Smutsiga tassar?
Jag har inte några råttor än, men snart hoppas jag. Min man tycker det verkar lite äckligt att låta råttorna gå på t.ex. soffan, sängen, köksbordet och andra ställen där man vill ha rent och fräscht.
Han tänker att först kissar de lite varstans i buren, sen går de omkring i den kissiga buren, och sen går de omkring med kissiga tassar i vårt hem. Jag säger att råttor är jätterenliga djur, det vet han men han säger "de tvättar väl ändå inte tassarna innan de går upp på sängen?".
Visst, han har en poäng, men de går väl inte omkring med kissiga tassar? Jag har ju sett massa folk som har dem i sängen osv.
Jag ville bara få det frågat, så jag kan "överbevisa" honom 
Hm? Detta var en ny fråga för mig..spännande!
Kan inte påstå att våra råttor lämnar tassavtryck efter sig direkt..(hade ju varit väldigt gulligt..)
Tycker ni båda ska göra hembesök hos råttfolk så får han se själv att råttornas tassar faktiskt är väldigt rena, vet inte hur de gör..men rena är de..råttor tvättar ju sig faktiskt väldigt ofta både här o där så en råtta som är smutsig är sällsynt, den ska vara sjuk då isåfall. Ett annat undantag är väl då när råttor precis har ätit…
Har din man träffat råttor förr??
Nej, de går inte omkring med kissiga tassar. Har aldrig varit med om här hemma iaf. Däremot kan de markera med några droppar när de knallar runt på ett för dem nytt ställe. När de är i mina soffor brukar de kissa i en och samma hörna, så egentligen borde jag sätta dit en toalett… Sängen är dock förbjudet område för dem- eller hela sovrummet för den delen, mkt pga allergirisken.
Hihi
Vad bra! Tack för svaren! De var precis de svar jag väntade mig. Nu ska jag visa min man.
Jag tror inte han träffat råttor innan, degusar och chinchillor är det närmaste. Jag ska se till att han träffar råttor innan, också så vi ser att han inte är allergisk eller så.
#3 Det låter bra! Och förhoppningsvis blir han totalt charmad av nötknäckarna
Jag har ju också en tanke med det här. Min pappa vägrar låta mina råttor gå på typ bordet eller soffan i vardagsrummet på grund av just smutsiga tassar. Och mina tjejer kliver i sitt eget skit, kiss och mat, och just därför får man ju inblicken att tassarna är smutsiga.
Men ändå så pussar vi deras päls och råttor kissar ju på varrandra ibland i olika tillfällen så jag kanske inte ska kasta sten i glashus..
Råttor tvättar sig ofta och är renliga djur, men råttor revirmarkerar och det kan ske "olyckor"utanför buren när man har de ute. Det får man räkna med och man vänjer sig vid att plocka bajs och torka bort kiss.
Burdjur kissar och bajsar i buren. Även om man har en toalett i buren så görs inte alla behov i den. Mao så trampar råttor i sitt eget kiss och bajs i buren.
För att hålla så rent i buren som möjligt kan man dagligen plocka bort bajs och byta ut bottenströ om råttorna har en särskild kisshörna. Man bör även torka av hyllorna i buren 1-2 gånger om dagen. Byta ut bomaterial dagligen och hängmattan ofta eftersom råttor gärna kissar i den.
Ren bur = renare råttor :)
Har man råttorna i soffan/sängen kan man ha en särskild filt/lakarn som skydd (som man kan tvätta) när råttorna är ute eftersom olyckor kan ske och kommer att ske. Man kan även ha en toalett i hörnan på soffan eller i sängen.
På kökbord/vardagsrumsbord kan man lägga på en vaxduk som man antingen gör rent med piss off och/eller så tar man bort vaxduken när råttorna inte är ute.

Tassavtryck har jag aldrig varit med om men den förbannade revirmarkeringen driver mig till vansinne. Den var lika illa hos mina tösar som killarna. Morr. man får tvätt t.ex. filtar i soffan ganska ofta känns det som.
Mina kissar lite droppar här och där och det händer att dom klivier i det, och det händer att svansen dras i det…
MEN dom är väldigt renliga djur och tvättar sig om dom trivs på platsen..
Det jag har gjort är att dom har en speciell filt som dom får springa på när dom är i soffan / sängen.. så man slipper tävtta hela sängen eller Soffan när dom kissar :)
Och sen när dom har markerat in sig i " reviret"
så är det lättare att få dom rumsrena.. Det viktiga är väl att dom jämt kan gå in i råttburen så är det lättare att få dom rumsrena :)
Tack för alla tips! En råttfilt har jag