Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 2012 ggr
[Ratass]
0

Rosa råtta

Såg den här på bilddagboken/dailyviews, tycker det är så fel :/

Vet inte om ni kan se den om ni inte är inloggade.

http://dayviews.com/rattus/501915487/

mikeiko
0

Elakt :(

Galet överviktig hona också…

Susanna_w
1

Nää, blir faktiskt arg när jag ser detta.. Djur är inga leksaker och dessutom är hon farligt överviktig.  Skrikandes

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zolah
3

tycker det inte är så farligt, men däremot onödigt och möjligen stressande för djuret . jag skulle nog bara göra så om jag skulle medicinera råttor för att se skillnaden mellan dom för att kunna ge rätt dos ( gjort det en gång, var skit jobbigt för dom var så duktiga på att rengöra sig :P )

IzaEleonora
1

Reagerar nästan mer på övervikten D:

Ilahinoor
0

Men USCH!

Är förvisso helt ny på sajten så jag kanske inte ska ha så mycket sagt med det där är ju bara gräsligt Förvånad

Som Zolah skrev så är det väl en sak om man behöver skilja på extremt lika råttor vid medicinering men för nöjes skull?

CamillaS
1

Jag skulle iaf inte ens göra det vid medicinering. Skulle jag behöva märka min råtta för den skull skulle jag göra det på något annat sätt som inte innebär att färga hela råttan. Kanske en prick på svansen eller klippa bort en liten pälstuss eller liknande, nåt som vissa uppfödare gör för att skilja på ungar som är lika varandra.

Att färga råttan bara för skojs skull är bara extremt onödigt och taskigt mot råttan som ska vara med om det. Det är inget man roar sig med som djurägare när man har tråkigt! Jag blir iaf sur på denna bild.
Sen såklart är övervikten verkligen inget bra det heller..

deeremf
0

är det speciela produkter för råttor eller använder man för människor?

Jisses vad tjock råttan var, stackare.

CaptainBalls
8

Tjejen som färgade råttan gjorde fel enligt mig.

Men måste säga att hon sa faktiskt nere i en komentar att råttan har ett genetiskt fel. Vilket jag först inte trode på innan jag kollade på hennes andra råttor som inte var lika stora.

Även om jag tycker människan här är elak som färgar råttan så behöver vi ju inte trycka ner henne här på RIF ang vikten eftersom vi själva inte vet till 100% hur det ligger till.

Vill inte hugga emot er eller något sånt och vill inte att ni tar mig på fel sätt vill bara alla väl.

0ptimusPrid3
10

Till samtliga i tråden: Är det kanske dags att lära sig att läsa igenom och konfrontera hellre är att förtala? Är det några som borde skämmas över sitt beteeende så är det väll då verkligen de personer som väljer att -utan någon som helst kunskap gällande bakgrunden till bilden- uttala sog om vad som är rätt och fel? Kanske borde den energin spenderats på situationer när djur far illa hellre än där man misstänker att ett djur stressats någonlunda. Otroligt omoget gjort! Några frågor och fakta: 1. Mer exakt vad skulle stressa djuret mer än ett vanligt bad? Att man efter rengöring av pälsen tillsätter något högst ofarligt som karamellfärg? Hållbara argument tack. 2. Hur skulle det vara skadligt eller stressande för en tamråtta stt ha rosa päls en kortare period? För Er som läst på om dessa djur borde det inte vara någon nyhet att råttans syn inte är dess starkaste tillgång. Färgen i sig bör därför inte vara något som helst störningsmoment för djuret. Karamellfärg lämnar ej heller någon märkbar doft som skulle kunna störa djuret. Givetvis är denna också lätt att tvätta ur med exempelvis oparfymerat schampoo och lämnas självklart inte i pälsen. 3. På vilka grunder baserar ni uttalanden om att man som djurägare skulle vara sämre efter EN bild när bilden i fråga inte visar djur som far uppenbart illa? Återigen vill jag peka på att man skall veta VAD man pratar om INNAN man uttalar sig. 4. Vikten har jag mer förståelse för att man reagerar på, någon kag själv gjorde först när jag märkte att Lisbeth (som råttan heter) började öka i storlek. Första misstanke var tumörer då fodret (vilket nämns i kommentarerna under bilden) är fullvärdigt. Hon har dock inte uttvecklat några tumörer och storleken består. MEN oavsett rättfärdigar detta knappast något baktalande på ett annat forum. Att jag väljer att behålla henne så länge hon kan bete sig naturligtanser jag inte vara fel. Till sist: Resonera kring er själva innan ni baktalar andra. Detta är under all kritik att man väljer att lägga energin på förtal hellre än att sprida kunskap och varna vid behandling som faktiskt skadar djuren. Med vänlig hälsning, Saga - den "hiskeliga" ägaren till den rosa råttan

deeremf
0

hej #9

smått nyfiken angående Lisbeth, inte att jag vet mycke om sådant och jag antar at den mutasjonen finns hos människor också.

