Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 806 ggr
[malda]
0

Galna råttor!

Jag har haft mina två pojkar sedan i höstas, de är ca 5 månader. Hittills har de bara fått vara i soffan, i sängen och då och då inne i badrummet. För någon vecka sedan introducerade jag golvet för dem. Jag vet inte… men detta känns som ett misstag. De är helt knasiga! De röjer runt som jag vet inte vad. Om det bara vore så att de var lyckliga och undersökte så vorde det väl lugnt. Men de har framför allt börjat tugga på massa saker, på ett helt annat sätt än innan. De ska frenetiskt ta sig in överallt, upp, under, bakom, ja ni vet nog.. Dessutom "kräver" de mer utetid nu, de är snabba fram till luckan bara jag går förbi osv.

De förra råttorna jag hade var inte alls såhär. Nog var de livliga och gjorde en del hyss, men de hade ändå ett slut i sig själva..

Jag vet inte riktigt vad min fråga är.. Eller jo, kan jag få dem att lugna ner sig på något sätt? Behöver de aktiveras mer? Hur? Och detta tuggande, hur få stopp på?

Ninja
0

De är ju i värsta slyngelåldern nu Flört De hittar på bus, testar gränser och vill ut på alla möjliga äventyr, upptäcka vad världen har att erbjuda. Precis som tonårshundar, katter, människor etc. Alla har den perioden i livet.
Är de någonstans de inte får vara, säg "nej" och ta dem därifrån. Det kan du få göra många gånger, men de lär sig vad ordet innebär. Ibland struntar de dock i det ändå, men när de blir vuxna och lugnar ner sig brukar de faktiskt lyssna när man säger ifrån.

Tuggar de på något gör du samma sak, men då kan du lyfta dem till något de får tugga på i stället. Du kan ju pussla ihop kartonger så de ha en liten borg att utforska, gärna fylla med ihopknölade reklamblad så de har något att böka runt i. Göm godis på olika ställen så de håller sig sysselsatta.

Framför allt; ha tålamod! Var konsistent. Det är en period de har, men det lugnar ner sig. Vissa råttor kan vara terrorister länge, i synnerhet honor eller aktiva hanar, men de har då ett större aktiveringsbehov och kräver mer av en som ägare.

Miss Lalona
0

Håller med #1. Tänk inte att detta är en jobbig ålder för du kommer att sakna den sedan. De får bra med motion på golvet och det är ett bra sätt för dig att vara med. Kartonghus är bra eller att bygga labyrinter av böcker eller lägga ut gamla kläder som de kan springa i. Om jag ville att de skulle komma när de var på golvet så la jag mig ner på huk så det blev som en liten grotta under mig, då kom de för det kändes säkert när jag ropade på dem.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

R8bus
3

Du kanske ska prova agility eller träna trix med dem, så de
får använda sin energi till annat än att gnaga och får lydighetsträning :)

Ninja
0

#1 Haha ååh. "Var konsistent", givetvis menade jag konsekvent. Så går det när man skriver ett inlägg efter ett nattskift… Skrattande