för nogranna med att städa varje dag och så). Luktar råttor (hanar) mer än andra gnagare?
Jag tycker personligen de luktar mindre, men det beror på hur ofta man städar med… Andra kan ju dock tycka olika… Men kaniner tex tycker jag luktar mer.
Okej så bra :) Mycket trevligare att ha ett djur när man kan ha kontakt med så många andra med samma intresse!
#1 Vet du hur man får tag på Palms? har kollat deras hemsida men jag hittar inga kontaktuppgifter till båda.
#5 Porlamarkens telnr står på hennes hemsida.
http://porlamarkens.webs.com/kontakt.htm
På Palm´s sida står det "om oss", där kan du skriva till hennes dotter o be om telnr exvis eller så frågar du Desirée helt enkelt.
Alla där är väldigt trevliga o goa männskor.

#3 Din mamma behöver kolla ändå om hon tål råttor, för många är råttor mer allergena än andra djur. Tråkigt om ni hinner ha råttor i ett par veckor och sen måste omplacera dem liksom.
Qui dormit, non peccat
#7 Min mamma är inte djurallergiker, hon är allergisk mot damm så det har ju inget med själva djuret att göra, men jag förstår vad du menar :) Hur kan man testa det? Jag känner inte ngn med råttor som hon kan "utsättas för"?
#8 De flesta uppfödere har inget emot att du och din mamma kommer och hälsar på. Porlarmarkens borde inte vara något undantag :)
Porlamarkens har 'öppethus' den 30 mars, anmäl dig till det? :D