Hur mår hon?

Har hon svårigheter i vardagen osv?

deeremf
0

http://www.ekofrukt.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=22&lang=sv

Det är cancerframkallande, tror man, klart det är bara om det injekteras direkt i kroppen til råttan, sen vet jag inte hur mycke av det huden tar upp naturligt eller om pälsen håller den utanför.

0ptimusPrid3
0

Vanligt spån innehåller ämnen som man VET är cancerframkallande men inte ser jag några förtal såfort bilder på råttor som hålls på spån dyker upp. Vill ni veta mer om Lisbeth så läs igenom mer i sidan många hade tid att kika i för att skapa fördommar. Men jo, hon fungerar lika väl som alltid bortsert från att hon inte är lika smidig. Och ja, det finns liknande fel hos människor ex hypotereos. TS bör ta med historik i sitt första inlägg och ta bort tråden, denna typen av påhopP är INTE ACCEPTABELT och jag hoppas verkligen att somliga fått sig ett huvudbry om sitt handlande. Med vänlig hälsning, Saga

IzaEleonora
2

#9 har du testat ge henne någon sorts motion? :) för maten kanske inte gör något om hon endå inte rör sig! Är inte så himla påläst men antar att hon inte kan må bra av övervikten, ingen art gör ju de :(

Susanna_w
4

Jag tycker då inte att mitt inlägg är något förtal.

Överviktig är hon, sen är det jätte jätte tråkigt att hon är sjuk men jag tycker då inte att det är konstigt att man reagerar.

Och jag står fast vid att djur inte är några leksaker och tycker inte att man bara för att man har tråkigt ska färga sitt djur i karamell färg oavsett om det är farligt eller ej. punkt!

_

Zolah
0

#6 jag gjorde det, satte en fläck med färg bakom nacken men den tvättades bort av burkamrater . Testade sedan att klippa i pälsen för att skilja på så vis men även det försvann snabbt, skulle säkert funkat om jag hade rakat henne men det känns lite väl långt att gå. Sedan, sådant som vi använder i mat borde inte vara farligt för våra djur. Om jag minns rätt så är tex röd karamell färg gjord på rödbetor numera och hälsofritt, jag brukar mer rynka på pannan åt dom nästan självlysande gröna godisarna som finns att köpa - dom om något ser inte fräsha ut.

Jag sa inte att det var så, ej heller några fakta om att det ska vara att djuret skulle bli stressat. Det var det närmaste jag skulle tycka vore något fel, jag har ju själv 'färgat' en del av mina djur för medicinering. Och bara göra det för skoj skull i min värld är helt enkelt onödigt, det var inget påhopp utan snarare en mycket neutral kommentar.

visst har råttor ingen bra syn, men dom kan säkert se nyans skillnader och det kan säkert vara stressande för nån råtta. Handlar mycket om råttans psyke :/ alla råttor tål inte bad heller.

Men, till slutklämmen jag menade inte det jag skrev som påhopp.

0ptimusPrid3
3

Detta blir mitt sista inlägg då jag inte har något som helst intresse i en community med en sådan dålig attityd bland dess medlemmar. Lisbeth och hennes burkamrater bor i en rejäl bur (återigen hänvisar jag till dayviews sidan ni uppenbarligen hadt tid att kika i tidigare) och erbjuds daglig vistelse lösa i rummet buren är belägen. Kosten består av en blandning utav rat complete och Rat Nature med dagligt vegetabiliskt (rester av min mat - 100% vegetabilisk) samt animaliskt (varierar men olika rester av blandkostar mat). De har en god inredning med höjdskillnader, gömmor, rör, toalätt etc vilken byts ut vid städning varje vecka. Toalådan städas dagligen. Vatten och foder byts också dagligen. 3/4 råttor bor hos mig då deras tidigare boende varit ohållbart eller att de har riskerat avlivning. De tas till veterinär vid behov och deras behov tillgodoses så gott de kan i fångenskap. Jag själv går en djurvårdarutbildning och har haft råttor i flera år; -både köpta, omplacerade och de jag själv fött upp. Jag vågar med säkerhet säga att mina djur hålls betydligt bättre än vad lagen kräver och vad råttor generellt sett erbjuds. Har ni vidare funderingar så kontakta mig via dayviews sidan. Tänk vad mycket trevligare världen hade varit om man tänker eller frågar innan man uttalar sig. Om det inte vore för den ärliga människan som meddelade mig om denna tråden så skulle troligen fler människor trott att detta rörde sig om något dåligt just med tanke på de tidigare inläggem i tråden. Otroligt fegt av alla er som dessutom inte vågade konfrontera mig om ni trodde att djur föll illa, och att den enda som gjorde detta också var av inställningen att man visste den moraliska infallsvinkeln utan bakgrund. Med vänlig hälsning, Saga

Susanna_w
9

Dömer du ut ett helt forum för att 7-10 personer inte tycker det är okej att färga sitt djur i karamellfärg för att man har tråkigt?

_

mikeiko
13

Jag ser inga påhopp i tråden, utan folk som reagerar på något som verkligen inte är konstigt att reagera på.

1. Råttan är färgad "för skojs skull/av tristess", gör man något sådant får man räkna med att folk reagerar negativt.

2. Råttan är väldigt överviktig. Detta har påpekats. Orsaken bakom har inte diskuterats. Råttan ÄR extremt överviktig, och då måste du ju kunna ta en sån diskussion också utan att explodera. Istället för att kalla folk en massa skit och bete sig illa hade du kunnat ta diskussionen på ett moget sätt - och sakligt förklarat övervikten och färgningen. Sen att alla inte håller med dig och tycker att det är "roligt" med en färgad råtta, det får du faktiskt ta.

Om du läser igenom tråden igen så ser du att det inte handlar om varken förtal eller påhopp, utan en diskussion kring råttan. Istället för att sparka bakut hade du kunnat förklara läget och sen kanske också kunnat få tips kring viktminskning för råttan.

Intressant också att du dömer ut hela forumet pga att folk reagerat på något du gjort. Känns lite som om du insett att folk tycker du handlat tokigt och flyr fältet. Det är ingen som ifrågasatt DIG utan råttans vikt, samt ditt handlande i att färga råttan pga tristess…

Sen är det också trist hur du skriver att "Otroligt fegt av alla er som dessutom inte vågade konfrontera mig", herrejösses, tråden är ny, och du kan inte räkna med att folk är online och sitter och F5ar konstant för att se nya inlägg :/ Samt att ingen frågat på dayviewssidan, det är inget som säger att detta inte skulle ske…tråden är som sagt färsk. Dayviews måste man också ha ett konto på för att kommentera, och har man inte det är det klart att folk istället skriver här.

Elinisa
8

Hmm nu kanske jag har fel, men är inte förtal att man talar illa om en person..? (Försöker inte vara sarkastisk, eller något. Har lite dålig koll bara.) Denhär tråden handlar om att diskutera en företeelse på ett annat offentligt forum (Är Daywievs ett forum? Är inte alls internetkunnig, så vet inte) Hursomhelst verkar Daywievs vara öppet för alla..? Då har man nog rätt att diskutera det som fösiggår där. Att ha en åsikt om tex pälsfärgning av ett djur tror jag inte är att förtala någon. Att konstatera att råttan är överviktig tror jag inte är det heller. Att övervikt är ohälsosamt vet de flesta vid dethär laget. Nu vet jag inte om någon förutsatte att ägaren gjort råttan överviktig med avsikt eller att ägaren bar skulden till övervikten. Om det var så hade det varit bättre att ta reda på om det kunde vara på ett annat sätt, tex att råttan har tex ett ämnesomsättningsfel, som vi fått reda på nu. Hur råttan/ råttorna på bilden/ bilderna sköts har väl aldrig ens varit uppe till diskussion..?

Tror att om man inte vill att människor ska ha åsikter och kommentarer kring vad man gör, då måste man nog se till att göra det i smyg :-) och iallafall inte lägga ut det på internet. Säger alltså inte att man inte ska dela med sej av sina förehavanden till allmänheten om man vill det, men då får man vara beredd på att människor har åsikter. (Gäller faktiskt även kutterspån som det stundtals varit riktigt vilda diskussioner kring här på forumet:-)  ) 

Sen är det är nog viktigt att skilja på sak och person. För att man inte håller med en person, betyder det inte att personen gör fel i andra saker&/ el är en dålig person. Bra att tänka på när man är i diskussion att hålla sej till saken och inte förutsätta& antyda negativa saker om människan man diskuterar med eller om. Annars blir det snabbt dålig stämning där diskussionen nu äger rum.

Själv skulle jag aldrig färga ett djurs päls eller klä ut det i kläder (nu menar jag inte tex hundtäcke el flytväst). För mej är det samma som att klä sitt tvååriga barn i bh eller utmanande kläder. Inte då heller skulle barnet vara medveten om sin utstyrsel& det är inte farligt, men på något sätt ändå "fel"& något den vuxne skulle göra helt för sitt eget nöjes skull, utan att barnet har någon som helst nytta eller glädje av det. 

Det var ett exempel& varför jag talar om min åsikt i frågan är inte för att säga att något ÄR fel, utan vad JAG TYCKER KÄNNS fel& VARFÖR jag tycker& känner som jag gör. Jag har inte heller några åsikter om hur ägaren till råttan är som person eller som råttägare.

Dethär är alltså inte någon personlig kritik till någon i tråden. Försöker bara gjuta lite olja på vågorna här.

deeremf
0

#19 hund med flytväst är väl inget konstigt om man är ute på havet och vill att hunden inte ska drunkna, annars är jag enig med resten du skriver :)

chade
0

#20 hon menar att hon inte gillar att man har kläder på hundar, förutom täcke på vintern och flytväst på sjön. Det tycker hon är okej :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Elinisa
0

#20 Läs en gång till. :-) Det är just det jag skrivit, att med "kläder" syftar jag inte på tex hundtäcke& flytväst. Det jag menar med "kläder" är tex klänningar eller "gulliga" overaller. Sådant tycker jag inte om& skulle aldrig i livet ta på min hund, om jag hade en. Hundtillbehör för säkerhet, skydd mot kyla& vind osv är självklart man ska använvända om man behöver. :-)

deeremf
1

#22 hehe, fint exempel på att inte läsa så noga :P

Elinisa
0

Haha vad långsam jag är på att skriva. xD ..Igen! #23 Ingen fara. Det är lätt hänt. :-)

[nataschaj]
0

Jag ser inget direkt fel om man viill färga råttan te rosa, så länge de inte skadar råttan. Att den är fet har hon talat om varför, jag sj har en fet han råtta, men han e kastrerad och jag simmar med honom för att försöka få ned han i vikt. Men de är inte lätt trots bra mat!

Och hon tjejen verkar va en bra rått ägare ändå.

Ang kläder te hund som e rätt OT här så säger jag bara sådära

små söta kläder på sommrarna anser jag som onödigt! förutom naken hunden då man kan va tyngen att skydda huden mot solen, men ut över de ser ja ingen mening med det.

På vintern kan man ha ett täcke på sina hundar, de räcker ju, men då mot korthåriga hundar…

flytväst e ju bra för hundar å ha också, så de  eju nödvändigt.

Susanna_w
0

Jag ser inget direkt fel om man viill färga råttan te rosa

Nej kanske inte du men vi är en del som ser fel att göra det för att man har tråkigt.

Att den är fet har hon talat om varför

Jo men orsaken förtär inte faktan, den är fet, punkt!

Och hon tjejen verkar va en bra rått ägare ändå.

Jag ser ingen här som anklagat henne för att vara en dålig djurägare dock ett dåligt handlade.

Ang kläder te hund som e rätt OT

Tror ang hundkläder att hon drog en liknelse eftersom man klär sin hundar i hundkläder för nöjets skull.

_

[nataschaj]
1

26 spelaqr ju ingen roll med såna hära trådar, alla gör sina val hur som, så e bara så bortkastad med tid å engenri med å snacka dittan å dattan om perssoner.

De ända man kan göra är upplysa henne, och inte starta en tråd om henne vilket jag tycker e rätt…skriver inte vad jag tycker..

Prata med människan innan ni dömer helt enkelt! Så svårt är de inte att skriva och fråga, man behöver inte starta en tråd hur synd de är osv om råttan.

Inte så att hon kommer att sluta fräga r¨åttan bara för några av er kommer med en ton..

Nä jag löämnar tråden, kan inte formulera mig ordentligt nu ändå.

deeremf
4

läste igenom tråden från start till slut igen nu och kan inte se ett enda personligt påhopp, därimot reaktioner som visar att folk inte gillar att man färgar sin råtta.

Ser egentligen inget som tyder på att folk uttryckt sig om ägaren.